Korona vaikutti suomalaisten korttiostoksiin selvästi. Kun muun tekemisen ja ostoksilla kiertelyn mahdollisuudet vähenivät, niin osa verkkokaupoista sai rutkasti normaalia enemmän kävijöitä. S-Pankin asiakkailla on käytössä 2,3 miljoonaa S-Etukortti Visaa, joiden anonyymejä käyttötilastoja tutkimalla selvitimme suomalaisten rahankäyttöä verkossa.
”Vaatteita on ostettu verkosta paljon jo ennen koronaa, mutta kevään aikana S-Etukortti Visoilla tehdyistä vaateostoksista verkko-ostosten osuus kasvoi 10 prosentista lähes 20 prosenttiin”, kertoo S-Pankin korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell.
Marketta Lundell arvelee, että lisääntynyt kotona vietetty aika on kasvattanut sellaistenkin kauppojen verkkokauppamyyntiä, joilla sen osuus myynneistä ei normaalisti ole merkittävä.
”Moni meistä tykkää selailla vaikkapa sisustusliikkeiden sivuja, ja niiden verkkokaupoissa on shoppailtu tänä keväänä noin 50 prosenttia enemmän kuin vuoden 2019 keväällä. Samoin urheiluvälineiden verkkomyynti oli jopa tuplasti vilkkaampaa kuin edellisvuonna samaan aikaan”, Lundell kertoo.
Ruokaostosten tilaaminen verkosta ei Suomessa vielä ole kovin yleistä, mutta koronan myötä moni innostui kokeilemaan, miten ruokaostosten tekeminen sujuu kotisohvalta käsin – joko itselle tai karanteenissa olevalle läheiselle. Myös ravintoloista tilattiin ruokaa kotiin tavallista enemmän.
Ostoslistalla ykkösenä vaatteet
Sanoma selvitti tutkimuksessaan Koronan vaikutukset suomalaiseen kuluttajaan, miten suomalaisten ostokäyttäytyminen muuttuu koronan jälkeen. Puolet tutkimukseen vastaajista oli sitä mieltä, että kevään poikkeustilanteen jälkeen he aikovat jatkaa kuluttamista ja ostosten tekoa kuten aiemminkin.
Sanoma kyseli myös, mitä verkkokauppoja tai verkkopalveluita suomalaiset aikovat käyttää eniten koronan aiheuttaman poikkeustilanteen jälkeen. Ykköseksi nousi vaatteet, joita aikoo hankkia verkosta lähes kolmannes vastaajista. Seuraavaksi suosituimpia ovat viihde, elektroniikka, puhelin- tai internetliittymät sekä kirjat. Kärkikymmenikköön ylsi myös sijoituspalvelut.
Top 10 verkkokauppa tai -palvelu, joita aiotaan käyttää poikkeustilanteen jälkeen
- Vaatteet
- Viihde
- Elektroniikka
- Puhelin- ja internetliittymät
- Kirjat
- Mobiililaitteet
- Apteekki
- Sijoituspalvelut
- Ravintola
- Vakuutuspalvelut
Varmista, että korttitiedot ovat ajan tasalla
Suuri osa S-Pankin korteilla verkossa tehdyistä maksuista on erilaisia kuukausittain veloitettavia viihdepalveluita, kuten Netflix ja Spotify. Vuoden 2019 keväästä lähtien S-Etukortti Visojen tiedot, kuten voimassaoloaika, ovat päivittyneet automaattisesti yleisimpiin palveluihin kortin uusinnan yhteydessä.
”Kun uusi kortti tulee postissa kotiin, niin on kuitenkin hyvä itsekin muistella, mitä kaikkia säännöllisiä veloituksia kortilta kuukausittain menee ja varmistaa, että tiedot ovat ajan tasalla kaikissa palveluissa”, Marketta Lundell muistuttaa.
Voit itse päättää verkossakin, haluatko maksaa ostokset kortin debit- eli pankkipuolelta tai credit- eli luottopuolelta.
”Verkossa kannattaa kuitenkin maksaa luotolla, sillä silloin saat ostoksillesi kattavaa turvaa mahdollisten ongelmatilanteiden varalle sekä tarvittaessa lisää maksuaikaa”, Lundell vinkkaa. S-Etukortti Visan ostoturvasta voi hakea korvausta esimerkiksi väärin veloitetusta maksusta tai vahingoittuneesta tuotteesta.
Eikö sinulla ole vielä S-Etukortti Visaa? Hae korttia
Lähteet:
Korttitiedot perustuvat S-Pankin S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin 1.1.–24.5.2020. Tilasto on täysin anonyymi eikä yksittäisen käyttäjän tiedot ole tunnistettavissa. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,3 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant Category Code) perusteella.
Sanoman tutkimus: Koronan vaikutukset suomalaiseen kuluttajaan / huhtikuu 2020