S-Pankki säilyttää tunnuslukutaulukot – lisävahvistukseksi tekstiviesti

29.8.2019

Tunnuslukutaulukoiden käyttö jatkuu S-Pankissa myös sen jälkeen, kun uusi maksupalvelulaki tulee voimaan syyskuussa. Lisävahvistukseksi taulukon rinnalle tulee tuttu ja turvallinen tekstiviesti. Jo lähes 90 prosenttia kaikista S-Pankin asiakkaiden kirjautumisista tehdään kuitenkin S-mobiilin tunnistamisella, joka toimii tunnusluvulla tai sormenjäljellä.

Tunnuslukutaulukoiden käyttö ja maksamiseen liittyvät muutokset ovat herättäneet paljon keskustelua viime aikoina. Taustalla ovat maksupalvelulain eli PSD2:n tuomat muutokset, jotka tulevat voimaan kokonaisuudessaan syyskuun puolivälissä.

S-Pankin asiakkaat voivat jatkossakin kirjautua pankkitunnuksia vaativiin palveluihin joko S-mobiilin tai tunnuslukutaulukon, käyttäjätunnuksen ja salasanan avulla. Tunnuslukutaulukolla voi kirjautua esimerkiksi Kelan tai Verohallinnon palveluihin. Taulukon turvallisuutta lisätään entisestään tekstiviestivahvistuksella, joka lähetetään tarvittaessa asiakkaan puhelimeen esimerkiksi maksuja vahvistaessa tai verkkopankkiin kirjautuessa.

”Tunnuslukutaulukon tulevaisuus on aiheuttanut huolta osassa asiakkaitamme, joten halusimme säilyttää sen S-mobiilin rinnalla vaihtoehtoisena tapana tunnistautua. Lisävahvistukseksi taulukon käyttöön tulee tuttu ja turvallinen tekstiviesti. Älypuhelin ei siis ole välttämätön pankkiasioiden hoitamiseen S-Pankissa”, kertoo S-Pankin digitaalisesta kehityksestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg.

S-mobiililla voi kirjautua tunnusluvulla tai sormenjäljellä

S-Pankki ei ota käyttöön erillistä tunnuslukulaitetta. Tunnuslukutaulukon lisäksi tunnistautuminen onnistuu jatkossakin S-mobiililla, joka täyttää myös uudistuvan sääntelyn vaatimukset. S-mobiili-sovelluksella voi maksaa ja kirjautua pankkitunnuksia vaativiin palveluihin sormenjäljellä, itse valitulla tunnusluvulla tai Face ID:llä niillä iOS-puhelimilla, joissa on kasvojentunnistus.

”S-Pankin asiakkaat ovat poikkeuksellisen aktiivisia digipalveluiden käyttäjiä. Otimme käyttöön S-mobiilin tunnistamisen vuonna 2017 ja tällä hetkellä kaikista kirjautumisista jo 86 prosenttia tapahtuu sähköisesti sen avulla”, Holmberg sanoo.

Tekstiviestivahvistus otetaan käyttöön viimeistään keväällä 2020 ja S-Pankki tiedottaa asiakkaitaan hyvissä ajoin muutoksista.

Pankkitunnukset ja korttitiedot pidettävä tallessa

S-Pankin ja muiden pankkien nimissä liikkuu koko ajan erilaisia huijausviestejä, joilla yritetään saada selville verkkopankkitunnuksia ja luottokorttitietoja. S-Pankki ei kuitenkaan koskaan kysy asiakkaidensa verkkopankkitunnuksia, korttitietoja tai muita arkaluonteisia tietoja sähköpostitse tai soittamalla asiakkaalle.

”Jos saat sähköpostiisi epäilyttävän viestin, älä avaa siinä olevia linkkejä tai anna muutakaan kautta pankkitunnuksia tai korttitietoja kyselijöille. Verkkopankkiin kannattaa aina kirjautua S-mobiili-sovelluksella tai kirjoittamalla itse selaimen osoiteriville S-Pankin sivujen osoite eli www.s-pankki.fi”, Holmberg muistuttaa.

Lisätietoa huijausviesteistä ja turvallisesta asioinnista pankin kanssa löydät Turvallinen pankkiasiointi -sivulta.

Lisätietoja:
Carl-Edvard Holmberg, johtaja, Digitaaliset kanavat ja kehitys, S-Pankki