Gå direkt till innehållet

Hej kund hos Handelsbanken

Välkommen till S-Banken! Du kan nu se ditt konto och andra tjänster i S-mobil och på webbanken och kan använda ditt nya bankkort. Denna sida innehåller aktuell information och tips om hur du kan dra full nytta av din kundrelation. Sidan uppdaterad 1.12.2024

Så här gör du:

Kontrollera webbankskoderna till S-Banken
Om du redan har varit kund hos S-Banken, ska du kontrollera att dina webbankskoder till S-Banken fungerar. På samma gång kan du beställa en ny kodtabell eller ett nytt lösenord och kontrollera ditt användarnamn och telefonnumret för sms-bekräftelser.
Aktivera din kundrelation
Om du inte har förberett din kundrelation inför överföringen, kan du aktivera din överförda kundrelation nu.

Aktivera din överförda kundrelation

Dina tjänster har nu överförts till S-Banken! Om du ännu inte har aktiverat din överförda kundrelation eller kontrollerat att dina webbankskoder fungerar, ska du göra det nu så att du får tillgång till alla dina banktjänster.

Det är bra att ladda ner S-mobil i din telefon redan nu så att dina kundförmåner börjar gälla direkt. Om du redan har S-mobil i din telefon, ska du kontrollera att du har den senaste versionen av appen. Du kan uppdatera appen i din appbutik.

Om du vill fortsätta att vara kund hos S-Banken utan att bli ägarkund och inte har webbankskoder till S-Banken, ska du boka tid till ett av S-Bankens kundtjänstställen.

S-Bankens dagliga banktjänster är avgiftsfria för S-gruppens ägarkunder och personer som hör till ägarkundshushåll. Genom att koncentrera dina inköp till S-gruppen får du dessutom värdefulla förmåner och samlar Bonus på ditt konto. Du kan samla Bonus på dina inköp genom att visa upp ditt S-Förmånskort i betalterminalen.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Enklast kan du kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att ladda ner appen S-mobil från din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du efter aktiveringen av S-mobil att bli ägarkund i webbtjänsten.

Du kan också kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat. Mer information om S-användarkontot finns på S-gruppens webbplats https://www.s-kanava.fi/sv/kundtjanst/s-anvandarkonto.

Utöver i S-mobil och på S-användarkontot kan du kontrollera om du är ägarkund genom att ringa S-gruppens Ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (msa/lna) eller genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt på S-gruppens verksamhetsställe.

Om du har fyllt 18 år ska huvudmedlemmen i ägarkundshushållet, till exempel din familjemedlem, i S-mobil eller på S-användarkontot skicka dig en inbjudan till sitt ägarkundshushåll. Du får inbjudan som innehåller huvudmedlemmens namnuppgifter per e-post. När du har godkänt inbjudan har du anslutits till ägarkundshållet. Observera att om du vill höra till samma ägarkundshushåll med din familjemedlem, ska du godkänna huvudmedlemmens inbjudan innan du på s-banken.fi/handelsbanken förbereder överföringen av din kundrelation till S-Banken. Då kan vårt system identifiera att du hör till ett ägarkundshushåll.

Om du är minderårig, kan din vårdnadshavare ansluta dig till ett ägarkundshushåll i sin S-mobil eller genom att logga in på S-kanava på s-kanava.fi. Om din vårdnadshavare är en kund som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken, kan hen ansluta dig till ett ägarkundshushåll på samma gång som hen aktiverar sin kundrelation till S-Banken på s-banken.fi/handelsbanken. 

Avsnitt med titel bor-utomlands

I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelationer i S-Banken och om praktiska frågor, såsom aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, till de kunder som flyttas över från Handelsbanken och som bor utomlands. Informationen skickades per brev till de kunder som berörs av förändringen.

Tyvärr är det inte möjligt att få tillgång till tjänster via den digitala kanalen om du inte har en adress i Finland. Du kan dock uppdatera dina kunduppgifter på s-banken.fi/egna-uppgifter. Om du behöver webbankskoder kan du efter uppdateringen av dina uppgifter ringa vår kundtjänst på +358 10 76 5810 (lna/mta), öppet må–fr kl. 9–16 (Finlands tidszon UTC+2). Observera att vi per telefon bara kan öppna begränsade webbankskoder för kunder som bor utomlands. Observera också att det krävs identifiering för att aktivera webbankskoder till S-Banken och att du därför behöver koder från en annan bank i Finland, till exempel Handelsbanken, eller ett mobilcertifikat.

Observera att du ska ha en fast adress i Finland för att kunna ansöka om ett kreditkort.

Bra att veta just nu

Sidorna nedan innehåller mer detaljerad information om din kundrelation.

Dina tjänster har nu överförts till S-Banken

Kort

Om du hade använt ett debit-kort från Handelsbanken, har vi skickat dig ett S-Förmånskort Visa Debit som ersätter Handelsbankens kort. Du kan använda kortet vid många olika betalningar i Finland, utomlands och på internet. För ägarkunder i handelslag är kortet ett bankkort utan månads- och årsavgifter.

Du kan enkelt uppdatera kortuppgifterna själv i S-mobil eller på webbanken.

 

Kreditkortsavtalen har inte överförts från Handelsbanken till S-Banken. Vid behov kan du ansöka om ett nytt kreditkort på S-Bankens webbank, i S-mobil eller på s-banken.fi/visa.

Du bör börja använda det nya kortet genom att göra en betalning med PIN-kod i betalterminal. Efter det kan du också använda kortets nätverksfunktion och kontaktlösa betalningsfunktion.

Kontrollera automatiska direktdebiteringar och byt numret på ditt bankkort i till exempel streamingtjänster, appar för matleverans, parkeringsappar, bussbiljettappar och tjänster för mobilbetalning. Vissa tjänster skickar ett meddelande till dig, om de har försökt ta ut avgift från ditt gamla kort. Du kan undvika serviceavbrott om du hinner först!

Om du har tappat bort PIN-koden till ditt kort, kan du kontrollera den i S-mobil och på webbanken. Du kan också byta PIN-kod eller beställa hem en ny kod per post. Kontroll av PIN-koden är avgiftsfri första gången. För ytterligare kontroller tar vi ut en avgift enligt vår servicetariff.

Du kan ange tre olika säkerhetsgränser för ditt bankkort: kontantuttagsgräns, köpgräns och internetköpgräns. Dessutom kan du ange ett begränsat användningsområde, det vill säga en landsbegränsning. Du kan enkelt ändra användningsområdet eller säkerhetsgränserna för ditt kort i S-mobil och på internet.

Läs mer om säkerhetsgränser

Konton

Du kan nu se dina överförda konton på S-Bankens webbank och i S-mobil. Nedan kan du se hur kontonamnen har ändrats

  • S-Konto motsvarar Brukskonto, Betalkonto med grundläggande funktioner eller Avkastningskonto
  • S-Avkastningskonto motsvarar Placeringskonto
  • S-Tidsbundet konto motsvarar Placeringsdeposition

Kontrollera på webbanken att dispositionsrätterna och betalningsgränserna för dina konton är tillräckligt omfattande och ge vid behov ditt samtycke till att innehavaren av dispositionsrätt får använda kontot för betalningar på sin webbank.

Ditt gamla kontonummer är lagrat i många system. Kom ihåg att uppge dina nya kontonummer exempelvis till din arbetsgivare, FPA och Skatteförvaltningen. Du ser det nya kontonumret på webbanken. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du skriver www.s-banken.fi i adressfältet i webbläsaren. Det är bäst att undvika att använda en sökmotor i bankärenden.

Gireringar (SEPA-betalningar*) till konton på Handelsbanken styrs automatiskt till kontona på S-Banken under tre månaders tid efter överföringen av kontona. Efter detta returneras gireringar till betalarna. Observera att omstyrningen av gireringar inte gäller utlandsgireringar (betalningar i annan valuta än euro) och snabbgireringar. Dessa returneras till betalarna från och med den 1 december.

* SEPA är en förkortning för Single Euro Payments Area, det gemensamma eurobetalningsområdet.

Har du onödiga kort eller konton?
Om du redan tidigare har använt S-Bankens tjänster, aktiveras de tjänster som överförts från Handelsbanken vid sidan av de tjänsterna. S-Bankens nya konton och kort som motsvarar dina överförda tjänster öppnades söndagen den 1 december och kan nu användas. Du kan själv säga upp eventuella onödiga kort eller konton på S-Bankens webbank eller på vårt kundtjänstställe.

Hur kan jag säga upp mitt kort eller konto?

Det enklaste sättet att säga upp ett onödigt Visa Debit-kort är att göra det själv på webbanken. Alternativt eller vid behov kan du säga upp ett Visa Credit- eller Visa Credit/Debit-kort med kreditegenskap genom att kontakta vår kundtjänst så att du skickar ett meddelande i S-Mobil, ringer vår telefontjänst eller besöker en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Uppsägning av kort på webbanken

På webbanken kan du själv säga upp ditt S-Förmånskort Debit.

  • När du är inloggad på webbanken, väljer du Kort > Mina kort > Välj det kort du vill säga upp > Säg upp kort i övre menyn.

Observera att om det är fråga om ett kort med kredit, kan du inte på egen hand säga upp kortet. Om krediten har flera gäldenärer, ska var och en av dem skicka en egen begäran om uppsägning av krediten och det anslutna kortet, antingen genom att skicka ett meddelande i S-mobil eller på webbanken, genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Säga upp kort genom att skicka ett meddelande i S-mobil

I S-mobil kan du säga upp ditt S-Förmånskort Debit genom att skicka en begäran om uppsägning av kort som ett meddelande till vår kundtjänst.

  1. När du är inloggad i S-mobil, väljer du S-Banken -> Jag i undermenyn.
  2. Klicka sedan på meddelandeikonen i övre högra hörnet.
  3. På den sida som öppnas väljer du Nytt meddelande till S-Banken under rubriken S-Bankens personliga meddelanden.
  4. Välj Visa-kort och S-Lån som ämne för meddelandet och sedan alternativet Ändringar och frågor gällande kort.
  5. Ange i meddelandet att du vill säga upp ett visst kort och ange sedan de fyra sista siffrorna i kortnumret. Av säkerhetsskäl ska du aldrig ange hela kortnumret i ett meddelande.
  6. När vi har behandlat ditt meddelande avslutar vi kortet i fråga. Om vi behöver mer information innan vi avslutar kortet, skickar vi ett meddelande till dig.

Observera att om det är fråga om ett kort med kredit och krediten har flera gäldenärer, ska varje part skicka en egen begäran om uppsägning av krediten och det anslutna kortet, antingen genom att skicka ett meddelande i S-mobil eller på webbanken, genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Säga upp kort genom att ringa kundtjänsten eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt

Du kan också säga upp ett kort genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt. Kontaktuppgifter finns på vår webbplats på s-banken.fi/kontaktaoss.

Det enklaste sättet att avsluta ett onödigt S-Konto eller S-Avkastningskonto är att göra det själv på webbanken. Alternativt kan du avsluta ditt konto genom att kontakta vår kundtjänst så att du skickar ett meddelande i S-Mobil, ringer vår telefontjänst eller besöker en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Avslutande av konto på webbanken

På webbanken kan du själv avsluta ditt konto.

När du är inloggad på webbanken, väljer du Konton och betalning > Mina konton i övre menyn.

Välj sedan det S-Konto eller S-Avkastningskonto som du vill avsluta > Avsluta konto.

Innan du avslutar ditt konto bör du komma ihåg att överföra din lön eller pension eller andra återkommande inbetalningar på kontot till ett av dina andra konton i S-Banken innan du skickar begäran om avslutande av konto. Överför också de tjänster som är anslutna till det konto som du vill avsluta till ett annat konto eller säg upp tjänsterna innan du skickar begäran om avslutande av konto. Glöm inte heller att kontrollera att det konto som ska avslutas inte är ett inbetalningskonto för ägarkundsförmåner, dvs. ett konto som Bonus och betalningssättsförmån betalas in på. Vid behov kan du ändra ditt andra konto på S-Banken till ett inbetalningskonto för förmåner.

Observera att om kontot innehas av flera personer, kan du inte avsluta kontot på egen hand. Varje kontoinnehavare ska lämna in en egen begäran om avslutande av konto, antingen genom att skicka ett meddelande i S-Mobil eller på webbanken, genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt.

Avsluta konto genom att skicka ett meddelande i S-mobil

I S-mobil kan du avsluta ditt konto genom att skicka en begäran om avslutande av konto som ett meddelande till vår kundtjänst.

  1. När du är inloggad i S-mobil, klickar du på meddelandeikonen i övre högra hörnet.
  2. På den sida som öppnas väljer du Nytt meddelande till S-Banken under rubriken S-Bankens personliga meddelanden.
  3. Välj Konton och betalningar som ämne för meddelandet och sedan Avslutande av konto.
  4. I meddelandet ska du ange att du vill avsluta ett visst konto och anger numret på det kontot. Ange också numret på det konto till vilket du vill överföra eventuella medel och ränta på det konto som ska avslutas.
  5. När vi har behandlat ditt meddelande avslutar vi kontot i fråga. Om vi behöver mer information innan vi avslutar kontot, skickar vi ett meddelande till dig.

