S-Pankin korkokatsaus: Euroopan keskuspankki lisää elvytystä - korot säilyvät alhaisina

20.1.2015

Euroalueen vaatimattomat talouskasvunäkymät ja reippaasti alle keskuspankin tavoitetason painunut inflaatio pitävät Euroopan keskuspankin (EKP) rahapolitiikan poikkeuksellisen elvyttävänä vielä pitkään.

Euroalueella on luotettu liikaa siihen, että keskuspankki voisi tehdä ihmeitä ja nostaa talouden taantumasta kasvuun. Tähän keskuspankki ei kuitenkaan yksin kykene. Jäsenvaltioiden täytyy lähteä toteuttamaan laajamittaisia talouden rakenneuudistuksia ja toimia, joilla kohennetaan euromaiden kilpailukykyä.

– Joulukuussa euroalueen vuotuinen kuluttajahintainflaatio painui 0,2 prosenttia pakkaselle ja uskomme sen säilyvän negatiivisena tai lähellä nollaa suuren osan vuotta, ennustaa
S-Pankki-konsernin päästrategi Vesa Engdahl.

Korko- ja inflaatioympäristön vaikutus yksittäisen kansalaisen kannalta

Korkotaso säilyy hyvin matalana ainakin vuodet 2015–2016. Lainanottajalle tilanne on suotuisa.

Vastaavasti pankkitili- tai määräaikaistalletukset eivät tarjoa tallettajalle merkittävää tuottoa. Tällaisten sijoitusten reaalituotto jää lähelle nollaa tai on jopa negatiivinen, jolloin säästöjen ostovoima alenee. Inflaation ylittävää tuottoa hakiessaan säästäjän ja sijoittajan täytyykin olla valmis ottamaan jonkin verran riskiä ja hakea tuottoa joko riskisemmistä korkosijoituksista, kuten yrityslainoista, osakemarkkinoilta tai vaikkapa kiinteistöistä.

Suomen talouskehitys on heikkoa ja hintojen nousupaineet ovat vähäisiä kuluvana vuonna. Inflaatio ei siis ole ongelma. Suomessa hintojen kohoamista ruokkii lähinnä energiaveron ja liikenteen verotuksen kiristäminen, joskin raakaöljyn roima halpeneminen on kokonaisuudessaan alentanut polttoaineiden hintoja.

Lue koko katsaus täällä.

Lisätietoa:
Vesa Engdahl, päästrategi S-Pankki-konserni, p.050 592 2639, vesa.engdahl@fim.com