S-Pankin pörssimittari: Säästäjä elää metsästä

6.11.2017

Suomalaisyhtiöiden liikevaihdot ja tulokset jatkoivat kasvuaan heinä-syyskuussa. Tämä oli neljäs peräkkäinen kasvuneljännes, ja liikevaihtojen kasvun myötä myös tulokset parantuivat. Erityisesti metsäyhtiöt takoivat kovaa tulosta. Mutta mitä pitäisi ajatella yksittäisten yhtiöiden osakekurssien voimakkaista heilahteluista?

Kaksi kolmesta yhtiöstä paransi liiketulostaan edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna, käy ilmi S-Pankin uudesta pörssimittarista.

”Muun muassa metsä- ja mediayhtiöt kehittyivät positiivisesti”, luonnehtii FIMin pääanalyytikko Kim Gorschelnik. Yksityispankki ja varainhoitaja FIM on osa S-Pankki-konsernia.

Suurimman pettymyksen aiheutti verkkolaitteita valmistava Nokia, jonka kurssi romahti lähes parikymmentä prosenttia. Myös muissa yksittäisissä osakkeissa nähtiin voimakkaita heilahteluita. Kotimaisiin pörssiosakkeisiin sijoittava voi kuitenkin yhä nukkua yönsä rauhassa, Gorschelnik arvioi.

”Suomalaisiin pörssiyhtiöihin sijoittavan iso kuva ei ole mielestämme muuttunut.”

Liikevaihdot jatkoivat kasvuaan kolmannella vuosineljänneksellä ja ovat nyt kasvaneet vuoden ajan. Pääanalyytikko Kim Gorschelnikin mukaan ilmiön taustalla on talouskasvun piristyminen erityisesti euroalueella ja Suomessa, joka on useimmille suomalaisyhtiöille päämarkkina-alue.

”Yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 2,1 prosenttia ja liikevaihtoaan kasvatti lukumääräisesti 72 prosenttia yhtiöistä”, Gorschelnik kertoo,

Suomalaisten yhtiöiden yhteenlasketut liiketulokset nousivat vuodentakaisesta 2,1 prosenttia eli liikevaihtojen mukaisesti.

Yhteenlaskettua liiketulosta nostivat muun muassa öljy-yhtiö Nesteen, metsäyhtiö Stora Enson, metsäyhtiö UPM:n, lentoyhtiö Finnairin ja teräsyhtiö SSAB:n suuret euromääräiset tulosparannukset. Nokian raportoitu tulos parani edellisvuodesta, mutta sisälsi merkittävän kertaluonteiseksi tulkittavan erän. Se huomioiden yhtiön tulos heikkeni.

Suomi elää metsästä, sanotaan. Tällä tuloskaudella sanonta sopi myös säästäjiin ja sijoittajiin. Kaikki kolme metsäyhtiötä – Metsä Board, Stora Enso ja UPM – paransivat reippaasti tuloksiaan.

”Suurista yhtiöistä erinomaiseen suoritukseen ylsi Neste. Uusiutuviin polttoaineisiin liittyvät poliittiset riskit USA:ssa ovat pienentyneet ja samaan aikaan Neste on kyennyt erinomaiseen tuloksen Euroopan markkinoilla”, pääanalyytikko Kim Gorschelnik sanoo.

Lue S-Pankin pörssimittari heinä-syyskuulta

Lisätiedot: