Siirry suoraan sisältöön

Reilu voitto: S-Pankista pöhistiin taas pankeista positiivisimmin

2.2.2017

Suomalaiset "pöhisivät" vuonna 2016 kotimaisista finanssibrändeistä positiivisimmin S-Pankista. Tämä käy ilmi tutkimusyhtiö YouGovin tekemän BrandIndex-kyselytutkimuksen pöhinämittarista.

S-Pankki pärjäsi viime vuonna finanssibrändeistä parhaiten. Kaikkien brändien listalla S-Pankki sijoittui neljänneksi Lidlin, Fazerin ja Prisman jälkeen.

”S-Pankin luotot, kortit ja rahastot pärjäsivät viime vuonna hyvin useissa vertailuissa, ja asiakkaamme ovat hyvin uskollisia”, viestintäjohtaja Raija Gynther kommentoi BrandIndex-tutkimuksen tuloksia.

Gynther muistuttaa, että myös viime vuoden lopussa esitellyt 45-vuotiset asuntolainat saivat loistavan vastaanoton.

”Kaikki tämä yhdessä lienee pitänyt meidät 2,9 miljoonan asiakkaamme mielissä. Olemme hyvin ylpeitä tuloksesta ja kiitollisia asiakkaillemme”, Gynther sanoo.

Pöhinämittarin pisteet perustuvat kyselytutkimukseen. YouGov haastattelee joka päivä 100 suomalaista, jotka valitaan siten, että otos on kansallisesti edustava.

Vastaajilta kysytään, mistä brändeistä he ovat kuulleet myönteisiä ja mistä taas kielteisiä juttuja mainonnassa, uutisissa tai ystäviltä ja perheeltä viimeisenä kahtena viikkona. Kaikkiaan vastaajilta kysytään näkemyksiä yli 200 brändistä Suomessa.

Vastausten perusteella YouGov laskee Buzz- eli pöhinäpisteet vähentämällä negatiiviset vastaukset positiivisista. Pöhinäpisteiden määrä voi vaihdella -100:sta 100:aan. Jos pisteluku on 0, kyselyyn vastanneet ovat kertoneet kuulleensa yhtä paljon positiivisia ja negatiivisia juttuja brändistä.

Vuoden 2016 tammi-joulukuussa S-Pankin pistelukema pöhinämittarissa oli keskimäärin 25,8, kun vuotta aiemmin vastaava lukema oli 24,2.

Brändien kärkikymmenikkö Suomessa

Sijoitus Brändi Pöhinäpisteet
1 Lidl 36,3
2 Fazer 33,6
3 Prisma 28,7
4 S-Pankki 25,8
5 Paulig 23,4
6 Vaho 23,2
7 Gigantti 22,3
8 K-Citymarket 21,3
9 Iittala 20,9
10 S-market 20,3