Vältä venekaupan karikot – 10 vinkkiä käytetyn veneen ostajalle

Venekaupoissa on turvallista edetä, jos vene löytyy rekisteristä, sen rungossa ei ole vaurioita ja kuluvien osien kunto on huomioitu kauppahinnassa. Asiantuntijoiden neuvoilla vältät venekaupan karikot.

Olenko merenkävijä vai seilaanko sisävesillä? Asunko veneessä viikkoja kerrallaan vai teenkö vain päiväretkiä? Veneilenkö yksin, kaksin vai porukalla? Veneen ostajan ensimmäiset kysymykset tulee esittää itselle. Miten käytän venettä ja paljonko tarvitsen aikaa ja rahaa, jotta veneeni pysyy kunnossa?

”On viisasta päättää itselle sopiva tyyppi ja malli ennen kuin lähtee edes katsomaan veneitä”, sanoo Ari Mäkelä, espoolaisen Laurinlahden venekerhon katsastuspäällikkö ja Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n liittokouluttaja.

Varakommodori Tomi Akkola Teijon venekerhosta Salosta kehottaa tutustumaan tarjontaan esimerkiksi suomalaisilla ja kansainvälisillä verkkosivustoilla sekä luottamaan muiden veneilijöiden kommentteihin. Ari Mäkelä kannustaa hankkimaan tietoa itseä kiinnostavasta venemallista myös hakeutumalla samanlaisen veneen miehistöön.

Rekisteriote ja henkilötodistus, kiitos!

Veneeseen tutustuminen kannattaa aloittaa tarkistamalla rekisteriote ja varmistamalla myyjän oikeus myydä kyseistä venettä. Jos vene ei ole Trafin rekisterissä, pyydä myyjää rekisteröimään se nimiinsä ennen kauppaa.

Katsastustodistus on hyvä lisä, mutta katsastajat muistuttavat, että katsastus on vapaaehtoinen ja kertoo veneen kunnosta ja varusteista vain katsastushetkellä.

”Katsastajan ja ostajan näkökulma veneeseen on aivan erilainen. Katsastaja lähtee siitä, että veneellä voi tänä kesänä turvallisesti liikkua vesillä. Ostajan tulee arvioida, kuinka paljon rahaa hän tarvitsee veneen kunnostamiseen seuraavan kymmenen vuoden aikana”, Mäkelä sanoo ja muistuttaa myös kunnostusbudjetin laatimisesta.

Osien kuluminen vaikuttaa hintaan

”Hinnan arvioimista helpottaa, kun erottaa kuluvat osat niistä, joita ei vaihdeta. Kuluvien osien uusiminen on rutiinia. Esimerkiksi moottorin vaihtamista ei pidä kauhistua”, Mäkelä sanoo.

On vain selvitettävä, onko osien vaihdot tai korjaukset jo tehty vai pitääkö tulevat remontit suhteuttaa kauppahintaan.

”Mutta jos rungossa on vaurioita, venettä ei kannata ostaa, ellei siinä ole jotain todella erikoista.”

Purjeveneissä myös mastoa voi pitää runkoon kuuluvana osana.

Tarvitaanko asiantuntijan apua?

Jos omat tiedot eivät riitä veneen kunnon arviointiin, apua voi pyytää toisilta veneenomistajilta.

”Veneseurojen katsastajilla on hyvät tiedot erilaisten veneiden omistajista”, Tomi Akkola sanoo.

Kunnon tarkastamisessa on tärkeä erottaa olennaiset asiat epäolennaisista. Pintakäsittelyt kuluvat ja siksi nuhjuinenkin vene voi olla hyväkuntoinen. Myös karille ajettu vene voi olla hyvä sijoitus.

”Merkit karilleajoista kannattaa katsoa ja tarkistaa, onko vauriot korjattu hyvin”, Akkola sanoo.

Pienemmät vauriot voi selvittää kysymällä myyjältä mitä huoltoja, missä ja milloin veneelle on tehty, mutta pyydä karilleajovaurioiden korjauksesta aina asiakirjat.

”Vene pitäisi aina nostaa kuiville, jotta näkee, onko pohjan läpivienneissä korroosiota. Se on myös turvallisuustekijä.”

Pienetkin havainnot voivat olla tärkeitä:

”Se, että veneessä on varalla esimerkiksi uusi öljynsuodatin, on yleensä merkki siitä, että niitä myös vaihdetaan.”

Ari Mäkelä kehottaa kääntymään ammattimaisen venetelakan puoleen, jos epäilee kosteuden aiheuttamia osmoosivaurioita veneen rakenteissa. Tarkasta siis kannen rakenteen kunto etenkin rasitukselle alttiissa paikoissa, kuten mantookitolppien juuressa.

