Siirry suoraan sisältöön

Tunnistuspalvelun saavutettavuusseloste

S-Pankki pyrkii takaamaan digipalveluidensa saavutettavuuden Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.

Palvelun kuvaus

S-Pankin tunnistuspalvelu on vahva sähköinen tunnistusratkaisu, jonka avulla pankki tunnistaa asiakkaan omissa kanavissa ja kolmannen osapuolen asiointipalveluissa luotettavasti.

Saavutettavuuden tila

Tunnistuspalvelu täyttää osittain lain vaatimat Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 A- ja AA-tason kriteerit. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.

Ei-saavutettava sisältö

Jäljempänä mainittu sisältö ei ole saavutettavissa seuraavista syistä: Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 noudattamatta jättäminen

  • Tekstivastineet: Visuaalisten elementtien tekstivastineissa on puutteita, minkä vuoksi ruudunlukijakäyttäjä ei saa niistä riittävää informaatiota. (WCAG 1.1.1, 2.4.4)
  • Näppäinkohdistuksen hallinta: Näppäinkohdistusta ei siirretä loogiseen paikkaan, kun sivunäkymät muuttuvat dynaamisesti, jolloin ruudunlukijakäyttäjät eivät saa palautetta näkymän vaihtumisesta ja toiminnon onnistumisesta. Paikoitellen näppäinkohdistus siirretään uusissa sekä dynaamisesti että sivulatauksen jälkeen ladattavissa näkymissä lomake-elementteihin, jolloin niitä edeltävä sisältö voi jäädä kokonaan lukematta ruudunlukijakäyttäjiltä. (WCAG 2.4.3, 4.1.3)
  • Näppäimistönavigointi: “Siirry suoraan sisältöön”- ja “Näin helppoa se on”-linkkejä ei pysty käyttämään pelkällä näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
  • Sivun nimi: Sivujen nimet (title) ovat paikoitellen hieman puutteellisia. (WCAG 2.4.2)
  • Modaalidialogit: Modaalidialogit on toteutettu pääasiassa oikein, mutta niissä on ylimääräisiä tarpeettomia attribuutteja, minkä vuoksi niiden sisältö luetaan ruudunlukijalla useampaan kertaan. Lisäksi “Näin helppoa se on”-modaalidialogilta puuttuu saavutettava nimi. (WCAG 4.1.2, 4.1.3)
  • Vaihtoehtoiset tunnistustavat: Vaihtoehtoiset tunnistustavat (QR-koodi, käyttäjätunnus ja tunnuslukutaulukko) eivät käy ohjelmallisesti selkeästi ilmi, jolloin ruudunlukijakäyttäjälle voi jäädä epäselväksi mitä kirjautumisvaihtoehtoja on olemassa. (WCAG 1.3.1)
  • Kenttäkohtaiset ohjeet: Kenttäkohtaisia ohjeita ei ole yhdistetty ohjelmallisesti niitä vastaaviin lomakekenttiin. (WCAG 1.3.1)
  • Ohjelmallisen ja visuaalisen toteutuksen vastaavuus: Ohjelmallinen toteutus ei paikoin vastaa sivun visuaalista ulkoasua, esim. sivun ylälaidan ryhmitellyt linkkilistat ja listatut tiedot “Henkilötietojen tarkistaminen”-sivulla. (WCAG 1.3.1)
  • Ohjelmalliset virheet: Sivuilla on jotain ohjelmallisia virheitä, jotka voivat aiheuttaa, esim. yllättävää ruudunlukijakäytöstä. (WCAG 4.1.2)
  • Otsikot: “Käytä käyttäjätunnusta QR-koodin sijaan”-näkymän otsikkotasojen välinen alisteisuus ei käy ilmi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Palvelukohtaiset lisävaatimukset

Laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta eli digipalvelulaissa on eräille palveluille palvelukohtaisia lisävaatimuksia ja velvoitteita. Velvoitteet tulevat EU:n esteettömyysdirektiivistä ja tarkoituksena on edistää ihmisten yhdenvertaisuutta digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

Lisävaatimus kuluttajien pankkipalveluille

Tarjotessaan kuluttajapankkipalveluja palveluntarjoajan on varmistettava, että palvelujen tarjoamista koskevat tiedot ovat ymmärrettäviä Euroopan neuvoston kieliä koskevan yhteisen eurooppalaisen viitekehyksen B2-tason kielivaatimusten mukaisesti.

Tunnistuspalvelu täyttää lain vaatimat B2-tason kielivaatimukset.

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 17.4.2024. 

Seloste perustuu kolmannen osapuolen toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö palvelu Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset.

Seloste on päivitetty viimeksi 17.11.2025.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi

Voit ottaa yhteyttä joko verkkolomakkeella tai sähköpostilla.

Anna saavutettavuuspalautetta verkkolomakkeella: www.s-pankki.fi/saavutettavuuspalaute

 

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen valvovalle viranomaiselle.

 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000