Siirry suoraan sisältöön

Kuolinpesän asioiden hoitaminen

Läheisen kuolintapauksesta huolimatta käytännön asioista ja kuolinpesän asiakirjoista tulee huolehtia, mikä voi tuntua raskaalta. Me S-Pankissa teemme parhaamme, että pankkiasiointi on sujuvaa myös näissä tilanteissa.

Kun hoidat kuolinpesän asioita, otathan mukaan

    • voimassa olevan virallisen henkilöllisyystodistuksen
    • virkatodistuksen, jolla osoitat että olet kuolinpesän osakas (saat sen maistraatista tai seurakunnasta)

Muistathan hoitaa ainakin nämä neljä asiaa:

 

1. Hanki todistukset vainajan varoista ja veloista perunkirjoitusta varten

    • Todistukset osuuskaupan osuusmaksusta sekä vainajan S-Pankissa olevista tileistä saat asiakaspalvelupisteistämme (Prismat, useimmat Sokokset ja valikoidut S-marketit).

      Varaa aika toimipaikkaamme

      Etsi lähin toimipaikka

    • Saldotodistukset luotoista sekä entisessä LähiTapiola Pankissa olleista tileistä voit tilata puhelinpalvelustamme, puh. 010 76 5800 ma–to kello 9–20, pe kello 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min).

2. Maksa vainajan laskut

    • Kuolinpesän osakkaana voit maksaa vainajalle tulleita sähkö-, puhelin-, yhtiövastike- tai muita vastaavia toistuvia laskuja sekä välittömästi kuolintapaukseen liittyviä laskuja, kuten sairaala-, hautaus- ja muistotilaisuusmaksuja. Nämä laskut voidaan maksaa vainajan nimissä olevalta S-Pankin tililtä.
    • Toimita laskut maksettavaksi S-Pankin Asiakaspalveluun, PL 78, 00088 S ryhmä. Liitä mukaan tieto siitä, että kyse on kuolinpesän laskusta, sekä tosite, josta käy selkeästi ilmi vainajaan liittyvä maksun peruste.
    • Huomioithan, että muissa asioissa vain kaikki kuolinpesän osakkaat yhdessä voivat käyttää vainajan tilejä. Tämä tarkoittaa, että kaikkien osakkaiden tulee olla paikalla toimipaikassamme tai että poissaolevat ovat valtuuttaneet jonkun hoitamaan kuolinpesän asioita ja esim. nostamaan rahaa kuolinpesän tililtä. Esimerkiksi perintöverot eivät kuulu kuolinpesän velkoihin. Ne voidaan maksaa pesän tililtä vain kaikkien osakkaiden antamalla suostumuksella. Lataa valtakirja

3. Huolehdi perunkirjoituksesta

    • Vainajan varoista ja veloista on laadittava perukirja kolmen kuukauden kuluessa kuolinpäivästä. Perukirjaan on liitettävä sukuselvitys, josta käyvät selville kuolinpesän osakkaat. Lue lisää perukirjasta

4. Lopeta vainajan tilit ja siirrä tai lopeta asiakasomistajuus

    • Vainajan tilin lopettaminen edellyttää kaikkien pesän osakkaiden suostumusta.
    • Pesän osakkaat voivat päättää, siirretäänkö vainajan osuusoikeus toiselle henkilölle vai päätetäänkö asiakasomistajuus. Osuusoikeuden siirron yhteydessä osuusoikeuden saajan tulee olla paikalla asiakaspalvelupisteessämme henkilökohtaisesti.

Vainajan tilillä olevien varojen käyttämiseen, pankkipalveluiden lopettamiseen ja asiakasomistajuuden siirtoon tai lopettamiseen tarvitset mukaan ainakin seuraavat asiakirjat:

    • sukuselvitys
    • perukirja kokonaisuudessaan
    • mahdollinen testamentti
    • edesmenneen puolison perukirja, jos pesä on ollut jakamaton
    • ositus- ja jakokirja, jos pesä on jo jaettu
    • yksilöity valtakirja kaikilta niiltä osakkailta, jotka eivät ole itse paikalla asiaa hoitamassa.

Jos tarvitset apua kuolinpesän asioiden hoitamisessa, ota yhteyttä puhelinpalveluumme. Opastamme mielellämme kaikissa aiheeseen liittyvissä kysymyksissä.

Usein kysyttyä

Heräsikö kysymyksiä? 

Soita meille 010 76 5800

Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa ma–to klo 9–20, pe 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min). Tarvitset soittaessasi aina verkkopankkitunnuksia tai S-mobiilin tunnistamista

Varaa aika ja tule käymään

Noin 80 asiakaspalvelupistettämme palvelevat sinua Prismoissa, useimmissa Sokoksissa ja valikoiduissa S-marketeissa kautta maan. Olemme avoinna myös iltaisin ja lauantaisin. Voit hoitaa asiasi jonottamatta, kun varaat ajan toimipaikkaan. 

Varaa aika

Etsi lähin toimipaikka