Gå direkt till innehållet

Säker hantering av bankärenden

Det är säkert att använda kort och sköta ärenden på internet så länge du kommer ihåg ett par grundläggande saker. Det viktigaste är att komma ihåg att du aldrig ska lämna ut koder eller kortuppgifter till någon annan. Se också till att den dator eller mobila enhet som du använder har de senaste säkerhetsuppdateringarna.

Bedrägerimeddelanden och -webbplatser

  • Fick du ett underligt e-postmeddelande eller sms? Var försiktig, meddelandet kan vara ett bedrägeri. Öppna inte tanklöst länkar och lämna inte ut dina uppgifter på webbplatser, om du inte är säker på att de är äkta.
  • Det blir allt vanligare med e-postmeddelanden som skickas ut i bankers namn eller förfalskade webbplatser där man försöker komma över kundens bankkoder eller kreditkortsuppgifter. Denna typ av nätfiske (phishing) förekommer även per telefon.
  • Varken myndigheter eller S-Banken begär personliga uppgifter per e-post, telefon, sms, sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem. Vi begär heller aldrig en fjärranslutning till kundens dator. Du ska inte klicka på länkar i bedrägerimeddelanden utan radera meddelandet.
  • Ange inte heller dina kortuppgifter och koder på en webbplats, till vilken du fått en länk per e-post eller ett meddelande till din telefon.
  • Vid sms-bedrägerier är det möjligt att förfalska avsändarens namn. Meddelandet ser alltså ut att komma i samma meddelandekedja som äkta sms som skickats från S-Banken. Tyvärr kan förfalskning tills vidare inte förhindras. Vi gör ändå vårt bästa för att förhindra dessa bedrägerier.
  • Om du har lämnat ut dina bankkoder eller kortuppgifter ska du genast anmäla det till spärrtjänsten för bankkoder respektive spärrtjänsten för kort.


Anmälan om säkerhetsobservationer

Om du har fått ett bedrägerimeddelande, kan du skicka meddelandet vidare till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.

Avsnitt med titel Användning av kort

Säker användning av kort

  • Förvara ditt kort omsorgsfullt och separat från PIN-koden till kortet.
  • När du betalar med kort eller tar ut pengar ska du skydda din PIN-kod till exempel med handen eller plånboken.
  • Om du upptäcker att ditt kort eller din PIN-kod har förkommit ska du omedelbart anmäla det till spärrtjänsten. Kontaktuppgifterna finns nedtill på sidan.
  • Fastställ dygnsspecifika säkerhetsgränseroch en geografisk begränsning för ditt kort enkelt på S-Bankens webbank eller i S-mobil.
  • Använd gärna kortets kontaktlösa betalningsfunktion för att undvika att din PIN-kod hamnar i fel händer.
  • Om möjligt, shoppa på webbplatser som har stöd för stark autentisering (Visa Secure/MasterCard Secure Code). Du känner igen en säker sida på symbolen av en obruten nyckel eller ett låst hänglås upptill i webbläsarfönstret.
  • Av säkerhetsskäl skickar vi meddelanden till våra kunder om vissa korttransaktioner. På detta sätt vill vi säkerställa att du själv har gjort transaktionen i fråga. Om du får ett sådant meddelande ska du ringa vårt kortsäkerhetsnummer på +358 10 435 5993 må–fr kl. 8–17 (lna/msa).
  • Kontrollera dina korttransaktioner på webbanken eller i S-mobil. Om du upptäcker någonting som ser misstänkt ut, kontakta S-Bankens kundtjänst som har öppet må– fr kl. 9–16 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut).
  • Förhåll dig kritiskt till lockande erbjudanden och utlottningar på internet, om de låter för bra för att vara sanna.
  • Genom direktivet om betaltjänster krävs att bankerna gör stark kundautentisering i samband med alla betalningsuppdrag. 
Avsnitt med titel Hantering av ärenden på internet och mobilt

Säker hantering av ärenden på internet och mobilt

  • S-Bankens webbank är skyddad och säker att använda. Som kund ska du dock själv se till att den enhet som du använder för att ansluta till webbanken eller bankavsnittet i S-mobil är skyddad på ett ändamålsenligt sätt.
  • Du ska alltid sköta dina bankärenden så att du är inloggad på webbanken eller i S-mobil med S-Bankens webbankskoder – aldrig exempelvis genom att klicka på länkar som du fått per e-post eller genom att skicka uppgifter till S-Banken per e-post eller i sociala medier.
  • Gå inte till webbanken med hjälp av en sökmotor. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.
  • Lämna aldrig ut bankuppgifter (PIN-koder eller kortuppgifter) till någon annan.
  • Se till att du alltid har den senaste versionen av programmet och operativsystemet i din enhet.
  • Skydda din enhet mot skadliga program med antivirusprogram och brandvägg. Uppdatera dessa regelbundet enligt tillverkarens anvisningar.
  • Installera inte program från suspekta webbplatser i din enhet, och ladda ned S-mobilendast från en officiell appbutik.
  • Undvik att öppna e-postmeddelanden, e-postbilagor och/eller länkar i dem om du inte är säker på avsändarens pålitlighet och motiv.
  • S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.
  • Om du har S-mobil installerad i din telefon och telefonen blir stulen ska du genast anmäla det till spärrtjänsten för bankkoder. Kontaktuppgifterna finns nedtill på sidan.
Avsnitt med titel Spärrtjänst för bankkoder

Spärrtjänst för bankkoder

tfn 09 6964 6820 (lna/msa, 24 h/dygn)

Om dina webbankskoder eller din telefon där identifiering med S-mobil är aktiverad förkommer eller blir stulna ska du omedelbart spärra användningen av dem genom att ringa spärrtjänsten för bankkoder. När du ringer från utlandet är numret +358 9 6964 6820.

Efter spärrningen kan du inte längre använda dina webbankskoder eller identifiering med S-mobil. Ansök om nya koder på vårt kundtjänstställe och aktivera identifiering på nytt i S-mobil.

Avsnitt med titel Spärrtjänst för kort

Spärrtjänst för kort

tfn 020 333 (lna/msa, 24 h/dygn)

Om ditt bank- eller kreditkort har förkommit eller blivit stulet ska du spärra det genast genom att ringa bankernas gemensamma spärrtjänst. Ansvaret för eventuellt missbruk av kortet övergår från dig till S-Banken vid tidpunkten för spärranmälan. När du ringer från utlandet är numret +358 20 333.