Siirry suoraan sisältöön
Yleistä tileistämme

Mikä on / mitä tarkoittaa maksunsaajan tarkistus?

Kun teet tilisiirtoa tai pikasiirtoa, järjestelmä ilmoittaa, vastaavatko maksun saajan nimi ja tilinumero toisiaan. Tarkoitus on vähentää riskiä maksunpäätymisestä väärälle saajalle esimerkiksi näppäilyvirheen tai huijausten takia.

Tilinumero ja saajan nimi vastaavat toisiaan

Maksunsaajan pankki ilmoittaa, että tilinumero ja saajan nimi vastaavat toisiaan.

Tilinumero ja saajan nimi eivät vastaa toisiaan

Emme tällöin voi taata, että maksu menee oikealle henkilölle. Tarkista, että saajan nimi on varmasti kirjoitettu oikein (etu- ja sukunimi). Jos haluat, voit hyväksyä maksun. Emme vastaa siitä, että maksu päätyy oikealle henkilölle. Maksu välitetään kirjoittamasi tilinumeron perusteella.

Tilinumero ja saajan tiedot eivät täysin vastaa toisiaan

Tämä tarkoittaa, että maksulla oleva saajan nimi on lähes sama, kuin tilinumeroon liitetty nimi. Ero voi johtua esimerkiksi kirjoitusvirheestä. Järjestelmä ehdottaa saajan oikeaa nimeä, jonka voit korjata maksulle.

Tilinumeron ja saajan vastaavuutta ei voida tarkistaa

Joskus voi käydä niin, että tarkistusta ei voida tehdä. Voit yrittää tarkistusta uudelleen painamalla Yritä uudelleen -painiketta. Halutessasi voit hyväksyä maksun ilman tarkistuksen tekemistä. Tällöin emme voi taata, että maksu menee oikealle henkilölle. Voit myös kokeilla maksua myöhemmin uudelleen.