Gå direkt till innehållet

Stöd för digitala tjänster

På denna sida ser du anvisningar och råd för att sköta dina dagliga bankärenden digitalt. Här tillhandahålls digital rådgivning, till exempel i frågor som gäller olika koder, aktivering av S-mobil och webbanken, identifiering och betalning. Via våra digitala kanaler, såsom i S-mobil och på webbanken, kan du sköta bankärenden enkelt och säkert när det passar dig bäst.

Koderna i ordning

Vid digital skötsel av ärenden behövs många olika koder. Vi har sammanställt information om alla koder som behövs vid digital skötsel av ärenden på ett och samma ställe.

S-mobil

Första gången loggar du in i S-mobil med webbankskoder. Efter den första inloggningen kan du välja om du vill identifiera dig med PIN-kod, ansiktsigenkänning eller fingeravtryck.

 

Du kan välja PIN-kod själv, koden består av fyra siffror. 

Läs mer till exempel om hur du kan byta PIN-kod. 

Du kan använda en QR-kod vid inloggning på webbanken och för att bekräfta betalningar. QR-koden är en bild som visas på datorn och som läses av med telefonens kamera. Du behöver därför en telefon som har en kamera.

Viktigt! Läs enbart av QR-koden med S-mobil i samband med inloggning och identifiering på S-Bankens webbplats. 

Du kan också identifiera dig i S-mobil med det fingeravtryck som du har sparat i din telefon.

Läs mer här

Med iPhone-telefoner kan du logga in i S-mobil med ansiktsigenkänning.

Läs mer här

Kort

S-Förmånskort Visa har en separat PIN-kod. Du kan själv välja PIN-kod eller så kan PIN-kod väljas automatiskt.

Kortet har en fyrsiffrig kod som också kallas PIN-kod. Du behöver koden för att bekräfta kortbetalningar. Du kan själv välja PIN-kod eller så kan PIN-kod väljas automatiskt.

Läs mer till exempel om hur du kan kontrollera din PIN-kod.

Inloggning på webbanken

Du kan logga in på webbanken med användarnamn, lösenord och kodtabell. Om du använder appen S-mobil, kan du också logga in på webbanken med den.

Användarkoden består av 6–8 siffror. Siffrorna har skapats automatiskt när koderna har aktiverats. Det innebär att du inte kan välja kod själv.

Läs mer till exempel om var du kan se användarkoden.

Du har själv valt lösenord till webbanken vid den första inloggningen. Lösenordet består av 4–6 siffror. Lösenordet har med andra ord inga bokstäver.

Läs mer till exempel om hur du kan byta lösenord.

Kodtabellen innehåller engångskoder. Koder begärs i slumpmässig ordning när du till exempel loggar in på webbanken med dina koder.

Läs mer till exempel om hur du vid behov kan få en ny kodtabell.

Sms-bekräftelsen skickas till din telefon i ett sms. Den används till exempel när du loggar in på webbanken med kodtabellen och sporadiskt i samband med bekräftelse av betalningar.

Viktigt! Uppge aldrig koder för sms-bekräftelser till någon.

Läs mer till exempel om hur du kan ändra telefonnumret för sms-bekräftelser.

Model.AnchorLinkTargetDescription #s-mobil

Sköt ärenden i S-mobil

S-mobil är en avgiftsfri app för ägarkunder och ger dig tillgång till banken direkt i din telefon. Du kan använda S-mobil för att sköta din dagliga ekonomi och för säker identifiering.  Dessutom får du inköpskvittona från dina shoppingturer, din Bonus och dina förmåner enkelt på ett och samma ställe.

 

Så här börjar du använda S-mobil

  1. Ladda ner S-mobil från appbutiken i din telefon.
  2. Du får tillgång till S-mobil med Apple iPhone-telefoner samt Android-telefoner med Googles tjänster med webbankskoder från S-Banken eller en annan bank eller med mobilcertifikat, om du är kund hos S-Banken. Av säkerhetsskäl kan S-mobil tas i bruk endast i Finland.

 

Model.AnchorLinkTargetDescription #webbanken

Sköt ärenden på webbanken


De personliga webbankskoderna är nyckeln till S-Bankens mångsidiga tjänster.  På webbanken kan du sköta alla ärenden som gäller din dagliga ekonomi, nämligen konton, koder, betalningar, gireringar, kort- och låneärenden samt sparande i fonder

 

 

 

Anvisning om digital skötsel av ärenden

Model.AnchorLinkTargetDescription #tips

 

Aktivering av S-mobil

Du kan ta i bruk S-mobil med S-Bankens eller en annan banks webbankskoder eller med mobilcertifikat, om du är kund hos S-Banken. S-mobil kan laddas ner i Apple iPhone-telefoner och Android-telefoner som har Googles tjänster. Observera att S-mobil av säkerhetsskäl kan tas i bruk endast i Finland.
Läs instruktioner för ibruktagning

 

Identifiering med S-mobil

Med S-mobil kan du logga in i tjänster som kräver webbankskoder och bekräfta betalningar. 
Läs mer om identifiering med S-mobil

 

Har du aktiverat identifiering med S-mobil, men kommer inte ihåg koden du har valt? Du kan förnya din kod till S-mobil gratis med bankkoder från en annan bank eller med mobilcertifikat i S-mobil.
Så här förnyar du koden till S-mobil

 

Kontrollera PIN-koden till kortet i S-mobil

Du kan kontrollera PIN-koden till ditt S-Förmånskort Visa i S-mobil. Första gången är avgiftsfri.
Läs anvisningar'

 

Har du köpt en ny telefon eller pekplatta?

