S-Pankilla kolmanneksi uskollisimmat asiakkaat

12.6.2009

Markkinointi & Mainonta -lehden 12. kesäkuuta julkaiseman tutkimuksen mukaan S-Pankilla on kolmanneksi uskollisimmat asiakkaat, kun verrataan Suomessa toimivia, valtakunnallisesti tunnettuja palveluyrityksiä. Myös S-ryhmä sai kuluttajilta hyvän arvioin ollen tutkimuksessa sijalla 9.

Tutkimukseen osallistui lähes 2 400 kuluttajaa, jotka arvioivat asiakassuhdettaan 53 eri yritykseen kolmella kriteerillä: aikovatko ostaa yrityksen tuotteita jatkossa, suosittelisivatko yritystä muille ja onko heillä aikomusta vaihtaa käyttämään kilpailevan yrityksen palveluita/tuotteita. Näiden kolmen osatekijän perusteella muodostui asiakasuskollisuutta kuvaava yleisindeksi (asteikko 1–10).

Top 10 (uskollisuutta kuvaavan yleisindeksin mukaan)

1. Ålandsbanken (8,0)

2. Alko (7,7)

3. S-Pankki (7,6)

4. Verkkokauppa.com (7,4)

5. Osuuspankki (7,4)

6. Welho

7. H&M postimyynti/verkkokauppa (7,3)

8. Tapiola Pankki (7,3)

9. S-ryhmä (7,3)

10. Aktia (7,3)

Ensimmäistä kertaa järjestetyn asiakasuskollisuustutkimuksen toteuttivat Suomen Asiakasmarkkinointiliitto ja Avaus Consulting yhteistyössä Markkinointi & Mainonta -lehden kanssa. Arvioinnin perusteena käytettyyn kyselyyn vastasi huhtikuun 2009 aikana 2 362 suomalaista 18–65-vuotiasta kuluttajaa.