Siirry suoraan sisältöön

Tällainen pankki sopii minulle

Toimivat mobiilipalvelut, henkilökohtainen asiakasneuvoja vai edullisimmat kustannukset? Pankeissa on eroja, koska niin on asiakkaissakin. 

Bloggaaja Julia Thurén käyttää useampaa pankkia eri tarpeisiinsa, ja keksijä Perttu Pölönen kaipaa talousneuvontaa ja vastuullista otetta. Kirjailija Timo Parvela suosii pankkia, josta koko perhe saa henkilökohtaista palvelua kaikkiin tarpeisiin.

Perttu Pölönen: Koutsausta ja vastuullisuutta

”Olen pysynyt samassa pankissa, jonne vanhempani avasivat minulle tilin. Nyt kun olen myös yrittäjä, olen alkanut toden teolla miettiä pankin vaihtamista.

Olen ollut mukana S-Pankin Millenial Boardissa, eli paneelissa, jossa S-Pankki kuuntelee nuorten näkemyksiä. Sitä kautta pankki on näyttäytynyt minulle inhimillisempänä. Pankin taustalla olevat aatteet ja yhteisomistajuus puhuttelevat minua.

Voi olla, etten koskaan tule omistamaan asuntoa, mökkiä tai autoa. Se tarkoittaa varmaan pankin näkökulmasta sitä, etten ole hyvä asiakas. Omistamisen käsite tulee muuttumaan radikaalisti. On kiinnostavaa nähdä, miten pankit tulevat reagoimaan siihen.

Milleniaalina en välillä ymmärrä, mihin niitä euroja menee. Jos näen mainoksen, että kortin ja tilin pitäminen ei maksa mitään, mietin, eikö muillakin ole näin. Jos tekstari ja sähköposti menevät perille heti, mihin ihmeeseen raha voi siirtäessä mennä muutamaksi päiväksi?

Uskon, että nuoret haluavat pankeilta ennen kaikkea koutsaamista. Finanssilukutaito ei ole monilla kovin hyvä, ellei ole opiskellut kaupallista alaa. Sijoittaminen kiinnostaa, mutta harvalla on siihen tietotaitoa. Se pankki, joka ensimmäisenä pelillistää sijoittamisen, on todella kova.

Minulle on erityisen tärkeää se, millaisena pankki näyttäytyy ulospäin. Minua huolestuttaa eriarvoistuminen. Pankin pitäisi tulla esille ennemmin auttavana kuin ottavana. On ihanaa lukea juttuja, joissa kerrotaan, että pankki on sponsoroinut vaikkapa urheilukenttiä. On hienoa nähdä, jos pankkiherroilla ja -rouvillakin on sydän paikallaan.”

 

Kuva Perttu Pölönen

 

Kuka: Perttu Pölönen

Ammatti: Keksijä, säveltäjä ja yrittäjä. Kehittänyt Sävelkellon, jonka avulla musiikin teoriaa voi oppia helposti.

Ikä: 23

 

Julia Thurén: Kustannukset kuriin ja paras pankki kuhunkin tarpeeseen

”Menin ensimmäiseen pankkiini, koska äitini oli avannut sinne tilin. Vuonna 2012, kun olimme ostamassa ensiasuntoa mieheni kanssa, lähdimme tekemään lainaneuvotteluita useampaan pankkiin. Valitsimme sen, josta saimme halvimman marginaalin. Siirsin samalla myös tilini.

Olemme myöhemmin avanneet tilin myös S-Pankkiin. Huomasimme, että mieheni kävi paljon useammin kaupassa. Se ei mennyt reilusti, joten avasimme yhteisen ruokakauppatilin, jonne siirsimme molemmat kuukausittain 200 euroa. Nyt meillä on myös 2-vuotias Alvar, joten siirrämme vähän enemmän.

Pankin valinnassa painotan eniten kustannuksia. Koska olen pihi nainen, olen iloinen, jos kortista ei tarvitse maksaa ylimääräistä. Pankilla pitää olla toimiva verkkopankki, en missään nimessä halua mennä konttoriin. Mobiilisovelluksella ei ole minulle niin väliä, toki käytän välillä Mobile Payta. Minusta on ihan hyväksyttävää, että pankkipalvelut siirtyvät yhä enemmän verkkoon.