Du ska aktivera S-mobil på nytt när du byter telefon eller pekplatta.
Läs instruktioner för att ta i bruk ny enhet

 

Kontrollera ditt kontosaldo i S-mobil

Bonus och betalningssättsförmån betalas in på ditt konto i S-Banken, och i S-mobil kan du enkelt kontrollera kontosaldot. Förutom kontouppgifter ger appen S-mobil dig även tillgång till andra banks- och butikstjänster.

 

Hantera ditt kort

I S-mobil kan du ändra inställningarna för ditt kort, beställa ett nytt kort och vid behov höja kreditgränsen för ditt kreditkort.

Läs mer om kort

 

Låneärenden i S-mobil

I S-mobil kan du både granska uppgifter om dina befintliga lån och vid behov ansöka om ett nytt lån.

Läs mer om lån

 

Överför din Bonus till Spararen för att växa till sig

Du kan dra ännu större nytta av Bonus som samlas på dina inköp i S-gruppen, när du överför den till en fond i Spararen.

Läs mer om Spararen

 

Vad annat kan du sköta med S-mobil?

I S-mobil är det enkelt att sköta den dagliga ekonomin. Du kan också börja månadsspara i S-mobil.

Se vad annat du kan sköta med S-mobil

Läs mer om månadssparande

 

Andra vanliga frågor om användning av S-mobil

Läs vanliga frågor om S-mobil

 

Var får jag koder till webbanken?

Om du ännu inte har koder till webbanken, kan du ansöka om koder på vårt kundtjänstställe. Du kan sköta dina ärenden på vårt kundtjänstställe utan att behöva köa, om du bokar tid i förväg.

Sök serviceställen

Läs mer hur du kan få webbankskoder

Kontrollera vad allt du kan sköta på webbanken

 

 

Inloggning på webbanken

Vi rekommenderar att du alltid loggar in på webbanken genom att först skriva www.s-banken.fi i webbläsarens adressfält och sedan logga in genom att klicka på Logga in i det övre högra hörnet på sidan.

Läs mer om inloggning på webbanken

 

Spärrade webbankskoder?

I vissa situationer kan webbankskoderna även bli spärrade av säkerhetsskäl.

Läs mer om spärrade webbankskoder

 

Vill du kontrollera dina webbankskoder?

Vid behov kan du beställa en ny kodtabell eller ett nytt lösenord och kontrollera ditt användarnamn och telefonnumret för sms-bekräftelser. Du kan också kontrollera att dina webbankskoder till S-Banken fungerar.
Kontrollera dina webbankskoder

 

Vill du kontrollera PIN-koden till kortet på webbanken?

Du kan kontrollera PIN-koden till ditt S-Förmånskort Visa på webbanken. Första gången är avgiftsfri.
Läs anvisningar

 

Webbankskoder för barn

När barnet fyller 12 år får barnet webbankskoder avgiftsfritt.

Läs mer om banktjänster för barn

 

E-faktura

E-faktura ersätter pappersfakturan och sparar tid, arbete och miljö.

Läs mer om e-faktura.

 

Hantera ditt kort

På webbanken kan du ändra inställningarna för ditt kort, beställa ett nytt kort och vid behov höja kreditgränsen för ditt kreditkort.

Läs mer om kort

 

Låneärenden på webbanken

På webbanken kan du både granska uppgifter om dina befintliga lån och vid behov ansöka om ett nytt lån.

Läs mer om lån

 

Spara och investera

På webbanken kan du sköta många olika spar- och investeringsärenden, till exempel börja spara varje månad.

Läs mer om månadssparande

 

Sälj fonder

Om du vill ha tillbaka de pengar som du investerat i en fond, kan du sälja, det vill säga lösa in, dina fondandelar. Det kan du göra på webbanken genom att lägga en order om inlösen i uppgifterna om fonden. När ordern har behandlats, betalas ett belopp motsvarande värdet på den fondandel som du har sålt in på ditt konto. I regel tar det 1–3 arbetsdagar.

Läs mer om försäljning av fonder.

