S-Pankki pärjäsi viime vuonna finanssibrändeistä parhaiten. Kaikkien brändien listalla S-Pankki sijoittui neljänneksi Lidlin, Fazerin ja Prisman jälkeen.
”Kiitos tästä tunnuksesta asiakkaillemme. Hienoa, että meidät mainitaan näin arvostettujen brändien kärkijoukossa”, markkinoinnista ja viestinnästä vastaava johtaja Pekka Haverinen kommentoi BrandIndex-tutkimuksen tuloksia.
Haverinen muistuttaa, että esimerkiksi syyskuun lopussa julkistettu Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen palvelu Säästäjä sai hyvän vastaanoton ja jo tuhannet suomalaiset ovat ottaneet sen käyttöön.
”Säästäjän avulla voimme mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Ehkä sekin on saanut yhä useamman asiakkaan kiinnostumaan S-Pankista”, Haverinen pohtii.
Pöhinämittarin pisteet perustuvat kyselytutkimukseen. YouGov haastattelee joka päivä 100 suomalaista, jotka valitaan siten, että otos on kansallisesti edustava.
Vastaajilta kysytään, mistä brändeistä he ovat kuulleet myönteisiä ja mistä taas kielteisiä juttuja mainonnassa, uutisissa tai ystäviltä ja perheeltä viimeisenä kahtena viikkona. Kaikkiaan vastaajilta kysytään näkemyksiä yli 200 brändistä Suomessa.
Vastausten perusteella YouGov laskee Buzz- eli pöhinäpisteet vähentämällä negatiiviset vastaukset positiivisista. Pöhinäpisteiden määrä voi vaihdella -100:sta 100:aan. Jos pisteluku on 0, kyselyyn vastanneet ovat kertoneet kuulleensa yhtä paljon positiivisia ja negatiivisia juttuja brändistä.
Vuoden 2018 tammi-joulukuussa S-Pankin pistelukema pöhinämittarissa oli keskimäärin 28,5, kun vuotta aiemmin vastaava lukema oli 26,1.
YouGov BrandIndex-tutkimuksen tuloksia: