Usein kysytyt kysymykset


Pankkien yhdistyminen

S-Pankki ja LähiTapiola Pankki yhdistyivät 26.10.2015. Palvelemme nyt kaikkia asiakkaitamme S-Pankin verkkopankissa, jossa näet kaikki pankkituotteesi ja -palvelusi.

S-Pankin BIC-tunnus (eli SWIFT) on SBANFIHH. BIC-tunnusta käytetään pankkien välillä ohjaamaan maksuja oikeaan pankkiin. BIC-tunnuksen muuttuminen ei vaikuta kotimaan sisällä välitettäviin maksuihin. Jos saat maksusuorituksia ulkomailta, sinun tulee ilmoittaa uusi BIC-tunnus maksajille maksun varmistamiseksi.


Muutoksia asioinnissa

    • S-Pankin verkkopankkiin kirjautuaksesi tarvitset uuden salasanan ja tunnuslukutaulukon, jotka toimitamme sinulle 26.10.2015 mennessä. Säilytä LähiTapiola Pankin käyttäjätunnuksesi, se säilyy tunnuksenasi jatkossakin. Mikäli sinulla on jo käytössäsi S-Pankin pankkitunnukset, kirjaudut niillä verkkopankkiin normaaliin tapaan.
    • Tilien tuotenimet muuttuvat. LähiTapiola Pankin Käyttötilistä tulee S-Tili ja Säästötilistä S-Tuottotili.
    • Tiliisi liitetty pankin yksilöivä BIC-tunnus muuttuu. Tämä muutos aiheuttaa sinulle toimenpiteitä vain, jos saat maksusuorituksia ulkomailta.  Silloin sinun tulee ilmoittaa maksajille uudet tiliyhteystietosi saapuvien maksujen varmistamiseksi.  
    • S-Pankin verkkopankissa osiot on nimetty eri tavalla kuin LähiTapiola Pankin verkkopankissa.
    • LähiTapiola Pankin Oma Talous -osio löytyy S-Pankin verkkopankista nimellä Tulojen ja menojen seuranta, Asiakastiedot-osio nimellä Omat tiedot, Saldopalvelu-osio nimellä Saldoviestit ja E-Palkka nimellä Verkkopalkka.
    • Jatkossa verkkopankkiviesteihin on mahdollista lisätä liitteitä.
    • Yritykset voivat jatkossa  valtuuttaa yksityishenkilöitä hoitamaan yrityksen pankki- ja sijoitusasioita.

 

    • Huomioithan, että LähiTapiolassa olevat vakuutuksesi eivät siirry S-Pankin verkkopankkiin, vaan voit tarkastella niitä edelleen LähiTapiolan verkkopalvelussa, www.lahitapiola.fi.
    • LähiTapiola Pankin verkkopankissa ollutta Säästöpossu-toiminnallisuutta ei ole S-Pankin verkkopankissa.
    • Vahvistamattomat laskut (muut kuin e-laskut)eivät siirry S-Pankin verkkopankkiin. Huomioithan, että jos olet tehnyt LähiTapiola Pankin verkkopankissa maksun, muttet ole vielä vahvistanut sitä, se ei siirry S-Pankin verkkopankkiin.
    • Oman aloitussivun määritysmahdollisuus poistuu.
    • Yli kolme kuukautta vanhat verkkopankkiviestit eivät siirry S-Pankin verkkopankkiin. 

Peruspankkipalvelut


Mastercard-kortit Visa-korteiksi

Tarkista ensin e-laskusopimus verkkopankissa Maksut-valikosta E-lasku-kohdasta. Halutessasi voit tilata ilmoituksen saapuneista e-laskuista sähköpostiisi. 

Kun olet tarkistanut sopimuksen, voit tilata Visa-laskustasi e-laskun seuraavasti:

  1. Valitse Maksut > E-laskutilaukset > Tilaa uusi e-lasku.
  2. Kirjoita hakukenttään S-Pankki Oy ja paina Etsi.
  3. Valitse aukeavasta listasta kohta, jonka laskutusaihe on VISA-, JOUSTO-, TUOTELUOTTO ja paina Jatka.
  4. Kirjoita Viitenumero-kohtaan Visa-laskullasi tai luoton myöntämisen yhteydessä saamastasi tekstiviestistä näkyvä viitenumero.
  5. Valitse maksutili ja paina Hyväksy.

E-laskun voimaantulo kestää noin viikon. Jos teet tilauksen juuri silloin, kun laskusi on muodostunut, saatat saada vielä yhden paperilaskun tilauksesi jälkeen.


