S-Pankin asiakkaiden pankkitietoja kalastellaan direktiiviaiheisilla huijausviesteillä

13.12.2019

S-Pankin nimissä on lähetetty huijausviestejä, joiden avulla rikolliset yrittävät päästä käsiksi asiakkaiden verkkopankkitunnuksiin tai muihin pankkitietoihin. Viestejä liikkuu erityisesti sähköpostitse, ja niissä viitataan usein esimerkiksi PSD2- tai EU-direktiivin tuomiin muutoksiin tai tunnuslukulaitteisiin.

Viime päivinä S-Pankin nimissä on liikkunut huijausviestejä, joiden aiheena on "tietojen päivittäminen" ja "tunnuslukulaitteen tilaaminen". Viesteissä viitataan PSD2- tai EU-direktiivin aiheuttamiin muutoksiin pankkiasioinnissa.

Tunnuslukutaulukoiden käyttö jatkuu S-Pankissa myös sen jälkeen, kun uusi maksupalvelulaki tuli voimaan syyskuussa. S-Pankki ei ole ottamassa käyttöön tunnuslukulaitetta.

S-Pankki ei koskaan kysy asiakkaidensa pankkitunnuksia, luottokorttitietoja tai muita arkaluonteisia tietoja sähköpostiviestillä tai soittamalla asiakkaalle. Emme myöskään lähetä sähköpostiin sellaisia linkkejä, jotka vievät verkkopankin kirjautumissivulle. Verkkopankkiin tulee aina kirjautua vain S-Pankin omien verkkosivujen kautta. Turvallisin tapa on kirjoittaa itse selaimen osoitekenttään S-Pankin verkkosivujen osoite, eli www.s-pankki.fi.

Huijausviestin saaneiden ei tule avata sähköpostin linkkiä tai antaa muutakaan kautta pankkitunnuksiaan kyselijöille. Viestit tulee poistaa ja halutessaan ne voi merkata sähköpostiohjelmassa roskapostiksi.

Mikäli olet saanut tällaisen viestin ja antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk.

Lisätietoa huijausviesteistä ja turvallisesta asioinnista pankin kanssa löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta. Sivulta löytyy myös ohjeet huijausviesteistä ilmoittamiseen.