Opiskelijat digitalisaation ytimessä: Mitä S-Pankki tarjoaa nuorille asiakkailleen?

Neljällä Aalto-yliopiston opiskelijalla on kesän 2016 aikana ratkottavana haastava kysymys: mitä nuoret toivovat pankeilta ja minkälaisia uusia palveluita pankit voisivat tarjota nuorille asiakkailleen?

Information Technology Program, ITP, on kauppakorkeakoulussa vuodesta 1995 lähtien järjestetty kesäkoulutusohjelma. S-Pankki tekee yhteistyötä Aalto-yliopiston ITP-ohjelman kanssa toista vuotta peräkkäin.

Projektitiimi pyrkii selvittämään miten S-Pankki voisi vastata paremmin nuorten asiakkaidensa tarpeisiin. Ketkä tähän suunnittelutehtävään sopivatkaan paremmin kuin nuoret itse?

Tiimiläiset Lauri Lukka, Krista Kuuttiniemi, Ruslan Valeev ja Van Dang käynnistivät projektin tekemällä markkinatutkimuksen nuorten maksamiseen, rahan käyttöön ja arjen asioimiseen liittyen.   

"Tutkimus ja S-Pankin kanssa käymämme keskustelut ovat jo kasvattaneet ymmärrystämme pankkitoimialasta. Perinteisestä pankkityöntekijästä tulee usein mieleen pukuun sonnustautunut mies, joka on hyvin tarkka eikä turhia hymyile. Olisi mukavaa nähdä pankkien tulevan lähemmäksi ihmisten arkea", Ruslan Valeev kertoo.

Nopeaa muutosta ja kiristyvää kilpailua

Lauri Lukan mielestä on mielenkiintoista nähdä, miten pankkitoimiala muuttuu todella nopeaan tahtiin.

"Etenkin digitaalisuus haastaa pankkeja toimimaan uudella tavalla ja muokkaamaan palveluitaan toimivimmiksi. S-Pankin etu on sen mahdollisuus integroitua ihmisten arkipäivään, esimerkiksi kaupassa käyntiin", Lukka pohtii.

"Nykyisin pankkipalveluita tarjoavat perinteisten pankkien lisäksi myös monet muut toimijat. Heillä ei kuitenkaan ole pankkitoimilupaa eikä siten samoja laista tulevia rajoitteita", Krista Kuuttiniemi toteaa lisääntyvästä kilpailusta.

Hyöty on molemminpuolinen

Opiskelijat saavat ohjelman aikana arvokasta työkokemusta ja näköalapaikan digitalisoituvaan pankkimaailmaan.

"Me S-Pankissa saamme uudenlaisia, tuoreita näkökulmia ja tärkeää tietoa nuoremman asiakassegmentin tarpeista ja toiveista", kertoo Juha Raumolin, S-Pankin Digitaalisten kanavien ja kehityksen johtaja.

Nuoret ovat optimistisia oman projektinsa lopputuloksista, jotka he esittelevät elokuun lopussa. Myös näkemys pankkien tulevaisuudesta on positiivinen.

"Pankit eivät olekaan niin jämähtäneitä aikaansa. Työtä digitalisaation eteen tehdään jatkuvasti", Van Dang sanoo. 

Seuraa projektin etenemistä täällä

Päivitä yhteystietosi omalla S-kanavalla

Samalla voit antaa sähköisen markkinointiluvan ja pysyt ajan tasalla palveluistamme ja asiakasomistajaeduistamme.

Päivitä tiedot