S-Pankki suomalaisten mielissä vastuullisin pankki

31.3.2017

Suomalaiset valitsivat S-Pankin jo viidennen kerran peräkkäin vastuullisimmaksi pankiksi Pohjoismaiden laajimmassa kestävän kehityksen brändivertailussa, Sustainable Brand Indexissä. Myös S-market ja Sokos Hotellit valittiin alansa vastuullisimmiksi toimijoiksi.

 

S-Pankki säilytti paikkansa Suomen vastuullisimpana pankkina vuosittaisessa Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Asiakkaat arvostavat kotimaisuutta ja osuustoiminnallisuutta, sillä myös muilla aloilla suomalaiset brändit ja S-ryhmän ketjut nousivat kärkikastiin. Suomalaiskuluttajien mielestä S-market oli Suomen vastuullisin ruokakauppa ja Sokos Hotellit voitti hotellien sarjan. ABC ja Sokos olivat toiseksi parhaita omissa sarjoissaan.

Todellinen yllättäjä oli S-ryhmän päivittäistavarakaupan oma Kotimaista-merkki, joka nousi kokonaislistauksessa Valion jälkeen Suomen toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi.

Brändit arvioitiin listauksessa maittain. Vuosittain Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa tehtävässä Sustainable Brand Index -tutkimuksessa lähes 30 000 kuluttajaa arvioi yli 750 brändiä muun muassa sen mukaan, kuinka vastuullisina he brändejä pitävät. Jokaista brändiä on arvioinut vähintään 1 000 yli 16-vuotiasta henkilöä. Suomesta arvioinnissa oli mukana noin 140 brändiä.

Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkina-aseman, liikevaihdon, markkinaosuuden sekä yleisen bränditietoisuuden perusteella. Kysely pohjautuu sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun osalta YK:n Global Compact -aloitteen 10 periaatteeseen.

Lue lisää Sustainable Brand Index -tutkimuksesta