S-Pankki tarjoaa vaihtoehdon perinteisille finanssialan pankeille

29.11.2007

Syynä S-ryhmän kauppapankkina toimintansa käynnistäneen S-Pankin perustamiselle oli vuonna 2003 osuuskuntalakiin tehty lainmuutos, joka teki entisen muotoisen säästökassa- toiminnan mahdottomaksi. S-Pankki korvaa lainsäädännön muutosten johdosta pois jäävien osuuskauppojen säästökassojen toiminnan samalla turvaten ja kehittäen asiakasomistajien rahoituspalveluja.

Juuri toimintansa käynnistänyt S-Pankki toimii osana S-ryhmän kaupan palveluverkostoa ja asiakasomistajajärjestelmää. S-Pankki perustettiin palvelemaan asiakasomistajia ja laajentamaan rahoituspalveluita kaikkien S-ryhmän alueosuuskauppojen asiakkaiden ulottuville.

Kauppapankkina toimiva S-Pankki tarjoaa entisestä poikkeavan vaihtoehdon perinteisille, finanssialaan kuuluville pankeille. S-Pankilla ei ole erillisiä konttoreita, vaan se toimii S-ryhmän 1 500 toimipisteessä. Kauppapankin koko palvelukirjo on asiakkaiden käytössä Prismojen, Sokosten ja suurten S-markettien asiakaspalvelupisteissä toimipaikkojen aukioloaikoina. Peruspankkipalveluita on tarjolla myös ABC-liikennemyymälöissä ja pienemmissä market-toimipaikoissa. S-Pankin verkostoa täydentää verkkopankki.

Osuuskauppojen jäsenten taloudenpidon tukemiseksi aikanaan perustetut säästökassat ovat olleet vuosikymmenien ajan kiinteä osa S-osuustoimintaa ja myös työmarkkina- poliittisesti osa kauppaa. Rahan ja korttien käsittely on aina kuulunut ja kuuluu keskeisenä osana kaupan henkilöstön työhön.

S-Pankin tehtäviä hoitava henkilöstö kuuluu kaupan alan sopimuskenttään. S-Pankin työehdot määräytyvät alalla sovellettavien työehtosopimusten ja käytäntöjen mukaan. Kaupan alan järjestäytynyt työnantaja on velvollinen soveltamaan kaupan toimialaa ja jäsenyrityksiä sitovaa työehtosopimusta työehtosopimuslain perusteella.

Asia on todettu yhteisesti myös Suomen Kaupan Liiton ja Palvelualojen Ammattiliiton välillä. S-Pankkia palveleva henkilöstö kuuluu PAM:in jäsenkenttään. S-Pankki liittyi ja hyväksyttiin kauppapankkina Suomen Kaupan Liiton jäseneksi v. 2006 lopulla.