S-Pankille finanssibrändien ykkössija pöhinämittarissa

19.7.2016

Suomalaiset "pöhisevät" kaikkein positiivisimmin S-Pankista, kun vertailukohdaksi otetaan muut kotimaiset finanssibrändit. Näin voi päätellä tutkimusyhtiö YouGovin tekemän BrandIndex-kyselytutkimuksen pöhinämittarista.

S-Pankki pärjäsi tammi-kesäkuussa finanssibrändeistä parhaiten. Kaikkien brändien listalla S-Pankki sijoittui neljänneksi Lidlin, Fazerin ja Prisman jälkeen.

Pöhinämittarin pisteet perustuvat kyselytutkimukseen. YouGov haastattelee joka päivä 100 suomalaista, jotka valitaan siten, että otos on kansallisesti edustava.

Vastaajilta kysytään, mistä brändeistä he ovat kuulleet myönteisiä ja mistä taas kielteisiä juttuja mainonnassa, uutisissa tai ystäviltä ja perheeltä viimeisenä kahtena viikkona. Kaikkiaan vastaajilta kysytään näkemyksiä yli 200 brändistä Suomessa.

Vastausten perusteella YouGov laskee Buzz- eli pöhinäpisteet vähentämällä negatiiviset vastaukset positiivisista. Pöhinäpisteiden määrä voi vaihdella -100:sta 100:aan. Jos pisteluku on 0, kyselyyn vastanneet ovat kertoneet kuulleensa yhtä paljon positiivisia ja negatiivisia juttuja brändistä.

Kuluvan vuoden tammi-kesäkuussa S-Pankin pistelukema pöhinämittarissa oli keskimäärin 26,3, kun vuotta aiemmin vastaava lukema oli 23,0.

Brändien kärkikymmenikkö Suomessa
Sijoitus Brändi Pöhinäpisteet
1 Lidl 38,3
2 Fazer 34,6
3 Prisma 30,1
4 S-Pankki 26,3
5 Paulig 23,9
6 Valio 22,7
7 Finnair 22,1
8 K-Citymarket 21,9
9 S-market 21,7
10 Iittala 20,8