Gå direkt till innehållet

Välkommen som kund hos S-Banken Private!

Nu kan du använda många olika tjänster på S-Banken och se ditt konto i S-mobil och på webbanken. För att du smidigt ska kunna börja använda alla dina tjänster bör du ännu beakta vissa saker för att säkerställa en smidig skötsel av bankärenden. Läs tipsen nedan! Sidan uppdaterad 1.12.2024

Så här gör du:

Kontrollera webbankskoderna till S-Banken
Om du redan har varit kund hos S-Banken, ska du kontrollera att dina webbankskoder till S-Banken fungerar. På samma gång kan du beställa en ny kodtabell eller ett nytt lösenord och kontrollera ditt användarnamn och telefonnumret för sms-bekräftelser.
Aktivera din kundrelation
Om du inte har förberett din kundrelation inför överföringen, kan du aktivera din överförda kundrelation nu.

Aktivera din överförda kundrelation

Dina tjänster har nu överförts till S-Banken! Om du ännu inte har aktiverat din överförda kundrelation eller kontrollerat att dina webbankskoder fungerar, ska du göra det nu så att du får tillgång till alla dina banktjänster.

Det är bra att ladda ner S-mobil i din telefon redan nu så att dina kundförmåner börjar gälla direkt. Om du redan har S-mobil i din telefon, ska du kontrollera att du har den senaste versionen av appen. Du kan uppdatera appen i din appbutik.

Om du vill fortsätta att vara kund hos S-Banken utan att bli ägarkund och inte har webbankskoder till S-Banken, ska du boka tid till ett av S-Bankens kundtjänstställen.

S-Bankens dagliga banktjänster är avgiftsfria för S-gruppens ägarkunder och personer som hör till ägarkundshushåll. Genom att koncentrera dina inköp till S-gruppen får du dessutom värdefulla förmåner och samlar Bonus på ditt konto. Du kan samla Bonus på dina inköp genom att visa upp ditt S-Förmånskort i betalterminalen.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Enklast kan du kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att ladda ner appen S-mobil från din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du efter aktiveringen av S-mobil att bli ägarkund i webbtjänsten.

Du kan också kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat. Mer information om S-användarkontot finns på S-gruppens webbplats https://www.s-kanava.fi/sv/kundtjanst/s-anvandarkonto.

Utöver i S-mobil och på S-användarkontot kan du kontrollera om du är ägarkund genom att ringa S-gruppens Ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (msa/lna) eller genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt på S-gruppens verksamhetsställe.

Om du har fyllt 18 år ska huvudmedlemmen i ägarkundshushållet, till exempel din familjemedlem, i S-mobil eller på S-användarkontot skicka dig en inbjudan till sitt ägarkundshushåll. Du får inbjudan som innehåller huvudmedlemmens namnuppgifter per e-post. När du har godkänt inbjudan har du anslutits till ägarkundshållet. Observera att om du vill höra till samma ägarkundshushåll med din familjemedlem, ska du godkänna huvudmedlemmens inbjudan innan du på s-banken.fi/handelsbanken förbereder överföringen av din kundrelation till S-Banken. Då kan vårt system identifiera att du hör till ett ägarkundshushåll.

Om du är minderårig, kan din vårdnadshavare ansluta dig till ett ägarkundshushåll i sin S-mobil eller genom att logga in på S-kanava på s-kanava.fi. Om din vårdnadshavare är en kund som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken, kan hen ansluta dig till ett ägarkundshushåll på samma gång som hen aktiverar sin kundrelation till S-Banken på s-banken.fi/handelsbanken. 

Avsnitt med titel bor-utomlands

I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationer i S-Banken och om praktiska frågor, såsom aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken och som bor utomlands. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Tyvärr är det inte möjligt att få tillgång till tjänster via den digitala kanalen om du inte har en adress i Finland. Du kan dock uppdatera dina kunduppgifter på s-banken.fi/egna-uppgifter. Om du behöver webbankskoder kan du efter uppdateringen av dina uppgifter ringa vår kundtjänst på +358 10 76 5810 (lna/mta), öppet må–fr kl. 9–16 (Finlands tidszon UTC+2). Observera att vi per telefon bara kan öppna begränsade webbankskoder för kunder som bor utomlands. Observera också att det krävs identifiering för att aktivera webbankskoder till S-Banken och att du därför behöver koder från en annan bank i Finland, till exempel Handelsbanken, eller ett mobilcertifikat.

Observera att du ska ha en fast adress i Finland för att kunna ansöka om ett kreditkort.

Dina tjänster har nu överförts till S-Banken

Kort

Om du hade använt ett debit-kort från Handelsbanken, har vi skickat dig ett S-Förmånskort Visa Debit som ersätter Handelsbankens kort. Du kan använda kortet vid många olika betalningar i Finland, utomlands och på internet. För ägarkunder i handelslag är kortet ett bankkort utan månads- och årsavgifter.

Du kan enkelt uppdatera kortuppgifterna själv i S-mobil eller på webbanken.

 

Kreditkortsavtalen har inte överförts från Handelsbanken till S-Banken. Vid behov kan du ansöka om ett nytt kreditkort på S-Bankens webbank, i S-mobil eller på s-banken.fi/visa.

Du bör börja använda det nya kortet genom att göra en betalning med PIN-kod i betalterminal. Efter det kan du också använda kortets nätverksfunktion och kontaktlösa betalningsfunktion.

