Turvallinen, tehokas, uusi, käytetty? Tällaisen auton suomalaiset haluavat

Autossa suomalaisille tärkeintä on, että se on taloudellisesti järkevä valinta. Auton ei tarvitse olla uusi, vaan käytetty auto käy hyvin suurimmalle osalle. Lue lisää suomalaisten ihanneautosta ja laske itsellesi sopiva autobudjetti S-Pankin asiantuntijan vinkeillä.

Poikkeuksellisesta keväästä huolimatta autokuume alkaa jälleen monella nousta. Autokaupoilla suomalaiset arvostavat eniten taloudellisuutta. S-Pankin Kantarilla teettämässä autokyselyssä auton tärkeimmäksi kriteeriksi koettiin, että auto on taloudellisesti järkevä valinta. Tätä mieltä oli 70 prosenttia vastaajista.

Seuraaviksi nousivat turvallisuus ja helppo ajettavuus. Toisaalta noin viidennes vastaajista on sitä mieltä, että auton on oltava hyvännäköinen ja yhtä moni pitää tiettyä merkkiä tärkeänä.

”Auton ostajina suomalaiset ovat järkikansaa. Toisaalta tulokset antavat aihetta pohtia, että pidämmekö itseämme järkiperäisempinä kuin todellisuudessa olemme. Kahvipöytäkeskusteluissa kuitenkin moni meistä hehkuttaa silmää hivelevää auton ulkonäköä. Ja auton merkilläkin on väliä”, miettii S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Päivi Huttunen.

Naisille turvallisuus ja ajamisen helppous on vielä tärkeämpää kuin miehille. Viidennes naisista pitää tärkeänä esimerkiksi helppoa parkkeeraamista, kun miehistä näin vastasi vain 5 prosenttia.

Käytettykin auto käy hyvin suomalaiselle

Autokyselyn perusteella suomalaisille ei ole tärkeää, että auto on uusi: vain seitsemän prosenttia kaikista vastaajista oli nostanut uutuuden tärkeimpien kriteerien joukkoon. Uutuuden merkitys nousee iän myötä: alle 45-vuotiaista vain alle kolme prosenttia sanoo, että auton on tärkeää olla uusi, kun yli 60-vuotiaista näin ajattelee yli kymmenen prosenttia.

Huttusen mukaan käytetty auto ei kuitenkaan ole yhtä kuin edullinen auto, sillä suomalaisen autokannan pikkuhiljaa uudistuessa myös käytettyjen autojen varustelu ja sitä myötä myös hinta nousevat.

”Uusi auto rahoitetaan usein autoliikkeen kautta saatavalla rahoituksella, mutta käytetyn auton ostoon monet ottavat pankista kulutusluottoa”, Huttunen kertoo. S-Pankin S-Lainan yksi tyypillisimmistä käyttökohteista onkin käytetyn auton ostaminen. S-Lainaa voi hakea helposti verkossa ilman vakuuksia tai takaajia. 

Jos auton on tarkoitus olla yhteinen, niin omistusoikeus kannattaa merkitä molempien nimiin."

Näin lasket itsellesi sopivan autoilubudjetin

Autoilusta aiheutuvat kustannukset eivät jakaudu tasan pariskuntien kesken. Reilu puolet S-Pankin autokyselyn vastaajista sanoo jakavansa autoilusta aiheutuvia kustannuksia puolison kanssa. Yli kolmasosa vastaajista sanoo maksavansa itse kaikki kulut.

”Auton hankinta ja ylläpito voi olla yllättävänkin kallista. Omaa budjettia voi laskea vaikkapa niin, että asumiseen lainanlyhennyksineen saisi mennä korkeintaan 40 prosenttia talouden nettotuloista ja muihin pakollisiin kuluihin, kuten ruokaan, 30 prosenttia. Lopuilla 30 prosentilla pitäisi pystyä maksamaan loput menot ja harrastukset, eli esimerkiksi autoilu laina- ja käyttökuluineen”, Huttunen vinkkaa.

”Mietimme usein tarkkaan, miten esimerkiksi yhteisen asuntolainan kulut jaetaan. Olisi hyvä keskustella myös muista yhteisistä menoista ja sopia asiat reilusti niin, että pariskunnan molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Ja jos auton on tarkoitus olla yhteinen, niin omistusoikeus kannattaa myös merkitä molempien nimiin”, sanoo Huttunen.

Auton hankintaan liittyvät päätökset, kuten ostopäätös ja auton valinta, tehdään useimmiten yhdessä puolison kanssa. Noin neljännes ilmoitti tekevänsä kaikki autoon liittyvät päätökset itse.

Lue lisää S-Pankin autokyselystä

Hae auton hankintaan edullista lainaa S-Pankista – ilman vakuuksia ja takaajaa.

Voit hakea 5 000–50 000 euron S-Lainaa helposti verkkopankista vaikka heti ja lainapäätöksen saat jopa saman päivän aikana. 

HAE LAINAA

 

Autokyselyn toteutti Kantar S-Pankin toimeksiannosta. Kysely tehtiin Gallup Forum paneelissa (kohdistus 18–74-vuotiaat, joilla auto taloudessaan). Tulokset on painotettu vastaamaan väestöä ko. kohderyhmässä. Vastaajia oli 1 197 henkilöä. Kysely toteutettiin online-kyselynä vastaajan suosimalla laitteella. Tiedonkeruun ajankohta oli 14.2.– 19.2.2020. Virhemarginaali on korkeintaan 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa koko vastaajajoukossa.