S-Pankki hakee tehokkaampaa toimintamallia pääomamarkkinat-toimintoihin

5.9.2018

S-Pankin mielestä jokaisella pitää olla mahdollisuus rahakkaampaan huomiseen. Tätä pankki edesauttaa muun muassa tarjoamalla tilin, kortin sekä verkko- ja mobiilipankin maksutta yli kolmelle miljoonalle suomalaiselle. Jotta tämä on mahdollista, edellyttää se paitsi tinkimistä pankin omasta tulostasosta, myös äärimmäisen tehokasta toimintaa. Siksi pankki käynnistää yhteistoimintamenettelyn, jossa tarkastellaan tappiollisen Pääomamarkkinat-yksikön toimintaedellytyksiä.

Pankkiliiketoimintaan kuuluva Pääomamarkkinat-yksikkö tuottaa osakevälitys-, analyysi- ja arvopaperipalveluita. Lisäksi yksikössä kehitetään vaihtoehtoisia sijoitustuotteita. Nämä toiminnot ovat tukeneet pankin muuta liiketoimintaa ja palveluita on käyttänyt hyvin rajallinen asiakaskunta.

”Jotta voimme lunastaa lupauksemme isolle asiakaskunnallemme ja samalla turvata maksuttomat palvelumme, meidän on pantava paukut ydintoimintojemme, pankkiliiketoiminnan ja varallisuudenhoidon kehittämiseen. Näitä tukevissa toiminnoissa meidän on löydettävä keino palvella asiakkaitamme äärimmäisen kustannustehokkaasti”, kertoo pankkiliiketoiminnan johtaja Aki Gynther.

Uudet sääntelyvaatimukset ovat muuttaneet toimintaympäristöä merkittävästi ja edellyttäisivät jo nyt tappiollisen Pääomamarkkinat-toiminnon osalta huomattavia panostuksia.

”Yksikön toiminta on jäänyt tappiolliseksi eikä sen saamista nykymuodossaan kannattavaksi nähdä todennäköiseksi. Siksi lähdemme nyt yhdessä henkilöstön kanssa hakemaan uudenlaista toimintamallia”, Gynther kertoo.

Kuusi viikkoa jatkuvassa yhteistoimintamenettelyssä selvitetään erilaisia mahdollisuuksia uudelleenorganisoida, supistaa, ulkoistaa tai lakkauttaa yksikön toiminta. Neuvotteluissa haetaan uutta toimintamallia 32 henkilön työtehtäviin ja enimmällään neuvottelut voivat johtaa 23 työntekijän irtisanomiseen.

Lisätiedot:
Aki Gynther, johtaja, pankkiliiketoiminta, S-Pankki, aki.gynther@s-pankki.fi, p. 050 388 3141