Siirry suoraan sisältöön

Reklamaatiot ja asiakasvalitukset

Asiakkaiden tyytyväisyys palveluihimme ja tuotteisiimme on meille ensisijaisen tärkeää. Voit antaa palautetta suoraan asiakaspalveluumme, S-mobiilin tai verkkopankin viestillä tai palautelomakkeella ja auttaa meitä kehittämään palveluitamme.

Jos emme ole onnistuneet palvelemaan sinua parhaalla mahdollisella tavalla ja olet tyytymätön esimerkiksi saamaasi palveluun, päätökseen tai tuotteeseen, voit tehdä reklamaation eli valituksen. Mikäli haluat tehdä reklamaation, onnistuu se S-mobiilin tai verkkopankin viestillä tai käymällä Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteellä.

Tutkimme reklamaation käsittelyssä aina kaikki valitusta koskevat tiedot ja pyydämme tarvittaessa lisätietoja. Reklamaation käsittelyaika on yleensä noin kaksi viikkoa. Jos emme pysty siinä ajassa ratkaisemaan asiaa, olemme sinuun yhteydessä ja kerromme asian etenemisestä.

Ruhkaa käsittelyssä

Tällä hetkellä meillä on ruuhkaa kortti- ja tilireklamaatioiden käsittelyssä. Pahoittelemme viivettä.

Reklamaation tekeminen

 

Näin reklamoit tyytymättömyydestä. Jos reklamaatiosi koskee kortti- tai tilitapahtumaa tai huijausviestiä, katso erilliset ohjeet alempaa kohdista Korttitapahtumaan liittyvä reklamaatio ja Huijausviestiin liittyvä reklamaatio.


Näin lähetät reklamaation S-mobiilissa

  1. Valitse S-mobiilin yläkulmassa näkyvä puhekupla ja klikkaa S-Pankin henkilökohtaiset viestit -kohdan alta Uusi viesti S-Pankille.
  2. Kirjoita mahdollisimman tarkka kuvaus siitä, missä on tapahtunut virhe, mitä on seurannut ja mikä on vaatimuksesi. Voit myös lisätä liitteitä.
  3. Lähetä reklamaatio.

Voit myös lähettää reklamaation verkkopankissa

  1. Kirjaudu verkkopankkiin.
  2. Mene Asiakaspalvelu -välilehdelle ja klikkaa Lähetä viesti S-Pankin Asiakaspalveluun.
  3. Verkkopankissa auttaa chat-robotti. Kerro chat-robotille, että asiasi koskee reklamaatiota. Robotti ohjaa sinut lähettämään viestin.
  4. Kirjoita mahdollisimman tarkka kuvaus siitä, missä on tapahtunut virhe, mitä on seurannut ja mikä on vaatimuksesi. Voit myös lisätä liitteitä.
  5. Lähetä reklamaatio.

Käsittelemme reklamaation mahdollisimman pian ja olemme tämän jälkeen sinuun yhteydessä verkkoviestitse tai kirjeitse. 

 

Jos reklamaatiosi koskee esimerkiksi peruuntunutta matkaa tai verkkokaupasta tilaamaasi tuotetta, olethan ensin yhteydessä palveluntarjoajaan tai tuotteen myyjään. Jos et pääse korvauksesta tai hyvityksestä yhteisymmärrykseen veloittajan kanssa, voit tehdä meille kirjallisen reklamaation lähettämällä viestin verkkopankissa tai postittamalla reklamaatiolomakkeen. Muista liittää reklamaatioosi kaikki liitteet, kuten käymäsi keskustelu veloittajan kanssa.

Tee meille suoraan reklamaatio, jos olet huomannut tili- tai luottotapahtuman, jota et tunnista. Huomaathan, että joidenkin korttimaksujen kohdalla veloittaja saattaa näyttää tilitapahtumissa erikoiselta. Jos olet varma, tai epäilet, että kyseinen korttimaksu tai tilitapahtuma ei ole sinun tekemäsi, sulje korttisi viipymättä soittamalla pankkien yhteiseen sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm, 24 h/vrk). Ulkomailta soitettaessa numero on +358 20 333. Vastuu kortin mahdollisesta väärinkäytöstä siirtyy ilmoitushetkellä meille. Tee tässä tapauksessa myös rikosilmoitus poliisille osoitteessa www.poliisi.fi/tee-rikosilmoitus. Reklamaatiossa sinun tulee kiistää tehneesi tapahtumat sekä mainita tapahtumien päivämäärät, veloittajien nimet ja veloitusten summat. 

Näin lähetät reklamaation

Voit tehdä reklamaation helpoiten lähettämällä viestin verkkopankissa. Voit myös postittaa meille reklamaatiolomakkeen. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot  liitteitä varten:

  • päivämäärä
  • summa
  • kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta
  • kaikki asiaan liittyvät dokumentit, kuten mahdollinen sähköpostikeskustelun veloittajan kanssa tai kopio mahdollisesti tehdystä rikosilmoituksesta.

Verkkopankissa

  1. Kirjaudu verkkopankkiin.
  2. Mene Asiakaspalvelu -välilehdelle ja klikkaa Lähetä viesti S-Pankin Asiakaspalveluun.
  3. Verkkopankissa auttaa chat-robotti. Kerro chat-robotille, että asiasi koskee korttireklamaatiota. Robotti ohjaa sinut lähettämään viestin.
  4. Täytä tarvittavat tiedot ja liitä mukaan mahdolliset liitteet. Voit katsoa viestissä tarvittavat tiedot verkkosivuillamme olevasta reklamaatiolomakkeesta.
  5. Lähetä reklamaatio.

Käsittelemme reklamaation mahdollisimman pian ja olemme tämän jälkeen sinuun yhteydessä verkkopankissa tai kirjeitse. 

 

Jos epäilet antaneesi tietojasi huijauksen kautta puhelimessa tai klikannut linkkejä huijausviestissä tai huijaus-sivustolla ja olet antanut tämän jälkeen pankkitunnuksiin tai maksukorttiin liittyviä tietojasi, toimi seuraavasti:
 
  1. Ilmoita tapahtuneesta välittömästi sulkupalveluun.
    Jos olet antanut pankkitunnuksesi, ilmoita tapahtuneesta pankkitunnusten sulkupalveluun 09 6964 6820 (pvm/mpm). Jos olet antanut korttitietojasi, ilmoita myös korttien sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm). Molemmat numerot ovat avoinna ympäri vuorokauden jokaisena päivänä. Huomaathan, että suljettuasi pankkitunnuksesi ja/tai korttisi, et pääse kirjautumaan verkkopankkiin tai käyttämään korttiasi esimerkiksi ostoksiin tai käteisen nostamiseen. Uudet pankkitunnukset saat asiakaspalvelupisteestämme. Uusi kortti toimitetaan sinulle automaattisesti postitse kotiin.
  2. Tee rikosilmoitus, jos tililtäsi tai kortiltasi on lähtenyt rahaa.
    Jos tililtäsi on lähtenyt sinulle tuntemattomille henkilöille rahaa tai kortillesi on tullut tapahtumia, joita et tunnista, tee rikosilmoitus poliisille. Rikosilmoituksen voi tehdä nopeimmin poliisin verkkosivuilla, osoitteessa www.poliisi.fi/tee-rikosilmoitus
  3. Avaa uudet verkkopankkitunnukset.
    Voit avata uudet verkkopankkitunnukset asiakaspalvelupisteellämme. Suosittelemme ajan varaamista etukäteen verkkosivuillamme, jotta vältät jonottamisen. Tarvitset voimassa olevan passin tai henkilökortin uusiessasi tunnuksesi. Halutessasi voit tehdä asiakaspalvelupisteellä myös reklamaation (lue tarkemmin kohdasta 4).
  4. Lähetä reklamaatio S-Pankin verkkopankissa.
    Toimita meille kopio rikosilmoituksesta sekä mahdollisimman tarkka selvitys tapahtuneesta. Listaa selkeästi reklamoimasi tapahtumat päivämäärineen. Saat tiedot toimitettua helpoiten lähettämällä reklamaation viestillä verkkopankissa alla olevilla ohjeilla:

Näin lähetät reklamaation verkkopankissa

  1. Kirjaudu verkkopankkiin.
  2. Mene Asiakaspalvelu -välilehdelle ja klikkaa Lähetä viesti S-Pankin Asiakaspalveluun.
  3. Verkkopankissa auttaa chat-robotti. Kerro chat-robotille, että asiasi koskee korttireklamaatiota. Robotti ohjaa sinut lähettämään viestin.
  4. Täytä tarvittavat tiedot ja liitä mukaan mahdolliset liitteet. Voit katsoa viestissä tarvittavat tiedot verkkosivuillamme olevasta reklamaatiolomakkeesta.
  5. Lähetä reklamaatio.
Käsittelemme reklamaation mahdollisimman pian ja olemme tämän jälkeen sinuun yhteydessä verkkopankissa tai kirjeitse. 

 

Muutoksenhaku Pankin käsittelyn jälkeen

 
Mikäli olet tyytymätön saamaasi ratkaisuun, voit myös kääntyä ulkopuolisten, pankista riippumattomien tahojen puoleen.
 
  • FINE, Vakuutus ja rahoitusneuvonta, antaa maksutta riippumattomia neuvoja ja opastusta asiakkaille. Pankkilautakunta ja Sijoituslautakunta antavat myös ratkaisusuosituksia riita-asioihin. Lisätietoja saat osoitteesta: www.fine.fi.
  • Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvojalta saat maksutta opastusta riitatilanteessa. Lisätietoja saat osoitteesta: www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta.
  • Kuluttajariitalautakunta antaa maksutta ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin riitoihin. Kuluttajariitalautakunnalla ei ole yleisneuvontapalvelua, vaan se käsittelee kirjallisia valituksia (pois lukien sijoitustuotteita koskevat asiat). Lisätietoa saat osoitteesta: www.kuluttajariita.fi
  • Voit saattaa asian halutessasi ratkaistavaksi käräjäoikeuteen. Lisätietoja saat osoitteesta: www.oikeus.fi.

Asiakaspalvelu 010 76 5800

ma–pe kello 9–16

Tarvitset soittaessasi aina verkkopankkitunnuksia tai S-mobiilin tunnistamista. Puhelun hinta on 0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min. Myös jonotus on maksullinen.