Olen iloinen, että pankit puhuvat nykyisin paljon vastuullisuudesta. Maine kiinnostaa, ja raha ratkaisee älyttömästi sitä, miten maailma pyörii.

Sijoittamista varten minulla on arvo-osuustili vielä kolmannella palveluntarjoajalla. Olen poiminut parhaat piirteet kuhunkin tarpeeseen eri pankeista. Pankin vaihtaminen ei olisi minulle iso juttu, sillä se hoituu nopeasti. Pitää vain olla tarve tehdä se.”

 

Kuva Julia Thurén

 

Kuka: Julia Thurén

Ammatti: Talousaiheista kiinnostunut toimittaja, joka pitää myös Juliaihminen-nimistä blogia.

Ikä: 31

 

Timo Parvela: Perhepankki, josta saa henkilökohtaista palvelua

”On hyvä olla olemassa niin perhelääkäri kuin perhepankkikin. Ne ovat yllättävän paljon mukavuutta lisääviä asioita.

Vanhempieni kautta tullut pankki oli pitkään minulle luontevin. Pankkivirkailijat tulivat tutuiksi ja heidän kanssaan oli helppoa hoitaa opintolainoja ja muutama kulutusluotto. Kun perustin yrityksen 1990-luvun lopulla, peli muuttui. Minua ei kohdeltu enää asiakkaana, vaan melkein puolirikollisena. Tuntui, että täytyy jopa tuoda perhehopeat näytille, jotta ansaitsi luottamuksen. Kun olimme vaimon kanssa ostamassa kesämökkiä 2002, lainansaanti oli jo todella hankalaa ja palvelu ikävää ja byrokraattista. Silloin päätimme nostaa kytkintä.

Uudessa pankissa palasimme kaiken vanhan hyvän äärelle. Meidät toivotettiin tervetulleiksi, saimme henkilökohtaiset kontaktit ja asioita pystyi hoitamaan jälleen myös puhelimitse.

Hoidamme koko perheen raha-asiat yhdessä pankissa. Siellä ovat asunto- ja mökkilainat, aikuisten lastemme opintolainat, sijoitukset ja yritystilini. Suora ja helppo kontakti on asia, josta olen valmis maksamaan. Se on myös turvallisuuskysymys. Haluan tietää, ettei pankkini jätä minua yksin tai heitä laidan yli. Tilien tai korttien kulut ovat minulle toisarvoinen asia.

Minulla on pankin vaihtamiseen todella iso kynnys. Mieleni saattaisi muuttua, jos kävisi ilmi, että pankkini olisi toiminut vastuuttomasti ja käyttänyt veroparatiiseja tai osallistunut ympäristörikoksiin. Ja toki, jos meille tulisi tarve saada remonttilainaa, eikä se onnistuisi, saattaisi sekin laukaista vaihtoprosessin.”

 

 

Kuva Ville Palonen

 

Kuka: Timo Parvela

Ammatti: Kirjailija. Kirjoittanut lukuisia lasten- ja nuortenkirjoja. Tunnetuimpia sarjoja ovat esimerkiksi Ella ja kaverit, Pate-kirjat, Kepler62 sekä Maukka ja Väykkä.

Ikä: 54 

 

Yllättävän hyödyllisiä ja helppoja pankkipalveluita

Haluamme tehdä arjestasi sujuvampaa tarjoamalla ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen ja sijoittamiseen sekä hankintojen rahoittamiseen.

Lue lisää

Ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Päivitä yhteystietosi S-mobiilissa tai osoitteessa s-käyttäjätili.fi. Samalla voit antaa sähköisen markkinointiluvan ja pysyt ajan tasalla palveluistamme ja asiakasomistajaeduistamme.

Kirjaudu S-käyttäjätilille ja päivitä yhteystiedot: 

Päivitä tiedot


Asiakasomistajuus-osiossa voit päivittää markkinointiluvat: 

Päivitä markkinointiluvat