Perintöriitojen määrä kasvussa Suomessa

5.5.2023

S-Pankki Private on julkaissut uuden selvityksen, joka kertoo perintöriitojen määrän kasvaneen Suomessa viime vuonna. Selvityksen mukaan riitojen määrä kasvoi suhteellisesti varsinkin Kainuun, Etelä-Pohjanmaan ja Kanta-Hämeen käräjäoikeuksissa.

Lue S-Pankin Privaten Perintöriitaselvitys 2023 (PDF, 334 kB)

Suomen käräjäoikeuksissa laitettiin vireille yhteensä 1 699 perintöasioihin liittyvää riitaa vuonna 2022. Määrä on noin kolme prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin, jolloin laitettiin vireille 1 652 riitaa. Kyseessä on toinen perättäinen vuosi, kun perintöriitojen määrä kasvaa.

Private Banking -palveluita tarjoava S-Pankki Private selvitti, miten Suomessa riideltiin perinnöistä vuosina 2013–2022. Selvitys kattaa kaikki vireille tulleet perintöasioihin liittyvät riidat Suomen käräjäoikeuksissa.

Erityisen selvästi riidat kasvoivat Kainuun käräjäoikeudessa, jossa tuli vireille 49 prosenttia enemmän perintöriitoja kuin vuosina 2013–2022 keskimäärin. Myös Etelä-Pohjanmaan (+32 %) ja Kanta-Hämeen (+22 %) käräjäoikeuksissa riitamäärät kasvoivat tuntuvasti.

”Perintöriidat ovat valitettavan yleisiä ja voivat pahimmillaan hajottaa perheen useamman sukupolven ajaksi. Haluamme kiinnittää huomiota tähän ilmiöön ja tarjota apua niille, jotka etsivät ratkaisuja muun muassa perintöriitariskin minimoimiseen varallisuussuunnittelun keinoin”, sanoo johtaja Veera Kosonen S-Pankista.

Kosonen vastaa varakkaille perheille suunnatusta Family Office -palvelusta sekä Wealth Planning -palvelusta eli varallisuus- ja perintösuunnittelusta. Kososen tiimi auttaa asiakkaita varallisuus- ja perintösuunnitteluun liittyvissä kysymyksissä.

Uusimpien tilastojen mukaan joka neljännellä suomalaisella kotitaloudella on nettovarallisuutta noin 260 000 euroa, ja kaikkein varakkaimpia ovat 65–74-vuotiaat.

Jälkipolville siirrettävän asunto- ja sijoitusvarallisuuden lisäksi monessa perheessä pohditaan myös perheyritysten sukupolvenvaihdoksia. Suomen Yrittäjien hallinnoiman Omistajanvaihdosfoorumin arvion mukaa lähes 50 000 yritystä on omistajanvaihdoksen edessä Suomessa seuraavan 10 vuoden sisällä.

Jos oma tilanne mietityttää, kannattaa olla liikkeellä hyvissä ajoin, neuvoo johtaja Veera Kosonen. Yksi hyvä ratkaisu on tehdä omalle perheelle asiantuntijoiden avustuksella pitkän aikajänteen varallisuussuunnitelma, jossa huomioidaan myös perintösuunnittelu. Näin voi pyrkiä varmistamaan, että perheen varallisuus kehittyy turvallisesti yli sukupolvien.

”Suosittelen lämpimästi kääntymään ulkopuolisten laki-, vero- ja sijoitusosaajien puoleen, sillä jokainen perintöriita on yksinkertaisesti liikaa. Toivon, että tänään julkaisemamme selvitys auttaa lisäämään tietoisuutta varallisuus- ja perintösuunnittelun merkityksestä ja siitä, miten tärkeää aiheesta on puhua avoimemmin – harva meistä haluaa jättää jälkipolvilleen riitaisaa perintöä”, Kosonen sanoo.

Selvitys perustuu Oikeusrekisterikeskuksen lukuihin siitä, kuinka paljon perintöasioihin liittyviä riitoja Suomen käräjäoikeuksissa tuli vireille vuosina 2013–2022. Uusimman selvityksen luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia aiemmin julkaistujen selvitysten kanssa, mikä johtuu viranomaisten tilastointijärjestelmissä ja -käytännöissä tapahtuneista muutoksista.

Median yhteydenotot:
Veera Kosonen, johtaja, Family Office & Wealth Planning, puh. 040 505 0435, veera.kosonen@s-pankki.fi

(Korjaus klo 15.45: Ensimmäisessä kappaleessa mainittiin alun perin, että kyseessä on kolmas perättäinen vuosi, kun perintöriitojen määrä kasvaa. Oikeasti kyseessä on toinen perättäinen vuosi.)

Kiinnostaako sinua Private Banking -palvelumme?

Kokeneet ja asiantuntevat yksityispankkiirimme kertovat mielellään lisää Private Banking -palveluistamme sinulle henkilökohtaisesti. Voit olla yhteydessä meihin yhteydenottolomakkeella, puhelimitse tai sähköpostitse.

Lue lisää S-Pankki Privatesta