Myös nämä kannattaa tarkistaa

Erityisesti jos vene siirretään omalla kölillä uuteen kotisatamaan, on syytä tarkastaa akkujen jännite ja kulkuvalot sekä nestekaasulaitteiden kunto ja sulkuventtiilien toimivuus. Sisältä ohjattavien veneiden huurteenpoiston ja lasinpyyhkijöiden kunto on myös hyvä selvittää ennen siirtoa.

”Vene myydään usein siinä vaiheessa, kun se on ison huollon tarpeessa tai seissyt pitkään”, Akkola muistuttaa.

Tarkista myös, onko veneessä kaikki tarvittavat varusteet, kuten köydet, ankkuri ja lepuuttajat. Katsastuspapereissa mainitut varusteet on hyvä lisätä myös kauppakirjaan.

Vaadi kauppakirja ja rekisteröi vene

Vaikka yksityiseltä ostettaessa kuluttajansuojaa ei ole, kauppakirja pitää tehdä. Sitä tarvitaan rekisteröinnissä, ja myös katsastaja saattaa haluta sen nähtäväkseen.

Jos hankkii veneen ulkomailta, voi olla hyvä ajatus käyttää välittäjää. Hän huolehtii, että kauppa tehdään maan lakien mukaisesti.

Omistajanmuutoksesta tulee tehdä rekisteröinti-ilmoitus Trafiin kolmenkymmenen päivän kuluessa kaupanteosta. Sen voi tehdä rekisteröintipisteessä tai Traficomin verkkosivuilla. Rekisteröintipisteessä tarvitset kauppa- tai luovutuskirjan, verkossa varmenteen, jonka myyjä luo Traficom-palvelussa.

Hae veneen hankintaan edullista lainaa S-Pankista – ilman vakuuksia ja takaajaa.

Voit hakea 5 000–50 000 euron S-Lainaa helposti verkkopankista vaikka heti ja lainapäätöksen saat jopa saman päivän aikana. 

HAE LAINAA

Lisävinkit purjeveneen ostajalle

    • Nosta purjeet. Koepurjehdus kertoo, sopivatko purjeet veneeseen ja omiin purjehdustarpeisiin ja ovatko kangas ja tikkaukset kunnossa. Huomioi purjeiden kunto kauppahinnassa. Uusi purjekerta voi maksaa 20 prosenttia veneen hinnasta.
    • Vilkaise vinssit. Kunnossa oleva vinssi ei kitise vaan pyörii pehmeästi ja kevyesti.
    • Muista moottori. Selvitä vesipumpun kunto ja öljyn kulutus, joka voi kieliä ongelmista.
    • Katse mastoon. Maston puhtaus on merkki säännöllisistä syys- ja keväthuolloista. Maston kunto on tärkeä purjeiden noston ja laskun kannalta.
    • Ota aikalisä. Tarkasta vene mielellään myös talvisäilytyksessä, jolloin masto, takilat, vaijerit ja vanttiruuvit on helpompi käydä läpi. Takilan vaijerit uusitaan yleensä noin kahdenkymmenen vuoden välein, nostimet useammin.

Lisävinkit moottoriveneen ostajalle

    • Varaudu vaihtamaan. Arvioi kuinka pitkään moottori vielä palvelee. Tutustu uusien moottoreiden tarjontaan, vaikka vaihto ei olisi vielä ajankohtainen. Sopivatko nykymoottorit esimerkiksi mittojensa ja painonsa puolesta vanhan tilalle?
    • Pohdi kulutusta. Selvitä moottorin ajotunnit ja polttoaineen kulutus. Ajotunnit näkyvät käyttötuntimittarista. Suurimmat riskit liittyvät vanhan bensiinikäyttöisen veneen ostamiseen.
    • Kysy jäähdytyksestä. Merivesijäähdytteinen moottori kärsii korroosiosta yleensä aikaisemmin kuin makeavesijäähdytteinen.
    • Käynnistä kone. Tarkkaile pysyvätkö öljy ja vesi sisällä ja kuuluuko moottorista ylimääräisiä ääniä.
    • Tutki läpiviennit. Käännä kaikkien läpivientien sulut auki ja kiinni. Jos ne ovat kunnossa, osat liikkuvat ilman voimankäyttöä.

Päivitä yhteystietosi omalla S-kanavalla

Samalla voit antaa sähköisen markkinointiluvan ja pysyt ajan tasalla palveluistamme ja asiakasomistajaeduistamme.

Päivitä tiedot