Kuvassa Asiakkuusindeksi 2017 -tutkimuksen menestyjät Mustista ja Mirristä, OP:lta, S-Pankilta ja HSL:ltä.
Tutkimuksessa asiakasuskollisuus muodostuu asiakkaiden suositteluhalukkuudesta, ostoaikomuksista sekä asiakkuuksien pysyvyydestä. Tänään julkistetun tutkimuksen ovat tehneet Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) ja Avaus Marketing Innovations Oy.
”Tästä tunnustuksesta kiitos kuuluu asiakkaillemme. Me teemme joka päivä työtä sen eteen, että asiakkaamme pitäisivät meitä reiluna kumppanina ja että asiointi S-Pankissa olisi helppoa, joten on hienoa saada tällaista palautetta”, kertoo palkinnon pokannut asiakkuuspäällikkö Henna Koski.
”Uskon, että asiakasuskollisuuteen vaikuttaa S-ryhmästä kumpuava osuustoiminnallinen pohja, kotimaisuuden ja luotettavuuden lisäksi. Asiakaskokemuksesta puhutaan meillä paljon, vaikka siinä on toki vielä petrattavaakin. S-Pankki täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta, joten pankkien joukossa olemmekin vielä nuori tekijä” Koski pohtii.
Toimialojen ykköseksi nousi vähittäiskauppa. Asiakasuskollisuudessa kymmenen parhaan joukkoon, sijalle kahdeksan, nousi uutena myös S-ryhmän kaupat.
Avauksen johtavan partnerin Tom Nickelsin mukaan vähittäiskaupan elintarvikkeiden hintojen alentamiskampanjat ovat saaneet hyvää vastakaikua kuluttajissa.
”Tämä näkyy nyt koko toimialan mielikuvan kohentumisena”, sanoo Nickels.
Suomalaisten yritysten asiakasuskollisuutta on tutkittu ASML:n ja Avaus Marketing Innovationsin toimesta jo yhdeksän vuoden ajan. Tutkimukseen osallistui noin 5 000 kuluttajaa arvioiden asiakaskokemuksiaan yli 100 yrityksessä.