Sijoittamisen aloittaminen vaikeampaa kuin puolison miellyttäminen

16.5.2019

Joka kolmas suomalainen pitää sijoittamisen ja säästämisen aloittamista vaikeana. Aloittamista pidetään vaikeampana kuin esimerkiksi puolison miellyttämistä tai renkaiden vaihtamista autoon. Tieto käy ilmi S-Pankin uudesta tutkimuksesta. Kaikkein vaikeinta suomalaisten mielestä on kuitenkin voittaa lotossa tai luottaa poliitikkoihin.

Sijoittamisen ja säästäminen aloittaminen on vaikeaa, eikä suomalaisilla ole kovin selvää kuvaa esimerkiksi siitä, kuinka paljon rahastosijoittaminen maksaa. Näin ajattelee koko joukko suomalaisia, selviää S-Pankin teettämästä uudesta kyselytutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä suomalaiset ajattelevat rahasta, sijoittamisesta ja säästämisestä.

Tutkimuksen perusteella kolmannes suomalaisista pitää sijoittamisen ja säästämisen aloittamista vaikeana. Vähemmän vaikeana pidetään esimerkiksi renkaiden vaihtamista autoon, ajan löytämistä perheelle ja ystäville tai puolison miellyttämistä. Säästämisestä ja sijoittamisesta vastaava tuoteryhmäpäällikkö Annika Pohtila S-Pankista myöntää, että suomalaiset ovat oikeassa.

"Tottahan se on, että säästämisen aloittaminen on ollut tähän asti aivan liian vaikeaa ja paikoin myös liian kallista. Onneksi nykyään on tarjolla vaihtoehtoja", Pohtila kertoo ja nostaa esiin Säästäjä-palvelun.

Uudesta S-mobiilista löytyvän Säästäjän käyttäjistä peräti kolmasosa sijoittaa nyt ensimmäistä kertaa elämässään. Pohtilan mukaan Säästäjässä onkin kiinnitetty erityisen paljon huomioita siihen, että aloittaminen on helppoa. Perinteisen kuukausisäästämisen lisäksi palvelussa voi siirtää säästöön rahastoon S-ryhmän ostoksista kertyvän Bonuksen tai euron jokaisesta korttiostoksesta.

Tutkimuksesta selviää myös, että yhdeksän suomalaista kymmenestä arvioi lotossa voittamisen vaikeaksi ja että yli 70 prosentille tuottaa vaikeuksia luottaa poliitikkoihin. Unelma lottovoitosta elää silti sitkeästi: viisi prosenttia 35–49-vuotiaista miehistä arvioi, että lotossa voittaminen ei ole vaikeaa. Saman ikäisistä naisista näin ajattelee prosentti.

Mihin raha menee?

Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka paljon rahaa suomalaiset käyttävät eri asioihin ja mitä he pitävät kalliina.

Noin miljoona suomalaista säästää jo rahastoihin, ja S-Pankin tutkimuksen perusteella vain kolmannes pitää rahastoihin sijoittamista kalliina. Tästä huolimatta rahastosäästäminen on jäänyt vieraaksi monelle. Yli puolet suomalaisista kertoo käyttävänsä rahastosäästämiseen vain 0–20 euroa kuukaudessa. Joka viides kertoo säästävänsä rahastoihin 21–100 euroa kuukaudessa, kun esimerkiksi ulkonäöstä huolehtimiseen sama summa uppoaa yli kolmanneksella ja puhelimen käyttöön yli puolella.

Selvä enemmistö suomalaisista pitää kalliina ruoan ja juoman ostamista sekä elokuvissa käymistä. Vielä useampi pitää kalliina talon lämmittämistä sähköllä sekä asumista ylipäänsä. Ravintoloissa syömistä ja juomista sekä autoilua pitää kalliina yhdeksän suomalaista kymmenestä.

Kyselystä selviää myös, että peräti joka viides suomalainen ei osaa arvioida, onko rahastoihin sijoittaminen kallista vai ei. Annika Pohtilan mukaan Säästäjässä käyttäjä voi olla varma siitä, että hinta on kohdillaan, sillä usean vertailun mukaan palvelusta löytyvät Suomen edullisimmat yhdistelmärahastot.

"Säästäjässä käyttäjä maksaa enintään 0,5 % eli 50 senttiä jokaista sijoittamaansa 100 euroa kohden vuositasolla", Pohtila kertoo.

Lue lisää Säästäjät ja rahat -tutkimuksen tuloksista (PDF)

Lisätietoja:
Annika Pohtila, säästämisen ja sijoittamisen tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki, p. 050 330 9428, annika.pohtila@s-pankki.fi

Kantar toteutti S-Pankin toimeksiannosta tutkimuksen suomalaisten suhtautumisesta raha-asioihin. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 29.3.–3.4.2019. Tutkimukseen vastasi 1 180 täysi-ikäistä suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 18–74-vuotiaita suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen. Virhemarginaali korkeintaan 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa koko vastaajajoukossa.

Säästäjä – helppo ja edullinen tapa säästää

Säästäjä-palvelussa voi valita, laittaako säästöön euron jokaisesta korttiostoksesta vai jemmaako kertyneen S-ryhmän Bonuksen – myös molemmat vaihtoehdot voi ottaa käyttöön. Lisäksi voi siirtää säästöön vapaavalintaisen summan joka kuukausi.

Säästäjä sijoittaa kertyvän summan kahteen yhdistelmärahastoon. Asiakas voi itse määrittää säästötavoitteensa ja riskinottohalunsa, ja palvelu ehdottaa asiakkaan henkilökohtaiseen tilanteeseen sopivaa vaihtoehtoa. Halutessaan rahaa voi nostaa rahastosta veloituksetta.

Säästäjän avulla säästäminen on helppoa ja edullista. Vuositasolla kuluja kertyy enintään 0,5 prosenttia eli 50 senttiä jokaista sijoitettua 100 euroa kohti.