Kontrollera automatiska direktdebiteringar och byt numret på ditt bankkort i till exempel streamingtjänster, appar för matleverans, parkeringsappar, bussbiljettappar och tjänster för mobilbetalning. Vissa tjänster skickar ett meddelande till dig, om de har försökt ta ut avgift från ditt gamla kort. Du kan undvika serviceavbrott om du hinner först!

Om du har tappat bort PIN-koden till ditt kort, kan du kontrollera den i S-mobil och på webbanken. Du kan också byta PIN-kod eller beställa hem en ny kod per post. Kontroll av PIN-koden är avgiftsfri första gången. För ytterligare kontroller tar vi ut en avgift enligt vår servicetariff.

Du kan ange tre olika säkerhetsgränser för ditt bankkort: kontantuttagsgräns, köpgräns och internetköpgräns. Dessutom kan du ange ett begränsat användningsområde, det vill säga en landsbegränsning. Du kan enkelt ändra användningsområdet eller säkerhetsgränserna för ditt kort i S-mobil och på internet.

Läs mer om säkerhetsgränser

Konton

Du kan nu se dina överförda konton på S-Bankens webbank och i S-mobil. Nedan kan du se hur kontonamnen har ändrats

  • S-Konto motsvarar Brukskonto, Betalkonto med grundläggande funktioner eller Avkastningskonto
  • S-Avkastningskonto motsvarar Placeringskonto
  • S-Tidsbundet konto motsvarar Placeringsdeposition

Kontrollera på webbanken att dispositionsrätterna och betalningsgränserna för dina konton är tillräckligt omfattande och ge vid behov ditt samtycke till att innehavaren av dispositionsrätt får använda kontot för betalningar på sin webbank.

Ditt gamla kontonummer är lagrat i många system. Kom ihåg att uppge dina nya kontonummer exempelvis till din arbetsgivare, FPA och Skatteförvaltningen. Du ser det nya kontonumret på webbanken. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du skriver www.s-banken.fi i adressfältet i webbläsaren. Det är bäst att undvika att använda en sökmotor i bankärenden.

Gireringar (SEPA-betalningar*) till konton på Handelsbanken styrs automatiskt till kontona på S-Banken under tre månaders tid efter överföringen av kontona. Efter detta returneras gireringar till betalarna. Observera att omstyrningen av gireringar inte gäller utlandsgireringar (betalningar i annan valuta än euro) och snabbgireringar. Dessa returneras till betalarna från och med den 1 december.

* SEPA är en förkortning för Single Euro Payments Area, det gemensamma eurobetalningsområdet.

Har du onödiga kort eller konton?
Om du redan tidigare har använt S-Bankens tjänster, aktiveras de tjänster som överförts från Handelsbanken vid sidan av de tjänsterna. S-Bankens nya konton och kort som motsvarar dina överförda tjänster öppnades söndagen den 1 december och kan nu användas. Du kan själv säga upp eventuella onödiga kort eller konton på S-Bankens webbank eller på vårt kundtjänstställe.

Hur kan jag säga upp mitt kort eller konto?

Det enklaste sättet att säga upp ett onödigt Visa Debit-kort är att göra det själv på webbanken. Alternativt eller vid behov kan du säga upp ett Visa Credit- eller Visa Credit/Debit-kort med kreditegenskap genom att kontakta vår kundtjänst så att du skickar ett meddelande i S-Mobil, ringer vår telefontjänst eller besöker en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Uppsägning av kort på webbanken

På webbanken kan du själv säga upp ditt S-Förmånskort Debit.

  • När du är inloggad på webbanken, väljer du Kort > Mina kort > Välj det kort du vill säga upp > Säg upp kort i övre menyn.

Observera att om det är fråga om ett kort med kredit, kan du inte på egen hand säga upp kortet. Om krediten har flera gäldenärer, ska var och en av dem skicka en egen begäran om uppsägning av krediten och det anslutna kortet, antingen genom att skicka ett meddelande i S-mobil eller på webbanken, genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Säga upp kort genom att skicka ett meddelande i S-mobil

I S-mobil kan du säga upp ditt S-Förmånskort Debit genom att skicka en begäran om uppsägning av kort som ett meddelande till vår kundtjänst.

  1. När du är inloggad i S-mobil, väljer du S-Banken -> Jag i undermenyn.
  2. Klicka sedan på meddelandeikonen i övre högra hörnet.
  3. På den sida som öppnas väljer du Nytt meddelande till S-Banken under rubriken S-Bankens personliga meddelanden.
  4. Välj Visa-kort och S-Lån som ämne för meddelandet och sedan alternativet Ändringar och frågor gällande kort.
  5. Ange i meddelandet att du vill säga upp ett visst kort och ange sedan de fyra sista siffrorna i kortnumret. Av säkerhetsskäl ska du aldrig ange hela kortnumret i ett meddelande.
  6. När vi har behandlat ditt meddelande avslutar vi kortet i fråga. Om vi behöver mer information innan vi avslutar kortet, skickar vi ett meddelande till dig.

Observera att om det är fråga om ett kort med kredit och krediten har flera gäldenärer, ska varje part skicka en egen begäran om uppsägning av krediten och det anslutna kortet, antingen genom att skicka ett meddelande i S-mobil eller på webbanken, genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Säga upp kort genom att ringa kundtjänsten eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt

Du kan också säga upp ett kort genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt. Kontaktuppgifter finns på vår webbplats på s-banken.fi/kontaktaoss.

Det enklaste sättet att avsluta ett onödigt S-Konto eller S-Avkastningskonto är att göra det själv på webbanken. Alternativt kan du avsluta ditt konto genom att kontakta vår kundtjänst så att du skickar ett meddelande i S-Mobil, ringer vår telefontjänst eller besöker en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Avslutande av konto på webbanken

På webbanken kan du själv avsluta ditt konto.

När du är inloggad på webbanken, väljer du Konton och betalning > Mina konton i övre menyn.

Välj sedan det S-Konto eller S-Avkastningskonto som du vill avsluta > Avsluta konto.

Innan du avslutar ditt konto bör du komma ihåg att överföra din lön eller pension eller andra återkommande inbetalningar på kontot till ett av dina andra konton i S-Banken innan du skickar begäran om avslutande av konto. Överför också de tjänster som är anslutna till det konto som du vill avsluta till ett annat konto eller säg upp tjänsterna innan du skickar begäran om avslutande av konto. Glöm inte heller att kontrollera att det konto som ska avslutas inte är ett inbetalningskonto för ägarkundsförmåner, dvs. ett konto som Bonus och betalningssättsförmån betalas in på. Vid behov kan du ändra ditt andra konto på S-Banken till ett inbetalningskonto för förmåner.

Observera att om kontot innehas av flera personer, kan du inte avsluta kontot på egen hand. Varje kontoinnehavare ska lämna in en egen begäran om avslutande av konto, antingen genom att skicka ett meddelande i S-Mobil eller på webbanken, genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Avsluta konto genom att skicka ett meddelande i S-mobil

I S-mobil kan du avsluta ditt konto genom att skicka en begäran om avslutande av konto som ett meddelande till vår kundtjänst.

  1. När du är inloggad i S-mobil, klickar du på meddelandeikonen i övre högra hörnet.
  2. På den sida som öppnas väljer du Nytt meddelande till S-Banken under rubriken S-Bankens personliga meddelanden.
  3. Välj Konton och betalningar som ämne för meddelandet och sedan Avslutande av konto.
  4. I meddelandet ska du ange att du vill avsluta ett visst konto och anger numret på det kontot. Ange också numret på det konto till vilket du vill överföra eventuella medel och ränta på det konto som ska avslutas.
  5. När vi har behandlat ditt meddelande avslutar vi kontot i fråga. Om vi behöver mer information innan vi avslutar kontot, skickar vi ett meddelande till dig.

Innan du avslutar ditt konto bör du komma ihåg att överföra din lön eller pension eller andra återkommande inbetalningar på kontot till ett av dina andra konton i S-Banken innan du skickar begäran om avslutande av konto. Överför också de tjänster som är anslutna till det konto som du vill avsluta till ett annat konto eller säg upp tjänsterna innan du skickar begäran om avslutande av konto. Glöm inte heller att kontrollera att det konto som ska avslutas inte är ett inbetalningskonto för ägarkundsförmåner, dvs. ett konto som Bonus och betalningssättsförmån betalas in på. Vid behov kan du ändra ditt andra konto på S-Banken till ett inbetalningskonto för förmåner.

Observera att om kontot innehas av flera personer, ska varje kontoinnehavare skicka en egen begäran om avslutande av konto.

Avsluta konto genom att ringa kundtjänsten eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt

Du kan också avsluta ett konto genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt. Kontaktuppgifter finns på vår webbplats på s-banken.fi/kontaktaoss.

Webbankskoder
Med S-Bankens webbankskoder kan du sköta ärenden på internet och hantera dina konton, kort eller investeringar såväl i S-mobil som på webbanken. Om du ännu inte har S-Bankens webbankskoder, kan du skaffa koderna här. Om din adress är i ett annat land än Finland, kan vi aktivera begränsade webbankskoder åt dig. Vi kan göra det när du ringer S-Bankens kundtjänst på +358 10 76 5810 (lna/mta), öppet må–fr kl. 9–16 (Finlands tidszon UTC+2).
E-fakturor
Dina e-fakturabeställningar på Handelsbanken har inte överförts till S-Banken. Nu kan du beställa nya e-fakturor på S-Bankens webbanken.

Lån

I S-mobil och på webbanken kan du enklast se uppgifter om ditt överförda lån. Låneamorteringarna fortsätter i enlighet med ditt tidigare avtal.

Fonder och investeringar

Du kan följa dina investeringar och teckna nya fonder i S-mobil och på webbanken.

Bra att veta just nu

De konton och kontomedel som överförs från Handelsbanken kommer att överföras från Handelsbanken till S-Banken. De nya kontona på S-Banken öppnas under söndagen den 1 december och kan användas från och med den dagen. Observera att om du använder S-Bankens webbank, visas kontona inte på webbanken förrän de har överförts.

I november skickade vi nya kontonummer och mer information om överföringen av kontona per brev till de kunder som berörs av förändringen. Du behöver vidta några åtgärder för att kontona ska kunna överföras:

  • Meddela de nya kontonumren i S-Banken till relevanta parter, till exempel din arbetsgivare för löneutbetalning samt utbetalare av förmåner och andra myndigheter som FPA och Skatteförvaltningen. Uppdatera också vid behov kontonumren i de betalappar som du använder, till exempel MobilePay. Vidta ovannämnda åtgärder så snart som möjligt efter att kontona har överförts till S-Banken, men tidigast den 1 december, eftersom gireringar som gjorts innan dess returneras till betalarna.
  • Lagra vid behov dina kontoutdrag från Handelsbanken. Kontoutdragen och de tidigare kontotransaktionerna på Handelsbanken överförs inte till S-Banken, och du ser dem inte på S-Bankens webbank.
  • Uppgifterna om BSP-kontona överförs dock till S-Banken. Lagra vid behov kontoutdragen och uppgifterna om kontotransaktionerna i Handelsbankens nätbank.
  • Kontrollera dispositionsrätterna till dina konton och deras betalkontofunktioner. Informationen om kontots dispositionsrätter överförs till S-Banken utifrån de uppgifter som erhållits från Handelsbanken. Observera att Handelsbankens nätbanksavtal inte överförs till S-Banken och att kontoinnehavaren därför separat bör bevilja eventuella innehavare av dispositionsrätt rätt att använda ett konto som betalkonto på S-Bankens webbank. När kontona har överförts, ber vi dig därför genast kontrollera att dispositionsrätterna är tillräckligt omfattande och vid behov ge ditt samtycke till att innehavaren av dispositionsrätt får använda kontot för betalningar på sin webbank. Kontrollera också betalningsgränserna per dygn för dina konton. Du kan göra detta i uppgifterna om dina konton på S-Bankens webbank, under fliken Dispositionsrätter. På S-Bankens webbank kan du göra detta på fliken Dispositionsrättigheter i dina kontouppgifter eller före den 1 december tillsammans med vår kundrelationsexpert och efter den 1 december tillsammans med din kundansvarige. 

När dina tjänster har förts över till S-Banken, tillämpas S-Bankens gällande villkor på tjänsterna. Handelsbanken har skickat mer information om detta per brev och till sin nätbank. Du behöver inte vidta några åtgärder, om du godkänner överföringen av avtalen om konto och debit-kort samt S-Bankens villkor för de avtal som förs över.

Du kan fortfarande genom att meddela Handelsbanken motsätta dig överföringen av dina konto- och debit-kortavtal med Handelsbanken till S-Banken fram till dess att förvärvet genomförs. Observera att om du motsätter dig överföringen i detta skede har överföringen av kunduppgifter från Handelsbanken till S-Banken redan inletts. På Handelsbankens kontor eller på www.handelsbanken.fi/sv/s-banken/ratt-att-motsatta-sig-overforingen kan du lämna ett meddelande om att du motsätter dig överföringen.

På Handelsbankens kontor eller på www.handelsbanken.fi/sv/s-banken/ratt-att-motsatta-sig-overforingen kan du lämna ett meddelande om att du motsätter dig överföringen. Om du motsätter dig överföringen av avtalen kommer avtalen att gälla på Handelsbanken. Avtalen sägs dock upp enligt ett separat tidsschema, eftersom Handelsbanken har meddelat att det drar sig från Finland.

Dina kreditkortsavtal (inklusive Credit/Debit-kortets kreditegenskap) har inte överförts från Handelsbanken till S-Banken. Credit/Debit-kombinationskortet har ersatts med S-Bankens Visa Debit-kort. I våras skickade Handelsbanken mer information om detta till sina kreditkortskunder.

Vid behov kan du ansöka om ett nytt kreditkort hos S-Banken. Du kan enkelt göra ansökan på vår webbank med S-Bankens webbankskoder.

E-fakturaavtalen har inte överförts från Handelsbanken till S-Banken, och därför ska du beställa nya e-fakturor. Handelsbanken har sagt upp tjänsten för mottagande av e-fakturor så att tjänsten upphör den 18 november 2024. Du kan beställa nya e-fakturor på S-Bankens webbank eller i S-mobil. Närmare anvisningar finns på s-banken.fi/e-faktura. Vid behov kan du se dina inkomna e-fakturor på Handelsbanken och de avslutade e-fakturabeställningarna på Handelsbankens nätbank även efter den 1 december 2024.

I september skickade Handelsbanken ytterligare information om detta till de kunder som berörs av förändringen. Informationen skickades per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank. För att du ska kunna använda e-fakturatjänsten på S-Banken behöver du webbankskoder till S-Banken. I november skickade S-Banken kontoinnehavare som flyttas över mer detaljerad information och anvisningar om hur man beställer e-faktura. Om du har frågor om e-fakturaavtal, ber vi dig kontakta din kundansvarige eller S-Bankens kundtjänst.

Betalningar som förfaller och som du har matat in och bekräftat på kontona på Handelsbanken före klockan 19 den 29 november 2024 har nu överförts till det nya kontot på S-Banken. Efter överföringen av kundrelationen styrs gireringar till dina konton på Handelsbanken automatiskt till de nya kontona på S-Banken under tre månaders tid. Observera dock att utlandsbetalningar och expressbetalningar till konton på Handelsbanken inte styrs till konton på S-Banken, utan att de returneras till betalaren från och med den 1 december.

De beställningar av direktbetalning som är anslutna till konton på Handelsbanken har överförts till S-Banken. Följ ändå dina direktbetalningar och beställ vid behov nya. Direktbetalning är en tjänst som ersätter e-fakturan och är avsedd för kunder som inte använder webbanken. Om direktbetalningar debiteras från dina konton på Handelsbanken, debiteras de från nya konton på S-Banken på samma sätt som tidigare på Handelsbanken.

Observera att SEPA-direktdebiteringsavtalen inte har överförts till S-Banken. Om du har använt en SEPA-direktdebiteringstjänst på Handelsbanken, ska du kontakta fakturautställarna och meddela ditt nya kontonummer. Vi kontaktar dig med ett meddelande på webbanken eller per brev för att ett SEPA-direktdebiteringsavtal ska ingås mellan banken och kunden, när en första begäran om SEPA-direktdebitering kommer in på ditt nya konto.

Kapitalförvaltningsavtalen överfördes till S-Banken den 1 december 2024. Efter överföringen omfattas kapitalförvaltningsavtalen av S-Bankens allmänna villkor för avtal om diskretionär kapitalförvaltning och/eller de allmänna villkoren för avtal om konsultativ kapitalförvaltning, beroende på företagets nuvarande kapitalförvaltningsavtal. Villkoren träder i kraft den 1 december 2024. I augusti 2024 skickade Handelsbanken villkoren samt mer information om hur överföringen påverkar kapitalförvaltningstjänsterna per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank till de kunder som påverkas av förändringen. I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Kontrollera att dina investeraruppgifter är uppdaterade.

Fondförvaret och tillhörande avtal om investeringstjänster och förvar överfördes från Handelsbanken till S-Banken när förvärvet genomfördes, den 1 december 2024. Om du har haft fondinnehav eller avtal om månadssparande på Handelsbanken, har de överförts till S-Banken och det har inte skett ändringar i dem efter att fonderna överförts. Överföringen av fondinnehaven till S-Banken medför inga skattepåföljder. S-Banken tar inte ut några avgifter för teckning eller inlösen av Handelsbanken-fonderna, så det sker inga ändringar i fondernas kostnader. S-Banken erbjuder inte byte av Handelsbanken-fonderna. Beslut om förvaltningsavgifterna för fonderna fattas av Handelsbanken Fonder AB och S-Banken kan inte påverka eventuella ändringar av dessa. Efter överföringen omfattas fondförvaret och handeln av villkoren i avtalet om S-Bankens investeringstjänster. Villkoren börjar gälla den 1 december 2024.

I augusti 2024 skickade Handelsbanken villkoren samt mer information om hur överföringen påverkar investeringstjänsterna per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank till de kunder som påverkas av förändringen.

Dessutom skickade S-Banken i september 2024 information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder, uppdatering av investeraruppgifter och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Anvisningar för intressebevakare om hur man ska sköta huvudmannens ärenden finns här.

Om du har frågor om S-Bankens tjänster och har aktiverat S-Bankens webbankskoder, kan du skicka ett meddelande till oss i S-mobil eller på webbanken. Du kan också kontakta oss per telefon på 010 76 5810 (lna/mta).

Om ni vill öppna nya tjänster för barnet på S-Banken, ska ni boka tid till ett av våra kundtjänstställen i december eller i början av 2025. Vid behov kan ni då också kontrollera statusen för de produkter som har överförts. Boka tid på s-banken.fi/tidsbokning. Besök servicestället tillsammans med barnet och hens officiella vårdnadshavare. Om ni inte kan besöka kundtjänststället tillsammans, kan ni ge en av vårdnadshavarna fullmakt att uträtta ärenden tillsammans med barnet. Befullmäktigandet kan göras på S-Bankens webbank när den andra vårdnadshavaren har egna webbankskoder till S-Banken, eller med en fullmakt som finns på s-banken.fi/livssituationer. Boka inte tid till ett kundtjänstställe förrän ni har lämnat in fullmakten. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Dödsboets tjänster överförs från Handelsbanken till S-Banken när förvärvet genomförs, den 1 december 2024. Handelsbanken skickar grundläggande uppgifter om dödsboet samt information om dödsboets banktjänster och avtal på Handelsbanken till S-Banken. Om bouppteckningsinstrumentet har lämnats till Handelsbanken, ska det också överlämnas till S-Banken.

Dödsboets övriga handlingar, till exempel fullmakter, överförs inte till S-Banken, utan de ska vid behov lämnas till S-Banken för skötsel av dödsboets ärenden. Handlingar behövs om förvaltningen av dödsboet kräver några andra åtgärder än att betala räkningar. Sådana åtgärder kan till exempel vara bevilja dispositionsrätter eller avsluta dödsboets tjänster. 

Fullmakten ska omfatta fullmakt att efter den 1 december 2024 förvalta dödsboets ärenden i S-Banken, inklusive de tjänster som överförs från Handelsbanken.

Ladda ned fullmakt

Vanliga frågor om överföring av tjänster

Bra att veta om tjänsterna

  • Konton
  • Debit- och Online Debit-kort
  • Lån och deras säkerheter
  • Fonder
  • Kapitalförvaltningsavtal
  • Kreditkort (Inkluderar kreditegenskapen på Credit/Debit-kombinationskort. Credit/Debit-kombinationskorten ersätts med S-Bankens Visa Debit-kort). Vid behov kan du ansöka om ett nytt kreditkort hos S-Banken.
  • Avtal om webbanken
  • Tjänster för förmedling och förvaring av värdepapper samt värdeandelskonton, exklusive värdepappersförvar som ingår i avtal om diskretionär kapitalförvaltning.
  • Valutakonton

Dina tjänster har nu överförts till S-Banken!

Denna sida innehåller aktuell information och tips om hur du kan dra full nytta av din kundrelation.

Uppdatera företagets kunduppgifter och skaffa webbankskoder. Ni kan uppdatera företagets kunduppgifter på denna sida. Observera att bara en person med firmateckningsrätt i företaget kan uppdatera företagets kunduppgifter. Den person som uppdaterar kunduppgifterna ska identifiera sig med personliga bankkoder i en bank som är verksam i Finland.

Om ert företag behöver webbankskoder eller ni vill sköta ärenden som gäller överföringen av kundrelationen personligen, kan ni boka tid till en av våra experter. Ni kan boka tid via er kundansvarige. För mötet behövs ett giltigt pass eller identitetskort samt andra dokument om företaget som anges i brevet.

Kom ihåg att också uppdatera investeraruppgifterna om företagets kapitalförvaltning.

Företagets ägare kan ansöka om ett S-Banken Private Visa-kort, om företaget har minst 300 000 euro inom S-Bankens kapitalförvaltning och ägaren är ägarkund i S-gruppen. S-Banken Private Visa-kortet är ett kombinationskort utan månads- och årsavgifter för våra Private Banking-kunder. Ni kan ansöka om kort tillsammans med vår expert i samband med förberedelserna inför överföringen av kundrelationen eller tillsammans med den kundansvarige efter att kundrelationen har överförts. Observera att ni inte kan ansöka om S-Banken Private Visa-kort via digitala kanaler.

Aktuellt – Bra att veta just nu

De konton och kontomedel som skulle överföras från Handelsbanken överfördes från Handelsbanken till S-Banken den 1 december 2024 och är nu tillgängliga.

I november skickade vi nya kontonummer och mer information om överföringen av kontona per brev till de kunder som berörs av förändringen. Ni behöver vidta några åtgärder för att kontona ska kunna överföras:

  • Meddela de nya kontonumren på S-Banken till relevanta parter. Vidta ovannämnda åtgärder så snart som möjligt efter att kontona har överförts till S-Banken, men tidigast den 1 december, eftersom gireringar som gjorts innan dess returneras till betalarna.
  • Lagra vid behov era kontoutdrag från Handelsbanken. Kontoutdragen och de tidigare kontotransaktionerna på Handelsbanken överförs inte till S-Banken, och ni ser dem inte på S-Bankens webbank. Lagra vid behov kontoutdragen och uppgifterna om kontotransaktionerna i Handelsbankens nätbank för företag.
  • Kontrollera dispositionsrätterna till era konton och deras betalkontofunktioner. Informationen om kontots dispositionsrätter överförs till S-Banken utifrån de uppgifter som erhållits från Handelsbanken. Observera att Handelsbankens nätbanksavtal inte överförs till S-Banken. Därför bör ert företag vid behov ingå ett avtal om webbanken för företaget med S-Banken. Ni kan ingå ett avtal om webbanken för företaget och kontrollera dispositionsrätterna till kontot tillsammans med er kundansvarige. För detta kan ni boka tid via er kundansvarige efter att kundrelationen har överförts, från och med den 1 december.

När er tjänster har förts över till S-Banken, tillämpas S-Bankens gällande villkor på tjänsterna. Handelsbanken har skickat mer information om detta per brev och till sin nätbank.

Om företaget har haft kort anslutna till ett konto på Handelsbanken, överförs de inte till S-Banken. Handelsbanken har meddelat att den säger upp eventuella kort anslutna till företagskonton så att de upphör den 30 november 2024. S-Banken har inte företagskort i sitt sortiment och kort för privatpersoner kan inte anslutas till företagets konto på S-Banken.

På Handelsbankens webbplats på handelsbanken.fi/sv/s-banken finns information om att korten upphör. Företagets ägare kan i egenskap av S-Banken Private-kund ansöka om ett personligt S-Banken Private Visa-kort. Det går att ansöka om kort tillsammans med vår expert i samband med förberedelserna inför överföringen av kundrelationen eller tillsammans med er kundansvarige efter att kundrelationen har överförts.

Kapitalförvaltningsavtalen överfördes till S-Banken den 1 december 2024. Efter överföringen omfattas kapitalförvaltningsavtalen av S-Bankens allmänna villkor för avtal om diskretionär kapitalförvaltning och/eller de allmänna villkoren för avtal om konsultativ kapitalförvaltning, beroende på företagets nuvarande kapitalförvaltningsavtal. Villkoren träder i kraft den 1 december 2024.

I augusti 2024 skickade Handelsbanken de Private Banking-företagskunder som flyttas över till S-Banken S-Bankens villkor och mer information om överföringen av fonderna och investeringstjänst- och kapitalförvaltningsavtalen. I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till de Private Banking-företagskunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de Private Banking-företagskunder som berörs av förändringen.

Om ert företag har ett kapitalförvaltningsavtal, ber vi er uppdatera företagets investeraruppgifter, så att vi kan förvalta företagets medel i enlighet med avtalet även på S-Banken. Ert företag ska uppdatera investeraruppgifterna före utgången av november. Ni kan göra detta genom att boka tid till en av våra experter.

Fondförvaret och tillhörande avtal om investeringstjänster och förvar överfördes från Handelsbanken till S-Banken när förvärvet genomfördes, den 1 december 2024. Om ert företag har haft fondinnehav eller avtal om månadssparande på Handelsbanken, har de överförts till S-Banken och det har inte skett ändringar i dem efter att fonderna överförts. Efter att tjänsterna överförts kan en Private Banking-företagskund med fullmakt att vidta åtgärder lämna order till Handelsbankens fonder via S-Banken, antingen via företagets kontaktperson eller genom att skicka ett meddelande på företagets webbank. 

Överföringen av Handelsbanken-fonderna till S-Banken medför inga skattepåföljder. S-Banken tar inte ut några avgifter för teckning och inlösen av Handelsbankens fonder, så det sker inga ändringar i avgifterna för fonderna. S-Banken erbjuder inte byte av Handelsbanken-fonderna. Beslut om förvaltningsavgifterna för fonderna fattas av Handelsbanken Fonder AB och S-Banken kan inte påverka eventuella ändringar av dessa. Efter att förvärvet genomförts tillämpas villkoren i S-Bankens investeringstjänstavtal på fondförvar och fondhandel samt motsvarande villkor i S-Bankens kapitalförvaltningsavtal på kapitalförvaltningsavtal. 

I augusti 2024 skickade Handelsbanken de Private Banking-företagskunder som flyttas över till S-Banken S-Bankens villkor och mer information om överföringen av fonderna och investeringstjänst- och kapitalförvaltningsavtalen.

I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som överföring av investeringstjänster, till de Private Banking-företagskunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de Private Banking-företagskunder som berörs av förändringen. 

Vanliga frågor

Funderar du över den kommande ändringen? Vi uppdaterar regelbundet vår webbplats med nya frågor och svar.

Vanliga frågor om tjänster för Private Banking-privatkunder

Handelsbankens kontor har överförts till S-Banken, utom kontoren i Munksnäs, Fiskehamnen, Böle och Aviapolis i huvudstadsregionen. De kundansvariga som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken fortsätter som kontaktpersoner för sina kunder. Det innebär att du kan fortsätta att sköta dina ärenden på det kontor och med den kontaktperson du känner till även efter överföringen.

Observera att det har skett ändringar i de kundansvarigas kontaktuppgifter. Telefonnumren ändrades när personalen flyttades över till S-Banken och framöver får du kontakt med de kundansvariga via S-mobil eller S-Bankens webbank. De kundansvarigas kontaktuppgifter finns på s-banken.fi/handelsbanken.

Så här har Handelsbankens konton förändrats:

  • Brukskonto och grundläggande betalkonto är S-Konto på S-Banken.
  • Avkastningskonto är S-Konto på S-Banken.
  • Placeringskonto är S-Avkastningskonto på S-Banken.
  • Placeringsdeposition är S-Tidsbundet konto på S-Banken.
  • Kapitalförvaltningskonto är Placeringskonto på S-Banken.
  • Handelsbankens BSP-konto är också BSP-konto på S-Banken.

S-Banken har inga Platinum-kort med tilläggstjänster. På S-Banken finns tilläggstjänsterna i anknytning till S-Banken Private Visa-kortet. För att få kortet krävs en Private-kundrelation och att ansökningskriterierna är uppfyllda.

I september 2024 skickade S-Banken information om Private Banking-kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder, överföring av tjänster och ansökan om Private Visa-kort samt ansökningskriterier, till dem som flyttas över från Handelsbanken och blir Private Banking-kunder på S-Banken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Mer information om en Private-kundrelation finns på s-banken.fi/private-banking

På S-Banken förutsätter ett Private Visa-kort en Private-kundrelation och att ansökningskriterierna är uppfyllda. Mer information om Private-kundrelationen på S-Banken får du av S-Bankens privatbankirer. Allmän information om en Private-kundrelation på S-Banken finns på s-banken.fi/private-banking.

I september 2024 skickade S-Banken information om Private Banking-kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder, överföring av tjänster och ansökan om Private Visa-kort samt ansökningskriterier, till dem som flyttas över från Handelsbanken och blir Private Banking-kunder på S-Banken. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Enklast kan du kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att ladda ner appen S-mobil från din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du efter aktiveringen av S-mobil att bli ägarkund i webbtjänsten.

Du kan också kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat. Mer information om S-användarkontot finns på S-gruppens webbplats https://www.s-kanava.fi/sv/kundtjanst/s-anvandarkonto.

Utöver i S-mobil och på S-användarkontot kan du kontrollera om du är ägarkund genom att ringa S-gruppens Ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (msa/lna) eller genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt på S-gruppens verksamhetsställe.

Vanliga frågor om tjänster för Private Banking-företagskunder

Uppgifterna om dispositionsrätterna till ditt företags konton har överförts till S-Banken utifrån tillgänglig information från Handelsbanken. Observera att Handelsbankens nätbanksavtal inte har överförts till S-Banken. Därför bör ni vid behov ingå ett avtal om webbanken för företag med S-Banken.

Du kan kontrollera dispositionsrätterna till kontot via ditt företags kundansvarige. På mötet kan ni också ingå ett avtal om webbanken för ert företag. I november skickade S-Banken per brev mer information om bokning av möte till de Private Banking-företagskunder som flyttas över till S-Banken och som berörs av förändringen.

Nej. Bara privatkunder i S-Banken kan bli ägarkunder.

S-Bankens dagliga banktjänster, dvs. konto, kort, webbankskoder och mobilbanken S-mobil, är avgiftsfria för de av S-bankens privatkunder som är ägarkunder i S-gruppen eller hör till ett ägarkundshushåll. En privatkund kan bli ägarkund genom att ladda ner S-mobil från appbutiken i en mobil enhet eller genom att gå till webbtjänsten för att bli ägarkund på s-kanava.fi/sv. En privatkund i S-Banken kan också bli ägarkund på Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkterna på S-gruppens verksamhetsställen.

Vanliga frågor om försäkringar

Din fondanknutna försäkring har överförts till Försäkringsaktiebolaget Fennia Liv. Om din försäkring har innefattat ett avtal om diskretionär kapitalförvaltning eller ett avtal om konsultativ kapitalförvaltning, förvaltar S-Banken framöver medlen enligt samma strategi utifrån ett avtal mellan S-Banken och Fennia Liv.

Du kan se uppgifterna om din fondanknutna försäkring på Fennia Livs Mitt Fennia och, beroende på försäkringstyp, också på S-Bankens webbank och i S-Mobil från och med den 3 december.

Kostnaderna för den diskretionära kapitalförvaltningstjänsten och den konsultativa kapitalförvaltningstjänsten har förblivit oförändrade och tas ut från försäkringen två gånger om året.

SHB Liv Livförsäkringsaktiebolag och Fennia Liv har separat informerat försäkringstagarna om prissättningen av placeringskorgarna.

Överföringen av kapitalförvaltningstjänsten kräver inga åtgärder av dig. Se ändå till att dina investeraruppgifter är uppdaterade i S-Banken. Vid behov kan du uppdatera uppgifterna på S-Bankens webbank eller via din kundansvarige.

Endast besluten om intressebevakning och intressebevakningsfullmakterna överförs automatiskt från Handelsbanken till Fennia Liv. I fråga om andra fullmakter ska du vid behov lämna en ny fullmakt till Fennia Liv. På Fennia Livs e-tjänst Mitt Fennia kan du lämna fullmakten efter att försäkringen har överförts.

S-Banken tillhandahåller tjänster för diskretionär kapitalförvaltning och konsultativ kapitalförvaltning för din försäkring, och investeringsobjekten har överförts till S-Banken som sådana. Handelsbankens fonder ingår nu i S-Bankens utbud av investeringsobjekt. I fortsättningen får du investeringsråd från S-Banken och du kan kontakta din kundansvarige i alla investeringsfrågor. Kapitalförvaltningsavgiften förblir oförändrad och kostnaderna tas ut från försäkringen två gånger om året. Månadsrapporten om kapitalförvaltningen skickas till S-Bankens webbank.

Du kan se uppgifterna om din fondanknutna försäkring på Fennia Livs Mitt Fennia och, beroende på försäkringstyp, också på S-Bankens webbank och i S-Mobil.

Om du har haft en Active Life-, Selective Index- eller Multi Option Product-försäkring i försäkringsbolaget SHB Liv, kan du göra ändringar i försäkringen på Fennia Livs Mitt Fennia. Om din försäkring omfattar en diskretionär kapitalförvaltningstjänst eller en konsultativ kapitalförvaltningstjänst, ska du kontakta din kundansvarige. Kontaktuppgifterna till de kundansvariga som har flyttats över från Handelsbanken till S-Banken finns på s-banken.fi/handelsbanken/kontaktuppgifter.

Ja, du behöver ingå ett nytt e-fakturaavtal, om du även framöver vill ta emot e-fakturor. Du kan ingå ett nytt e-fakturaavtal på din webbank. Observera att ett e-fakturaavtal gäller per försäkring. Det innebär att ett e-fakturaavtal ska ingås separat för varje försäkring.

Du behöver ditt nya försäkringsnummer för att ingå ett e-fakturaavtal. Du kan se ditt försäkringsnummer på Fennia Livs e-tjänst Mitt Fennia från och med den 3 december.

Vi finns här för dig

På S-Banken kan du sköta nästan alla dina bankärenden via digitala kanaler när det passar dig bäst. Som ägarkund kan du använda den praktiska S-mobilappen vid sidan av webbanken. I S-mobil kan du se de viktigaste uppgifterna om dina tjänster och enkelt sköta dina dagliga bankärenden.

Läs mer om digitala tjänster

Om du vill sköta ärenden personligen eller behöver personliga råd, kan du tillsammans med din kundansvarige sköta ärenden på det bekanta kontoret. Du kan endast sköta ärenden på kontor efter tidsbokning.

De kundansvarigas nya kontaktuppgifter finns på denna sida

S-Banken Private kontaktuppgifter 

Se till att uppgifterna om dig är i säkert förvar

Säker hantering av bankärenden

Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Läs mer

Behandling av personuppgifter

När Handelsbankens tjänster överförs till S-Banken, behöver S-Banken uppgifter om vilka banktjänster och avtal som Handelsbankens kunder har, för att kunna förbereda och genomföra förändringen. Handelsbanken skickar dessa uppgifter till S-Banken. På så sätt kan vi försäkra oss om att tjänsterna fungerar smidigt genast när affären slutförts.

Läs mer om behandling och skydd av uppgifter