Siirry suoraan sisältöön

Onko matkasi peruuntumassa koronaviruksen takia?

Näissä tilanteissa voit hakea korvausta luottokortin ostoturvasta

Koronaviruksen leviäminen on saanut monet matkaajat uuden tilanteen eteen, kun jo varattu ja maksettu matka peruuntuu. Voiko rahat saada takaisin? Korvausta voi hakea myös luottokorttiyhtiöltä, jos matka on maksettu luotolla etkä pääse korvauksista yhteisymmärrykseen lentoyhtiön tai matkatoimiston kanssa. Kaikkiin S-Pankin luotollisiin kortteihin sisältyy ostoturva.

Matkan peruuntuessa kannattaa peruutusehdot tai mahdollisuus siirtää matkaa tarkistaa matkatoimistosta, jos olet varannut pakettimatkan tai lentoyhtiöstä ja hotellista, jos olet varannut ne omatoimisesti. Peruuntuneen matkan korvauksista tulee aina ensin olla yhteydessä palveluntarjoajaan kuten lentoyhtiöön. Myös omaan vakuutusyhtiöön kannattaa olla yhteydessä.

Tietyissä tilanteissa korvausta on mahdollista hakea myös luottokortin myöntäjältä eli omalta pankilta, jos matka on maksettu kortin luotolla. Lennot ja muut matkavaraukset kannattaakin aina maksaa luottokortilla.

Kysyimme S-Pankin korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundellilta, missä tilanteissa korvausta voi hakea luottokortin ostoturvan kautta.

”Ostoturva tarkoittaa sitä, että ongelmatilanteissa on mahdollista saada rahat takaisin luottokortin myöntäjältä, jos maksu on tehty kortin luotolla ja et saa ostamaasi tuotetta tai palvelua. Korvausta voi hakea esimerkiksi silloin, jos lentoyhtiö menee konkurssiin tai lento peruuntuu, eikä lentoyhtiö palauta rahoja tai tarjoa mahdollisuutta vaihtaa lentoa”, Lundell kertoo.

”Äärimmäisessä tilanteessa voi esimerkiksi varaamasi hotelli olla suljettu koronaviruksen takia. Myös näissä tilanteissa voit hakea korvauksia ostoturvasta, jos hotelli ei tarjoa maksun palautusta tai varauksen muuttamista. Tilanteet arvioidaan aina tapauskohtaisesti.”

Ennen yhteydenottoa pankkiin täytyy ongelmatilanne kuitenkin aina yrittää selvittää suoraan palveluntarjoajan, kuten lentoyhtiön, kanssa. Kaikki kuitit ja mahdollinen yhteydenpito kannattaa säilyttää. Jos yhteisymmärrykseen korvauksista ei päästä, tulee kirjallinen reklamaatio pankkiin tehdä mahdollisimman pian.

”Jos kuitenkin haluat itse perua lennot, mitkä lentoyhtiö lentää normaalisti tai hotellin, mikä tarjoaa palveluita normaalisti, ei korvausta voi hakea luottokortin myöntäjältä. Tällaisessa tilanteessa kannattaa tarkistaa yritysten peruutusehdot. Monet yhtiöt ovat koronaviruksen vuoksi laajentaneet peruutus- tai muutosmahdollisuuksia”, Marketta Lundell vinkkaa.

Jo matkaa varatessa on hyvä varmistaa, että luottokortin luottoraja on riittävä yllättäviinkin menoihin. S-Pankin kortin luottorajaan on mahdollista hakea korotusta kätevästi verkkopankissa. Katoamisen varalta kannattaa varmuuden vuoksi ottaa mukaan toinenkin luottokortti.

Lue lisää S-Pankin luottokortin ostoturvasta

Lisätietoa matkustamisesta

    • Ulkomaanmatkaa suunnittelevien on hyvä seurata Suomen ulkoministeriön verkkosivuja ja tiedotteita. Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL jakaa tietoa Suomen tilanteesta ja epidemia-alueista.
    • Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen sivuilta löytyy tietoa siitä, mitä matkavakuutus korvaa, jos matka peruuntuu koronaviruksen takia.
    • Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n sivuilta löytyy tietoa matkustajien kuluttajansuojasta.
    • Myös S-Pankin vakuutuskumppanin LähiTapiolan sivuilta löytyy tietoa koronaviruksesta ja matkavakuutuksesta.

Ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Päivitä yhteystietosi S-mobiilissa tai osoitteessa s-käyttäjätili.fi. Samalla voit antaa sähköisen markkinointiluvan ja pysyt ajan tasalla palveluistamme ja asiakasomistajaeduistamme.

Kirjaudu S-käyttäjätilille ja päivitä yhteystiedot: 

Päivitä tiedot


Asiakasomistajuus-osiossa voit päivittää markkinointiluvat: 

Päivitä markkinointiluvat