Säker hantering av bankärenden

Det är säkert att använda kort och sköta ärenden på internet så länge du kommer ihåg ett par grundläggande saker. Det viktigaste är att komma ihåg att du aldrig ska lämna ut PIN-koden eller kortuppgifterna till någon annan. Se också till att den dator eller mobila enhet som du använder har de senaste säkerhetsuppdateringarna. Banken eller myndigheterna ber dig aldrig uppge bankuppgifter per telefon eller på internet.

Bedrägerimeddelanden och -webbplatser

Det blir allt vanligare med e-postmeddelanden som skickas ut i bankers namn eller förfalskade webbplatser där man försöker komma över kundens bankkoder eller kreditkortsuppgifter. Denna typ av nätfiske (phishing) förekommer även per telefon.

S-Banken ber dock aldrig någonsin dig uppge bankkoder, kreditkortsuppgifter eller annan känslig information i e-postmeddelanden eller per telefon. Du ska inte klicka på länkar i bedrägerimeddelanden utan radera meddelandet.

Om du har fått ett bedrägerimeddelande och lämnat ut dina bankkoder eller kortuppgifter ska du genast anmäla det till spärrtjänsten för bankkoder respektive spärrtjänsten för kort.

Säker användning av kort

    • Förvara ditt kort omsorgsfullt och separat från PIN-koden till kortet.
    • När du betalar med kort eller tar ut pengar ska du skydda din PIN-kod till exempel med handen eller plånboken.
    • Om du upptäcker att ditt kort eller din PIN-kod har förkommit ska du omedelbart anmäla det till spärrtjänsten. Kontaktuppgifterna finns nedtill på sidan.
    • Välj dygnsspecifika köpgränser (på finska) för ditt kort och begränsa kortets användningsområde, vilket du enkelt kan göra på S-Bankens webbank eller i S-mobil.
    • Använd gärna kortets kontaktlösa betalningsfunktion för att undvika att din PIN-kod hamnar i fel händer.
    • Om möjligt, shoppa på webbplatser som har stöd för stark autentisering (Verified by Visa/MasterCard Secure Code). Du känner igen en säker sida på symbolen av en obruten nyckel eller ett låst hänglås upptill i webbläsarfönstret.
    • Kontrollera dina korttransaktioner på webbanken eller i S-mobil. Om du upptäcker någonting som ser misstänkt ut, kontakta S-Bankens kundtjänst, tfn 010 76 5810 må–to kl. 9–20, fr kl. 9–18 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min.).
    • Förhåll dig kritiskt till lockande erbjudanden och utlottningar på internet, om de låter för bra för att vara sanna.

Säker hantering av ärenden på internet och mobilt

S-Bankens webbank är skyddad och säker att använda. Som kund ska du dock själv se till att den enhet – dator, telefon eller datorplatta – som du använder för att ansluta till webbanken eller bankavsnittet i S-mobil är skyddad på ett ändamålsenligt sätt.

    • Se till att du alltid har den senaste versionen av programmet och operativsystemet i din enhet.
    • Skydda din enhet mot skadliga program med antivirusprogram och brandvägg. Uppdatera dessa regelbundet enligt tillverkarens anvisningar.
    • Installera inte program från suspekta webbplatser i din enhet, och installera S-mobil endast från den officiella appbutiken.
    • Undvik att öppna e-postmeddelanden, e-postbilagor och/eller länkar i dem om du inte är säker på avsändarens pålitlighet och motiv.
    • S-Banken och FIM använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.
    • Om du har S-mobil installerad i din telefon och telefonen blir stulen ska du genast anmäla det till spärrtjänsten för bankkoder. Kontaktuppgifterna finns nedtill på sidan.

 

Spärrtjänst för bankkoder

tfn 09 6964 6820 (lna/msa, 24 h/dygn)

Om dina webbankskoder eller din telefon där identifiering med S-mobil är aktiverad förkommer eller blir stulna ska du omedelbart spärra användningen av dem genom att ringa spärrtjänsten för bankkoder. När du ringer från utlandet är numret +358 9 6964 6820.

Efter spärrningen kan du inte längre använda dina webbankskoder eller identifiering med S-mobil. Ansök om nya koder på vårt kundtjänstställe och aktivera identifiering på nytt i S-mobil.

Spärrtjänst för kort

tfn 020 333 (lna/msa, 24 h/dygn)

Om ditt bank- eller kreditkort har förkommit eller blivit stulet ska du spärra det genast genom att ringa bankernas gemensamma spärrtjänst. Ansvaret för eventuellt missbruk av kortet övergår från dig till S-Banken vid tidpunkten för spärranmälan. När du ringer från utlandet är numret +358 20 333.