”Lean näkyy pitkällä tähtäimellä kaikkien työntekijöiden arjessa perusasioiden selkeytymisenä ja arjen sujuvuutena. Arjesta saadaan karsittua pois niin sanottuja ärsytystekijöitä, ja samalla voimme luoda parempia edellytyksiä työn tekemiseen sekä asiakasarvon tuottamiseen”, Kaisa kertoo.
Nykypäivän työelämässä monet asiat muuttuvat todella nopeasti ja yhä useammin vastaan tulee tilanteita, joita emme pysty ennakoimaan. Leanin avulla pyritään tunnistamaan työelämän perusasioita, joita standardoimalla voidaan luoda turvaa ja luotettavuutta työntekijöille. Leanin avulla pystytään myös kasvattamaan organisaation kykyä vastaanottaa muutoksia muuttuvassa toimintaympäristössä.
”Leanin perusajatuksiin kuuluu jokaisen työntekijän vastuu ja valta kehittää omaa työtään. Haluamme leanin myötä vahvistaa entisestään sitä, että kehitystyön keskiössä ovat työntekijöidemme ajatukset ja ideat. On tärkeää, että ne tulevat kuulluksi – ihan joka päivä”
Leanin mukainen päivittäisjohtaminen tuo yrityksen strategian lähemmäksi jokaista työntekijää. Se myös lisää merkityksellisyyden tunnetta sekä tietoa siitä, miten jokainen työntekijä voi vaikuttaa omalla työllään strategian toteutumiseen.
Asiantuntijatyön ja lean-ajattelun yhdistäminen toisiinsa
Kaisan mukaan asiantuntijatyö voidaan yhdistää lean-ajatteluun samalla tavalla kuin mikä tahansa työ.
”Monilla on ajatus siitä, että lean on jotain, mikä liittyy vain prosesseihin ja teolliseen toimintaympäristöön. Toki lean on lähtöisin teollisuuden puolelta ja prosessikehitys on yksi tärkeä osa leania, mutta lean on paljon muutakin. Lean on ennen kaikkea kokonaisvaltainen tapa ajatella ja johtaa ihmisiä ja toimintaa – missä tahansa toimintaympäristössä ja millaisessa tiimissä tahansa. Lean-ajattelun peruskivinä ovat ihmisten kunnioittaminen, heidän osaamisensa arvostaminen ja organisaation kyvykkyyksien kehittäminen – nämä ovat asioita, jotka myös kaikessa asiantuntijatyössä korostuvat”, Kaisa kiteyttää.
Leanin ideologia ja tavat toimia veivät heti mennessään
"Koen olevani positiivisella tavalla laiska ja haluan kaikessa tekemisessäni edistää toiminnan sujuvuutta ja karsia kaikkea turhaa, jotta voitaisiin keskittyä aidosti olennaiseen eli arvon tuottamiseen asiakkaalle. Haluan edistää laadukasta ja ihmislähtöistä johtamista", Kaisa kertoo.
"Reilu kymmenen vuotta sitten toimin esihenkilönä asiakaspalveluympäristössä ja pääsin mukaan ensimmäiseen lean-koulutukseeni. Ideologia ja tekemisen tavat tuntuivat heti omilta ja tuli fiilis, että nyt olen ihmisten kanssa, jotka puhuvat kanssani samaa kieltä. Lähdimmekin silloisen yksikköni kanssa kokeilemaan esimerkiksi päivittäisjohtamista ja loimme toimintatavat systemaattiselle ongelmanratkaisulle ja toiminnan kehittämiselle" , Kaisa muistelee.