Siirry suoraan sisältöön

Osakekirjat sähköisiksi 10 vuoden kuluessa – Näin hoidat rekisteröinnin

Vuoden 2019 alussa Suomessa otettiin käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä, jonne kootaan jatkossa tiedot osakehuoneistojen omistuksista. Paperiset osakekirjat jäävät siten historiaan. S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Annemari Airaksinen kertoo, mitä jokaisen asunnonomistajan tulisi tietää osakekirjojen sähköistämisestä.

  1. Miksi perinteiset paperiset osakekirjat muutetaan sähköiseen muotoon?
    Sähköiseen rekisteriin siirtyminen parantaa osakehuoneistojen tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuutta ja luotettavuutta. Tämä tekee asuntokaupasta sujuvampaa niin asunnon ostajan, myyjän kuin pankinkin näkökulmasta. Sähköinen omistusmerkintä poistaa myös riskin paperisen osakekirjan tuhoutumisesta tai häviämisestä. Tiedot asuntojen omistuksista tallennetaan huoneistotietojärjestelmään, jota ylläpitää viranomainen eli Maanmittauslaitos (MML).
  2. Milloin osakekirja pitää sähköistää?
    Taloyhtiöiden tulee sähköistää osakeluettelonsa vuoden 2023 loppuun mennessä. Taloyhtiön siirryttyä huoneistotietojärjestelmään on jokaisen osakkeenomistajan haettava vielä erikseen sähköisen omistuksensa rekisteröintiä ja paperisen osakekirjansa mitätöintiä Maanmittauslaitokselta. Tällä ei ole kuitenkaan mikään kiire, sillä yksittäisellä osakkeenomistajalla on aikaa osakekirjansa rekisteröimiseen kymmenen vuotta sen jälkeen, kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään. Takaraja on 31.12.2033. Paperinen osakekirja toimii vakuusasiakirjana asuntolainalle kuten aikaisemminkin.

    Jos myyt myöhemmin asuntosi, ostaja tai ostajan pankki hoitaa yleensä osakekirjan rekisteröimisen ilman osakkeenomistajalle eli myyjälle aiheutuvaa kulua. Asunnon uuden omistajan pitää hakea omistuksensa rekisteröintiä kahden kuukauden kuluessa kaupan solmimisesta.
  3. Kuka vastaa osakekirjan sähköistämisestä?
    Ennen vuotta 2019 perustetut taloyhtiöt vastaavat osakeluettelonsa siirtämisestä huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä. Tämän jälkeen taloyhtiön osakkaiden on haettava vielä erikseen omistuksensa rekisteröintiä ja paperisen osakekirjansa mitätöintiä Maanmittauslaitokselta, mutta hakuaikaa on kymmenen vuotta. Jos paperinen osakekirja on vielä pankissa lainan vakuutena, voi pankki hoitaa sähköistämisen asiakkaan valtuuttamana. Jos osakekirja on sinulla kotona, voit hoitaa asian itsenäisesti MML:n ohjeistuksen mukaisesti.

    Kaikki vuonna 2019 tai sen jälkeen perustetut asunto-osakeyhtiöt ovat suoraan huoneistotietojärjestelmässä, eikä osakekirjoja ole enää painettu.
  4. Maksaako osakekirjan sähköistäminen jotain?
    Jos osakekirja halutaan muuttaa sähköiseksi kesken laina-ajan muulloin kuin toteutuneen asuntokaupan yhteydessä, veloittaa pankki siitä lainahinnastonsa mukaisen palkkion ja Maanmittauslaitoksen perimän kulun. S-Pankissa palkkio oli tammikuussa 2023 noin 500 euroa yhden asunnon osalta. Tämä sisältää osakkeen ja panttauksen rekisteröinnin sekä Maanmittauslaitoksen kulut.

    Asuntokaupan yhteydessä kulut osakekirjan sähköistämisestä veloitetaan asunnon ostajalta. Tällöin hinta on edullisempi.
  5. Olen myymässä asuntoani, pitääkö minun sähköistää osakekirja ennen myyntiä?
    Osakekirjan rekisteröiminen on ostajan vastuulla. Asunnon myyjä luovuttaa paperisen osakekirjan kaupanteossa ostajalle, kuten tähänkin saakka. Jos ostajalla ei tarvitse lainaa, hoitaa hän itse osakekirjan sähköistämisen. Jos ostaja käyttää asuntoa lainan vakuutena, hoitaa ostajan pankki osakekirjan rekisteröinnin asiakkaan valtuuttamana. Rekisteröinti tulee hoitaa kahden kuukauden kuluessa asuntokaupasta. Jos rekisteröintiä ei tehdä, veloittaa Maanmittauslaitos sanktion MML:n kulujen osuudesta.

    Osakekirjan rekisteröinnin edellytyksenä on, että taloyhtiö on jo siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään.

    Lisätietoa osakekirjan rekisteröinnistä Maanmittauslaitoksen sivuilta

Ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Päivitä yhteystietosi S-mobiilissa tai osoitteessa s-käyttäjätili.fi. Samalla voit antaa sähköisen markkinointiluvan ja pysyt ajan tasalla palveluistamme ja asiakasomistajaeduistamme.

Kirjaudu S-käyttäjätilille ja päivitä yhteystiedot: 

Päivitä tiedot


Asiakasomistajuus-osiossa voit päivittää markkinointiluvat: 

Päivitä markkinointiluvat