Onko luottokorttisi luottoraja riittävä?

Tiesitkö, että S-Etukortti Visasi luottorajaan voi hakea helposti korotusta. Korkeampi luottoraja mahdollistaa esimerkiksi matkan tai lentojen ostamisen luottokortilla. Maksaessasi luotolla, saat ostolle luottokorttiin sisältyvän ostoturvan, jonka avulla voit mahdollisissa ongelmatilanteissa saada rahasi takaisin. S-Etukortti Visan luottoraja voi olla 800–10 000 euroa.
> Hae luoton korotusta verkkopankissa

MasterCard-korttien tiedot poistuvat verkkopankista 1.6., minkä jälkeen voit tarkistaa luottotilin saldon luottolaskustasi. Luottotilin saldo laskutetaan loppuun voimassaolevan sopimuksen ja maksuohjelman mukaisesti. 

Visa Debit ja Visa Credit/Debit -korteissa on lähimaksuominaisuus, jolla voit maksaa alle 25 euron ostokset ilman tunnuslukua tai allekirjoitusta. Jos haluat Visa-kortin, jossa ei ole lähimaksuominaisuutta, käy asiakaspalvelupisteessämme (Prismat) tai soita S-Pankin asiakaspalveluun (puh. 010 76 5800 ma–pe klo 9–20 0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min). Asiakaspalveluun soittaessasi ota pankkitunnukset esille tunnistamista varten.


Tilit

Voit muuttaa tilin maksutiliksi lähettämällä meille viestin verkkopankissa. Lähetäthän viestin seuraavilla tiedoilla:

  • Aihe: Tilit ja maksut > Tileihin liittyvät muutokset ja kyselyt
  • Otsikko: Maksutili
  • Viesti: Kirjoita viestikenttään kyseisen tilin tilinumero.

Jos verkkopankissasi näkyy tilejä, joita et enää käytä, voit halutessasi lopettaa nämä tilit laittamalla asiasta meille verkkopankissa viestin seuraavilla tiedoilla:

    • aihe: tilit, maksut ja verkkopankki
    • otsikko: tilin lopettaminen
    • viesti: kirjoita viestikenttään kyseisen tilin tilinumero ja mille S-Pankin tilille lopettavalla tilillä olevat rahat siirretään.


Verkkopankki ja pankkitunnukset

S-Pankin käyttämät verkkopankkitunnukset koostuvat kolmesta osasta, joista tämä salasana on vain yksi osa. Pitämällä nämä osat erillään toisistaan ja mieluiten vain omassa muistissasi sekä vaihtamalla salasanasi verkkopankissa säännöllisin väliajoin varmistat, että sähköinen asiointi on turvallista.

S-Pankin verkkopankin salasanassa tulee olla 4-6 numeroa. Järjestelmä tarkastaa, ettei salasana sisällä helppoja ja loogisia numerosarjoja (12345), vain yhtä numeroa (1111), syntymäaikaasi tai esimerkiksi henkilötunnuksesi loppuosaa. 

Jos kuukausisäästösi veloitetaan entisessä LähiTapiola Pankissa avatulta pankkitililtä, näet nyt sopimuksesi verkkopankissa, kuukausisäästösi veloitetaan tililtäsi veloituspäivänä. LähiTapiola Pankin verkkopankissa näit maksun verkkopankin erääntyvissä maksuissa, S-Pankin verkkopankissa tämä toiminnallisuus on toistaiseksi poissa käytöstä.

Näet lapsesi rahastosäästöt, mikäli lapsellasi on tili S-Pankissa (entinen LähiTapiola Pankki) ja sinulla on sekä tilin käyttöön, että säilytyksen hoitoon tarvittavat valtuutukset.

Saat apua S-Pankin verkkopankkiin kirjautumisessa S-Pankin asiakaspalvelupisteistä tai soittamalla puhelinpalveluumme numerossa 010 76 5800 (arkisin klo 9–20. Puhelun hinta on 0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min.)

Valitse S-Pankin verkkopankkiin salasana, jossa on 4–6 numeroa. Verkkopankin salasanassa ei voi olla kirjaimia.

Erääntyvät ja toistuvat maksusi sekä e-laskusi siirtyivät S-Pankin verkkopankkiin, ja maksut veloitetaan tililtäsi eräpäivinä.


Kortit, lainat, luotot ja talletukset

Ehdot

Vakuutukset