Siirry suoraan sisältöön

S-Pankin nimissä urkitaan pankkitietoja

30.11.2017

S-Pankin nimissä on liikkeellä huijausviestejä. Huijausyrityksiä tehdään myös puhelimitse.

Tyypillisessä tapauksessa asiakas saa ensin sähköpostin tai tekstiviestin, jossa pyydetään pankkitunnusten lisäksi myös puhelinnumeroa. Tämän jälkeen lisätietoja kalastellaan puhelimitse esiintyen esimerkiksi pankin tai jonkin viranomaisen edustajana.

Muistathan, että S-Pankki tai viranomaiset, kuten poliisi, eivät koskaan kysy asiakkaidensa pankkitunnuksia, luottokorttitietoja tai muita arkaluonteisia tietoja sähköpostiviestillä tai soittamalla asiakkaalle. Huijausviestin saaneiden ei tule avata sähköpostin linkkiä tai antaa muutakaan kautta pankkitunnuksiaan kyselijöille.

Viestit tulee poistaa ja halutessaan ne voi merkata sähköpostiohjelmassa roskapostiksi.

Mikäli olet saanut tällaisen viestin ja antanut pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, ilmoita siitä välittömästi pankkitunnusten osalta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm) ja maksukorttien osalta korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna 24 h/vrk.

Lisätietoa huijausviesteistä ja turvallisesta asioinnista pankin kanssa löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta. Sivulta löytyy myös ohjeet huijausviesteistä ilmoittamiseen.