– Digitalisaatio parantaa ja nopeuttaa palveluita monin tavoin, mutta sillä on varjopuolensa. Haluamme keskustella niistä avoimesti, ja tuoda mukaan pankkimaailman näkökulman. Raha kiinnostaa rikollisia – ennen kohteina olivat konttorit, tänä päivänä keinot ovat toiset, sanoo S-Pankin operatiivisten riskien päällikkö Kaj Paananen.
S-Pankin henkilökuntaa koulutetaan asiakkaan tunnistamisesta säännöllisesti. Asiakaspalvelupisteisiin on myös asennettu laitteet, jotka helpottavat väärennettyjen asiakirjojen tunnistamista.
– Turvallinen asiointi on kaiken pankkitoiminnan edellytys. S-Pankki jatkaa pitkäjänteistä työtä asiakkaiden arjen helpottamiseksi ja palveluiden turvallisuuden lisäämiseksi, sanoo Paananen.
Pääsääntöisesti tapaukset on tunnistettu S-Pankin oman valvonnan kautta. Jos asiakas kuitenkin huomaa, että tilillä on tapahtumia, joita hän ei ole itse tehnyt tai muutoin epäilee identiteettivarkautta, hänen tulee olla yhteydessä pankkiin.
S-Pankki pitää tänään voimaan astunutta lakia identiteettivarkauksista tervetulleena askeleena digiturvallisempaan Suomeen. Suomi oli viimeinen Pohjoismaa, jossa identiteettivarkaudet kriminalisoitiin.
– On hyvä, että lainsäädäntö saadaan paremmin vastaamaan tämän päivän tarpeita, toteaa Paananen.
Lisätietoa:
Kaj Paananen, S-Pankin operatiivisten riskien päällikkö
puh. 010 76 82013, kaj.paananen@s-pankki.fi
Katso myös video: Viisi kysymystä identiteettivarkauksista