Siirry suoraan sisältöön

S-Pankin pankkijärjestelmä valittiin Vuoden ICT -hankkeeksi

19.3.2009

S-Pankin pankkijärjestelmä palkittiin 3.3.2009 järjestetyssä 600 Minutes
Executive IT -tapahtumassa vuoden onnistuneimpana ICT-hankkeena.

 
”Suomen ensimmäisen kauppapankin rakentaminen oli S-ryhmälle iso haaste. Jo avauspäivänä pankkijärjestelmän piti kestää osuuskauppojen asiakasomistajista muodostuvat 1,8 miljoonaa asiakkuutta ja lisäksi sen piti sopia yhteen S-ryhmän muiden järjestelmien kanssa”, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.
Ylihurulan mukaan uudenlainen toimintamalli pankkimarkkinoilla vaati täysin uusia ratkaisuja myös järjestelmäpuolella.

”Intensiivinen projekti vietiin onnistuneesti läpi 20 kuukaudessa, mikä on tämän kokoiselle hankkeelle erittäin lyhyt aika”, Ylihurula jatkaa.

S-Pankin järjestelmän lisäksi kilpailun finaaliin oli valittu neljä muuta järjestelmähanketta. Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Liisa Ahola (tietohallintojohtaja, Sanoma Magazines Finland), Tapio Heikkilä (Senior Advisor, Metsä-Botnia), Mika Häkkinen (Leading Business CIO for Cash Management, Payments and Specialised Financial Services, Nordea) ja Soili Mäkinen (tietohallintojohtaja, Cargotec).

Tuomaristo perusteli S-Pankin valintaa Vuoden ICT -hankkeeksi seuraavasti: Projektissa on käyty läpi kaikki IT-projektin osa-alueet. On pystytetty täysin uusi palvelu, joka on vaatinut paljon sekä busineksen että IT:n kehittämistä. Projekti on ollut erityisen haastava ja kompleksinen ja aikataulullisesti kompakti. Volyymiltään hanke on ollut myös huomattava, kun ottaa huomioon esimerkiksi S-Pankin asiakasmäärän.

600 Minutes Executive IT on Management Eventsin ylimmän johdon kutsuvierastilaisuus. Tapahtuma kokosi yhteen lähes 300 tietohallintopäättäjää.

S-Pankin järjestelmähanke toteutettiin yhdessä Crosskey banking solutionsin, Capgemini Oy:n ja RS2 Software P.L.C:n kanssa.

Lisätietoja:

S-Pankki Oy on SOK:n (Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta) sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö. S-Pankki tarjoaa asiakkailleen säästämiseen, maksamiseen sekä hankintojen rahoittamiseen liittyviä palveluja. S-Pankki palvelee asiakkaitaan noin tuhannessa S-ryhmän toimipaikassa ympäri Suomen sekä verkkopankissa ja puhelimitse S-Pankki Asiakaspalvelun kautta. S-Pankille on myönnetty kotimaisuutta kuvaava Avainlippu-tunnus.