S-Pankki tarjoaa jatkossakin mahdollisuuden osakekaupankäyntiin

29.10.2018

S-Pankki tarjoaa yli kolmelle miljoonalle suomalaiselle tilin, kortin sekä verkko- ja mobiilipankin maksutta. Jotta tämä on mahdollista, edellyttää se paitsi tinkimistä pankin omasta tulostasosta, myös äärimmäisen tehokasta toimintaa. Siksi pankki käynnisti syyskuussa yhteistoimintamenettelyn, jossa tarkasteltiin tappiollisen Pääomamarkkinat-yksikön toimintaedellytyksiä.

”Osakevälitys-, analyysi- ja arvopaperipalveluita sekä vaihtoehtoisia sijoitustuotteita tuottaneen yksikön toiminta oli ollut jo pidemmän aikaa tappiollista ja siksi lähdimme yhdessä henkilöstön kanssa miettimään uudenlaista toimintamallia”, kertoo pankkiliiketoiminnan johtaja Aki Gynther.

Kuusi viikkoa kestäneet neuvottelut saatiin päätökseen lokakuun lopulla ja niissä löydettiin malli, jolla keskeiset palvelut voidaan edelleen tarjota asiakkaille, mutta huomattavasti aikaisempaa alemmilla kustannuksilla.

S-Pankin ja FIMin asiakkaat voivat jatkossakin ostaa ja myydä osakkeita yhteistyökumppanin palvelun avulla. Myös arvo-osuustilien ja strukturoitujen tuotteiden tarjoamista jatketaan edelleen. Lisäksi pankissa jatketaan arvopapereiden selvitykseen ja säilytykseen liittyvien tukipalvelujen tuottamista.

Sen sijaan välitystoiminnan ja analyysipalveluiden jatkamiselle ei nähty edellytyksiä. Samassa yhteydessä ulkoisille varainhoitoasiakkaille suunnatuista palveluista tullaan luopumaan.

Yhteistoimintamenettely koski yhteensä 31 henkilön työtehtäviä. Heistä 18:lle on tarjottu työtä uudistetuissa toiminnoissa tai muualla S-Pankki-konsernissa. Yhdeksälle työntekijälle ei ole voitu tarjota uutta tehtävää ja näin ollen heidän työsuhteensa tullaan irtisanomaan. Lisäksi neljä määräaikaista työsuhdetta tulee päättymään määräaikojen mukaisesti.

”Tällä ratkaisulla pystymme edelleen tarjoamaan asiakkaillemme täyden palvelun pankin, mutta kevyemmällä kustannusrakenteella. Näin turvaamme maksuttomat palvelumme”, Gynther kertoo.

Lisätiedot:
Aki Gynther, johtaja, pankkiliiketoiminta, S-Pankki, aki.gynther@s-pankki.fi, p. 050 388 3141