Hur gör jag om mitt kort förkommer?
Spärra ditt kort omedelbart i S-mobil, på webbanken eller genom att ringa spärrtjänsten för kort.
I S-mobil
- Logga in i S-mobil.
- Gå till fliken Kort och välj det kort som du vill spärra.
- Välj Bruksförbud under rubriken Kortsäkerhet och klicka sedan på knappen Spärra kortet permanent nedtill på sidan. Om du har ett kombinationskort hittar du dessa egenskaper på fliken Uppgifter och inställningar.
- Godkänn den permanenta spärrningen av kortet. Du får en kvittering när ditt kort är spärrat. Det spärrade kortet försvinner omedelbart från S-mobil och ett ersättande kort visas i stället för det spärrade kortet.
På webbanken
- Logga in på webbanken.
- Gå till Kort > Mina kort. Välj det kort som du vill spärra genom att klicka på Beställ nytt kort.
- Välj Kortet har förkommit eller blivit stulet - anmäl det förkomna kortet och beställ ett nytt kort.
- Godkänn den permanenta spärrningen av kortet. Du får en kvittering när ditt kort är spärrat. Det spärrade kortet försvinner omedelbart från webbanken och ett ersättande kort visas i stället för det spärrade kortet.
Per telefon på spärrtjänsten för kort
Spärrtjänsten för kort är öppen 24 h om dygnet:
- Samtal från Finland på tfn 020 333 (lna/mta)
- Samtal från utlandet på tfn +358 20 333
- Reservnumret från utlandet är +358 800 124 00
Vid tidpunkten för spärranmälan övergår ansvaret för eventuellt missbruk av kortet från dig till S-Banken.
Om du använder ett kort med Visa-symbolen, skickar vi automatiskt ett nytt kort till dig. För det nya kortet debiteras enligt vår servicetariff. Då du får ett nytt kort, uppdatera kortuppgifterna i tjänster som drar en månatlig avgift från kortet. I en del tjänster uppdateras uppgifterna automatiskt. Om du vill kan du be vår kundtjänst se till att kortuppgifterna inte uppdateras automatiskt i tjänsterna.
Vid behov kan du också tillfälligt spärra ditt S-Förmånskort Visa i S-mobil.
Mer information om säker bankärendehantering finns på vår webbplats.