Opintolaina


Valtion takaama opintolaina auttaa kätevästi rahoittamaan opiskelijaelämäsi menot, jos opintoraha ja asumistuki eivät yksin riitä. Hae opintolainaa verkkopankissa.

Lainan takaisinmaksu alkaa yleensä vasta noin kahden vuoden kuluttua päätoimisen opiskelun päättymisestä. 

HAE OPINTOLAINAA

Näin saat verkkopankkitunnukset

Ota käyttöösi myös maksuttomat pankkipalvelut

Opintolaina on valtion takaama

Kun haet meiltä opintolainaa, sinulla tulee olla Kelan päätös valtiontakauksesta. Tiedon takauspäätöksestä saamme suoraan Kelalta. Valtiontakauksen lisäksi et tarvitse opintolainalle muita vakuuksia tai takaajaa.

Jos olet toisen asteen opiskelija, haet opintolainaa samalla hakemuksella kuin opintorahaa ja asumislisää. Hakemuksen saat opiskelupaikastasi tai Kelan toimistosta. Opintorahaa saaville korkeakouluopiskelijoille opintolainan valtiontakaus myönnetään automaattisesti.

Usein kysyttyä

Voit hakea opintolainaa verkkopankissasi valitsemalla Luotot > Hae luottoa

Tarvitset opintolainan hakemista varten päätöksen opintolainan valtiontakauksesta. Saat päätöksen automaattisesti, jos opiskelet korkeakoulussa ja saat opintorahaa. Jos sinulla ei vielä ole päätöstä valtiontakauksesta, voit hakea sitä Kelasta.

Käsittelemme hakemuksesi noin kahdessa arkipäivässä. Myönnetty laina tulee näkyviin verkkopankkiisi Luotot-välilehdelle kohtaan Omat luotot.

Veloitamme opintolainasta palveluhinnastomme mukaisen 30 euron avausmaksun. Veloitamme summan, kun nostat opintolainaa takauspäätöksen jälkeen ensimmäisen kerran. Huomioithan, että 30 euron maksu veloitetaan jokaisen takauspäätöksen jälkeen ensimmäisestä nostosta.

 

Katso video: Näin haet opintolainaa

Pääset nostamaan opintolainaa verkkopankin etusivulta klikkaamalla opintolainasi numeroa ja valitsemalla opintolainasivulta Nosta lainaa. Kerro nostettava summa sekä tili, jolle haluat rahat ja vahvista nosto. Rahat siirtyvät tilillesi heti.

Jos opintolainan nosto ei onnistu, tarkistathan seuraavat asiat:

  • Varmista Kelasta, että takauspäätöksesi on voimassa.
  • Opintolainan nostoajankohta on ilmoitettu takauspäätöksessä. Opintolainaa ei ole mahdollista nostaa ilmoitetun ajanjakson ulkopuolella.
  • Oletko aiemmin hakenut opintolainaa toisesta pankista? Jos olet, olethan heihin yhteydessä takauksen vapauttamista varten.
  • Oletko tehnyt uuden opintolainahakemuksen uusimman takauspäätöksen jälkeen? Jos et ole, voit tehdä sen verkkopankissa kohdassa Luotot > Hae luottoa > Opintolaina.

Lisäämme korot nostamasi opintolainan määrään kaksi kertaa vuodessa. Tätä kutsutaan koron pääomittamiseksi. Opintolainan takaisinmaksu alkaa noin kaksi vuotta sen jälkeen, kun olemme pääomittaneet lainasi korot viimeisen kerran. Saat takaisinmaksuaikaa enintään 30 vuotta siitä, kun olet nostanut opintolainaa ensimmäisen kerran.

Teemme puolestasi suunnitelman lainan takaisinmaksusta ja ilmoitamme sen sinulle kirjeellä, kun takaisinmaksu alkaa olla ajankohtaista. Tekemässämme suunnitelmassa opintolainan lyhennys veloitetaan tililtäsi automaattisesti neljä kertaa vuodessa: maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun 15. päivänä.

Jos haluat muuttaa ehdottamaamme suunnitelmaa lainan takaisinmaksusta, lähetä meille viesti verkkopankissa ja ilmoita seuraavat tiedot:

  • Kuinka suuren summan haluaisit maksaa kuukausittain tai neljästi vuodessa?
  • Minä päivänä kuukaudesta haluaisit lyhennyksen menevän tililtäsi?
  • Miltä tililtä haluaisit lyhennyksen menevän?

Huomioithan, että voit muuttaa opintolainasi takaisinmaksun suunnitelmaa maksutta kerran. Tämän jälkeen veloitamme muutoksista palveluhinnastomme mukaisen 150 euron maksun.

Maksuttomat pankkipalvelut

Opintolainan lisäksi saat S-Pankista myös kaikki muut tarpeelliset pankkipalvelut. Meillä sinun ei tarvitse maksaa omien rahojesi käytöstä. S-Pankin tilit, kortit ja verkkopankkitunnukset sekä verkko- ja mobiilipankki ovat osuuskauppojen asiakasomistajille maksuttomia. Meillä voit myös helposti aloittaa rahastosäästämisen tai omaan ensiasuntoon säästämisen ASP-tilin avulla.

Ehdot ja asiakirjat

Heräsikö kysymyksiä? 

Soita meille 010 76 5800

Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa ma–to klo 9–20 ja pe klo 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min). Puhelun yhteydessä voit tunnistautua henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai S-mobiilin tunnistamisella.

Varmista, että me tavoitamme sinut

Kun yhteystietosi ovat ajan tasalla, saat sähköpostiisi tietoa S-Pankin ja koko S-ryhmän uusista palveluista ja ajankohtaisista asiakasomistajaeduista heti ensimmäisten joukossa.

Päivitä yhteystietosi