Identiteettivarkauksia havaittu S-Pankissa – asiakkaiden rahat turvassa

4.9.2015


S-Pankin omassa valvonnassa on havaittu tapauksia, joissa väärennetyillä tai varastetuilla henkilöllisyystodistuksilla on avattu tai yritetty avata pankkipalveluita. Identiteettivarkautta hyödyntäen näitä palveluita on käytetty välineenä petoksiin. S-Pankki on tehnyt tapauksista tutkintapyynnön poliisille. S-Pankin asiakkaat eivät ole menettäneet rahojaan.


– Digitalisaatio parantaa ja nopeuttaa palveluita monin tavoin, mutta sillä on varjopuolensa. Haluamme keskustella niistä avoimesti, ja tuoda mukaan pankkimaailman näkökulman. Raha kiinnostaa rikollisia – ennen kohteina olivat konttorit, tänä päivänä keinot ovat toiset, sanoo S-Pankin operatiivisten riskien päällikkö Kaj Paananen.

S-Pankin henkilökuntaa koulutetaan asiakkaan tunnistamisesta säännöllisesti. Asiakaspalvelupisteisiin on myös asennettu laitteet, jotka helpottavat väärennettyjen asiakirjojen tunnistamista.

– Turvallinen asiointi on kaiken pankkitoiminnan edellytys. S-Pankki jatkaa pitkäjänteistä työtä asiakkaiden arjen helpottamiseksi ja palveluiden turvallisuuden lisäämiseksi, sanoo Paananen.

Pääsääntöisesti tapaukset on tunnistettu S-Pankin oman valvonnan kautta. Jos asiakas kuitenkin huomaa, että tilillä on tapahtumia, joita hän ei ole itse tehnyt tai muutoin epäilee identiteettivarkautta, hänen tulee olla yhteydessä pankkiin.

S-Pankki pitää tänään voimaan astunutta lakia identiteettivarkauksista tervetulleena askeleena digiturvallisempaan Suomeen. Suomi oli viimeinen Pohjoismaa, jossa identiteettivarkaudet kriminalisoitiin.

– On hyvä, että lainsäädäntö saadaan paremmin vastaamaan tämän päivän tarpeita, toteaa Paananen.

 

Lisätietoa:

Kaj Paananen, S-Pankin operatiivisten riskien päällikkö 
puh. 010 76 82013, kaj.paananen@s-pankki.fi

Katso myös video: Viisi kysymystä identiteettivarkauksista