S-Pankki on vastuullinen lainantarjoaja

Me S-Pankissa teemme joka päivä töitä sen eteen, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Olemme täyden palvelun pankki, jonka asiakkaana saat maksutta käyttöösi tilin, S-Etukortti Visan, verkkopankkitunnukset ja S-mobiili -sovelluksen. Emme mittaa ihmisen arvoa lompakon paksuudella vaan pyrimme aina toimimaan reilusti. Tunnustuksena tehdystä työstä suomalaiset ovat äänestäneet S-Pankin jo kahdeksana vuonna peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi pankiksi Pohjoismaiden laajimmassa kestävän kehityksen brändivertailussa, Sustainable Brand Indexissä. Lue vastuullisuudestamme yleisesti 

Tavoitteemme on yksinkertainen: Haluamme tarjota sinulle vähän enemmän kuin pankilta odotit. 

Miten vastuullisuus näkyy toiminnassamme?

Vastuullisena lainapankkina kiinnitämme huomiota erityisesti näihin asioihin:

1. Juuri sinulle sopivan kokoinen laina 

    • On tärkeää mitoittaa laina juuri sinulle sopivan kokoiseksi – rahaa pitää jäädä lainan lyhennyksen jälkeen myös muuhun elämiseen. 
    • Kun haet meiltä lainaa, katsomme tilanteesi huolella läpi ja arvioimme maksukykysi esimerkiksi Finanssivalvonnan suositteleman takaisinmaksukyvyn stressitestin avulla.
    • Vastuullisesti toimiva pankki joutuu tekemään myös kielteisiä lainapäätöksiä. Aina ei ole hyvä hetki ottaa lainaa tai haettu lainamäärä pistäisi taloutesi liian tiukalle. Näissä tilanteissa kerromme päätöksestämme ja erityisesti asuntolainan kohdalla keskustelemme lainanhakijan kanssa, millaisen lainamäärän kanssa arki sujuisi ilman taloudellisia haasteita.

2. Läpinäkyvä hinnoittelu ja selvää suomen kieltä pankkiasiointiin

    • Lainalaskureista ja hinnastosta näet kaikki lainan kulut selkeästi. Sivuiltamme löydät myös esimerkkejä erikokoisista lainoista. Vakuudellisissa lainoissa, kuten asuntolainassa, lopullinen hinnoittelu räätälöidään aina asiakaskohtaisesti. Tutustu lainalaskureihimme 
    • Täydennämme Usein kysytyt kysymykset -osiotamme jatkuvasti, jotta voit löytää vastauksia yleisimpiin laina-aiheisiin kysymyksiin mahdollisimman helposti. Katso usein kysytyt kysymykset lainoista
    • Kerromme lainan ehdot ja muut tiedot ymmärrettävällä ja selkeällä suomen kielellä.

3. Apua ja neuvoja tiukan paikan tullen

    • Haluamme olla asiakkaidemme apuna myös tiukan paikan edessä. Lue lisää
    • Lainasopimuksesi joustaa, jos tilanteesi muuttuu yhtäkkiä. Takaisinmaksusuunnitelmasi on muutettavissa, eli voit tarvittaessa esimerkiksi hakea lyhennysvapaata tai pienentää kuukausierääsi.
    • Jos elämä pääseekin yllättämään, olethan meihin mahdollisimman pian yhteydessä, jotta voimme yhdessä katsoa takaisinmaksusuunnitelmasi kuntoon.

Toimintamme nojaa hyvään pankkitapaan

Hyvän pankkitavan kulmakivenä on se, että asiakkaita palvellaan tasavertaisesti ja oikeudenmukaisesti. Otamme kaikessa toiminnassamme huomioon asiakkaan edun – tämä velvoittaa meitä myös tuntemaan lainanhakijan tilanteen riittävän hyvin. Meille onkin tärkeää, että asiakassuhteemme perustuvat molemminpuoliseen rehellisyyteen. S-Pankin laina-asiantuntijat ovat ammattitaitoisia ja heidän osaamistaan kehitetään jatkuvasti. Tarjoamme myös verkkosivuillamme riittävästi tietoa lainoista ja lisäksi annamme lainoihin ja hankintoihin liittyviä neuvoja ja vinkkejä.

Mitä sinä lainanhakijana voit tehdä?

Täytäthän lainahakemuksen huolellisesti ja olethan rehellinen omasta taloudellisesta tilanteestasi, eli tuloistasi, menoistasi ja veloistasi. Näin varmistamme yhdessä, että lainatarjous ja -päätös perustuu oikeisiin tietoihisi. Oikein mitoitettu laina sopivine kuukausierineen on sekä asiakkaan että pankin etu.

Lähes 90 % uusista S-Laina-asiakkaista suosittelisi S-Lainaa

S-Pankki haluaa olla asiakkailleen reilu kumppani, jonka kanssa raha-asioiden hoito on helppoa ja mutkatonta. Seuraamme saamaamme palautetta jatkuvasti. Uusista S-Laina-asiakkaista jopa 87 prosenttia suosittelisi S-Lainaa (Asiakastyytyväisyyden luku on keskiarvo ajalta 1.1.–30.4.2020. Lähteenä Bisnoden toteuttama S-Pankin lainaprosessin laadunseurantamittaus).

Jäikö jokin mietityttämään?

Varaa aika ja tule käymään

Lähes 100 asiakaspalvelupistettämme palvelevat sinua Prismoissa, useimmissa Sokoksissa ja valikoiduissa S-marketeissa kautta maan. Olemme avoinna myös iltaisin ja lauantaisin. Voit hoitaa asiasi jonottamatta, kun varaat ajan toimipaikkaan. 

Varaa aika

Etsi lähin toimipaikka

Soita meille 010 76 5800

Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa ma–to klo 9–20, pe 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min). Tarvitset soittaessasi aina verkkopankkitunnuksia tai S-mobiilin tunnistamista

Varmista, että me tavoitamme sinut

Kun yhteystietosi ovat ajan tasalla, saat sähköpostiisi tietoa S-Pankin ja koko S-ryhmän uusista palveluista ja ajankohtaisista asiakasomistajaeduista heti ensimmäisten joukossa.

Päivitä yhteystietosi

Apua maksuvaikeuksiin

Mikäli sinulla on vaikeuksia lainasi tai lainojesi takaisinmaksun kanssa, otathan viipymättä yhteyttä meihin. Näin voimme yhdessä miettiä tilanteeseesi sopivan järjestelyn, joka voi esimerkiksi olla:

    • laina-ajan pidentäminen
    • lyhennysvapaasta sopiminen tai
    • lainojen yhdistäminen.

Jos maksuvaikeuksia ilmaantuu, apua kannattaa pyytää heti. Näin vältät turhat viivästys- ja perimiskulut sekä maksuhäiriömerkinnän syntymisen. Omat tulot ja menot on myös syytä kirjata ylös, ja miettiä mikä on välttämätöntä ja missä kohtaa voisi säästää.

Neuvoja taloudenhallintaan

Useat tahot tarjoavat vinkkejä oman talouden hallintaan ja tasapainottamiseen sekä velkatilanteiden selvittämiseen. Oman kuntasi talous- ja velkaneuvojan yhteystiedot löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Takuusäätiö