 

 

I S-mobil och på webbanken kan du skicka meddelanden till vår kundtjänst. Via meddelanden kan du sköta bankärenden som du inte kan sköta själv på internet, eller så kan du kontakta oss om du har frågor. Eftersom meddelanden skickas via en skyddad förbindelse efter inloggning i S-mobil eller på webbanken, kan vi sköta dina personliga bankärenden via meddelanden. 

 

I S-mobil kan du skicka meddelanden genom att klicka på pratbubblan uppe till höger. På fliken Kundtjänst på webbanken, när du väljer Skriv meddelande. Observera att det på webbanken finns en chatt där du kan få snabba svar. Du kan skicka ett meddelande, om ärendet inte kan avgöras i chatten. 

 

S-Konto är ett mångsidigt konto

Vi erbjuder ägarkunder och medlemmar i ägarkundshushåll S-Konton för dagligt bruk helt utan månads- och årsavgifter.  Till kontot kan du styra lön, studiestöd, barnbidrag och pension. På kontot inbetalas också din månatliga Bonus och betalningssättsförmån. Du kan enkelt öppna nya konton för dig på webbanken genom att välja Konton > Öppna konto.

Läs mer om S-Konto

 

Öppna sparkonto

På S-Banken kan du spara antingen på ett avkastningskonto eller på ett tidsbundet konto.  

 

S-Avkastningskontot är ett säkert och riskfritt sparkonto. Du kan sätta in och ta ut pengar när du vill, utan arvoden eller begränsningar.

Läs mer om S-Avkastningskonto

 

Dina besparingar är bundna på ett S-Tidsbundet konto under en avtalad tid, då du får högre ränta även på små insättningar.

Läs mer om S-Tidsbundet konto

 

Ägarkunder får även sparkonton utan månads- och årsavgifter. 

 

Betalning med telefon 

Du kan använda ditt S-Förmånskort Visa för att betala med telefon. Lägg till kortuppgifterna i telefonens betalningsapp och betala inköp genom att hålla telefonen mot betalterminalen.

Betalning med Apple Pay

Betalning med Google Pay

 

Betala enkelt i webbutiker 

Du kan betala i webbutiker enklare och snabbare utan att behöva lämna kortuppgifter varje gång du använder tjänsten Click to Pay.

Läs mer om användning av Click to Pay

 

Beställning och aktivering av nytt kort 

Om ditt kort har förkommit, ska du spärra det direkt i S-mobil eller genom att ringa spärrtjänsten. Du får automatiskt ett nytt kort som ersätter det förkomna.

Hur gör jag om jag tappar bort mitt kort?

 

Om du vill ansöka om ett nytt kort, kan du göra en ansökan i S-mobil eller på webbanken.

Ansök om kort

 

När du får ett nytt kort per post, ska du kontrollera att ditt namn är korrekt på kortet. Kassera det tidigare kortet genom att klippa det itu över chipet. Uppdatera uppgifterna om det nya kortet i de tjänster där debiteringen sker automatiskt, till exempel varje månad.

Läs mer

 

Betalning av fakturor och gireringar 

Du kan betala fakturor på webbanken antingen genom att lämna uppgifterna från pappersfakturan eller enkelt genom att beställa e-faktura som skickas direkt till webbanken.  

Så här betalar du enskilda fakturor eller gör gireringar på webbanken

Beställ e-faktura

 

Betalning av kredit  

På webbanken kan du enkelt betala kreditfakturor genom att göra en ny betalning under Betalningar > Ny betalning. Fakturan kan också beställas i form av e-faktura. Betalningar av lån med säkerhet debiteras automatiskt från låneskötselkontot.

Läs mer

 

Ägarkundsrelation 

S-Bankens dagliga banktjänster, det vill säga konto, kort, S-mobil och webbank, är avgiftsfria för S-gruppens ägarkunder och personer som hör till ägarkundshushåll. Genom att koncentrera dina ärenden till S-gruppen får du värdefulla förmåner och Bonus på dina inköp när du visar upp ditt S-Förmånskort. Bonusen betalas in på ditt konto i S-Banken.

Läs mer och bli ägarkund

 

Ägarkundshushåll och dess förändringar 

Huvudmedlemmen i ett ägarkundshushåll kan bjuda in eller ansluta familjemedlemmar som bor i samma hushåll till sitt ägarkundshushåll. Inbjudan kan skickas i S-mobil eller genom att logga in på S-användarkontot på S-Kanava.

 

Banktjänster för barn

S-Bankens tjänster passar utmärkt även för barn och unga.

Läs mer om banktjänster för barn

 

Bouppteckningsärenden

Det finns stunder i livet då man måste orka uträtta bankärenden trots att man sörjer.

Läs mer om skötsel av bankärenden vid en närståendes död

 

Avsluta kundrelation 

Kundrelationen i S-Banken kan avslutas genom att boka tid till ett av våra kundtjänstställen. Observera att, om du är medlem i ett handelslag, ska du även säga upp medlemskapet när du säger upp din kundrelation i S-Banken.