Laina- tai luottopäätös perustuu aina kokonaisarvioon kaikista käytettävissämme olevista tiedoista.
Käytämme laina- ja luottopäätöksen tekemisessä seuraavia tietolähteitä:
- Antamasi hakemustiedot
- Suomen Asiakastiedon luottotietorekisteri
- Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmä
- Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämä kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmä
- S-Pankin asiakasrekisterit
Laina- ja luottopäätöksen tekemisessä saatamme kerätä tai käyttää esimerkiksi seuraavia tietoja:
- Nimi, henkilötunnus, yhteystiedot
- Tiedot perhesuhteista, kuten talouden koosta
- Tiedot koulutuksesta
- Tiedot työsuhteesta ja tuloista
- Tiedot lainoista, luotoista ja varallisuuksista
- Tiedot haettavasta lainasta tai luotosta
- Tiedot ostettavasta kohteesta
- Tiedot nykyisistä, tulevista ja suunnitteilla olevista vakuuksista
- Luottotiedot ja Rating Alfa -ote Suomen Asiakastiedolta
- Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmän tiedot Suomen Asiakastiedolta
- S-Pankin asiakastiedot ja aiempi maksuhistoria
Keräämme tiedot automaattisesti tai manuaalisesti luottopäätösjärjestelmään. Käsittelemme tietoja automaattisesti luottopäätösjärjestelmään ennalta määriteltyjen päätössääntöjen mukaisesti ja/tai manuaalisesti luottoasiantuntijan toimesta. Tarkastelemme automaattisessa arvioinnissa lainan- tai luotonmyönnön edellytyksiä, maksukykyäsi ja luottoriskiä. Arvioinnin tukena käytämme profilointia eli tilastollisia malleja.
Yleisimpiä hylättyyn laina- tai luottopäätökseen vaikuttavia asioita ovat:
- rekisteröity maksuhäiriömerkintä
- aiempi maksukäyttäytyminen
- myöhässä olevat maksut
- tulojen riittämättömyys suhteessa menoihin ja tuleviin lainan- tai luotonhoitokuluihin
- muut lainan- tai luotonmyönnön edellytykset eivät täyty
Miksi henkilötietojani käsitellään laina- tai luottohakemuksen yhteydessä?
Käsittelemme henkilötietojasi laina- tai luottohakemuksen edellyttämässä laajuudessa. Hakemuksen yhteydessä tarkistamme muun muassa henkilöluottotietosi Suomen Asiakastieto Oy:n luottotietorekisteristä. Voimme tehdä laina- tai luottopäätöksen automaattisesti henkilöluottotietojesi, asiakastietojesi ja hakemuksella antamiesi tietojen perusteella.
Automaattisen päätöksenteon avulla varmistamme päätösten tasalaatuisuutta ja toimimme vastuullisena luotonmyöntäjänä. Tutkimme käyttämiämme luokitusmenetelmiä säännöllisesti, jotta menetelmät ovat oikeudenmukaisia, tehokkaita ja tasapuolisia.
Mitä vaikutusta automaattisella päätöksenteolla voi olla minuun?
Automaattisella päätöksenteolla ja profiloinnilla voi olla merkitystä myönteiseen tai kielteiseen laina- tai luottopäätökseen S-Pankissa. Halutessasi voit pyytää meitä käsittelemään automaattisesti tekemämme päätöksen myös manuaalisesti ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Miten Kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmästä saatuja tietoja käytetään?
Keräämme luottohakemuksen käsittelyn yhteydessä tietoja aikaisemmista luotoistasi. Haemme tietoja muilta luotonantajilta Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämästä kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmästä. Löydät lisätietoja järjestelmästä ja sitä hyödyntävistä luotonantajista osoitteesta asiakastieto.fi. Halutessasi voit tarkistaa Suomen Asiakastiedosta, minne ja mitä tietojasi järjestelmästä on luovutettu.
Voimme käyttää kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmästä keräämiämme tietoja luottokelpoisuutesi arvioinnissa, jos haet meiltä uutta luottoa tai olemassa olevan luoton uudelleenjärjestelyä. Näissä tapauksissa varmistamme aina tietojen ajantasaisuuden.
Jos myönnämme sinulle luoton, säilytämme kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmästä saamiamme tietojasi viiden vuoden ajan luoton poismaksamisesta, ellei ole muuta perustetta säilyttää tietoja pidempään. Jos emme myönnä sinulle luottoa, poistamme tiedot kahden vuoden kuluttua hakemuksen tekemisestä.