Innan du avslutar ditt konto bör du komma ihåg att överföra din lön eller pension eller andra återkommande inbetalningar på kontot till ett av dina andra konton i S-Banken innan du skickar begäran om avslutande av konto. Överför också de tjänster som är anslutna till det konto som du vill avsluta till ett annat konto eller säg upp tjänsterna innan du skickar begäran om avslutande av konto. Glöm inte heller att kontrollera att det konto som ska avslutas inte är ett inbetalningskonto för ägarkundsförmåner, dvs. ett konto som Bonus och betalningssättsförmån betalas in på. Vid behov kan du ändra ditt andra konto på S-Banken till ett inbetalningskonto för förmåner.

Observera att om kontot innehas av flera personer, ska varje kontoinnehavare skicka en egen begäran om avslutande av konto.

Avsluta konto genom att ringa kundtjänsten eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt

Du kan också avsluta ett konto genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka en Ägarkundtjänst och S-Banken-servicepunkt. Kontaktuppgifter finns på vår webbplats på s-banken.fi/kontaktaoss.

Webbankskoder
Med S-Bankens webbankskoder kan du sköta ärenden på internet och hantera dina konton, kort eller investeringar såväl i S-mobil som på webbanken. Om du ännu inte har S-Bankens webbankskoder, kan du skaffa koderna här. Om din adress är i ett annat land än Finland, kan vi aktivera begränsade webbankskoder åt dig. Vi kan göra det när du ringer S-Bankens kundtjänst på +358 10 76 5810 (lna/mta), öppet må–fr kl. 9–16 (Finlands tidszon UTC+2).
E-fakturor
Dina e-fakturabeställningar på Handelsbanken har inte överförts till S-Banken. Nu kan du beställa nya e-fakturor på S-Bankens webbanken.

Lån

I S-mobil och på webbanken kan du enklast se uppgifter om ditt överförda lån. Låneamorteringarna fortsätter i enlighet med ditt tidigare avtal.

Fonder och investeringar

Du kan följa dina investeringar och teckna nya fonder i S-mobil och på webbanken.

Välkommen till S-Banken

S-Banken är en fullservicebank, som erbjuder överlägsen smidighet och nytta för sina ägarkunder. Vi är känd för våra lättillgängliga tjänster, som möter kundernas olika behov och livssituationer.

Riikka Laine-Tolonen
Verkställande direktör

Vi finns här för dig

På S-Banken kan du sköta nästan alla dina bankärenden via digitala kanaler när det passar dig bäst. Som ägarkund kan du använda den praktiska S-mobilappen vid sidan av webbanken. I S-mobil kan du se de viktigaste uppgifterna om dina tjänster och enkelt sköta dina dagliga bankärenden.

Läs mer om digitala tjänster

Om du vill sköta ärenden personligen eller behöver personliga råd, kan du tillsammans med din kundansvarige sköta ärenden på det bekanta kontoret. Du kan endast sköta ärenden på kontor efter tidsbokning.

De kundansvarigas nya kontaktuppgifter finns på denna sida

Se till att uppgifterna om dig är i säkert förvar

Säker hantering av bankärenden

Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Läs mer

Behandling av personuppgifter

När Handelsbankens tjänster överförs till S-Banken, behöver S-Banken uppgifter om vilka banktjänster och avtal som Handelsbankens kunder har, för att kunna förbereda och genomföra förändringen. Handelsbanken skickar dessa uppgifter till S-Banken. På så sätt kan vi försäkra oss om att tjänsterna fungerar smidigt genast när affären slutförts.

Läs mer om behandling och skydd av uppgifter

Kundbrev och meddelanden

Till de kunder som flyttas över till S-Banken har S-Banken skickat följande brev

9/2024: Information om din kundrelation
10-11/2024: Nya debit-kortet
11/2024: Nya kontonummer och information om de konton som överförs till S-Banken 

Handelsbanken har skickat dessa brev till sina kunder

2/2024: Mer information för privatkunder om företagsförvärvet och överföringen av insättningsgarantin.
4/2024: Mer information för privatkunder om nya tjänster och S-Bankens villkor
4/2024: S-Bankens villkor för dagliga banktjänster för kunder som flyttas över från Handelsbanken
4/2024: Information för privatkunder och företagskunder om uppdateringar av villkoren för konsultativ kapitalförvaltning och diskretionär kapitalförvaltning
5/2024: Allmänt infobrev, information om nya produkter samt nya villkor för de företagskunder som flyttas över som huvudbankskunder till S-Banken
5/2024: Information om uppsägning av Handelsbankens kreditkortsavtal
6/2024: Allmänt infobrev om tillfälliga lösningar för kunder som flyttas över som huvudbankskunder till OmaSp
7/2024: Information för intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige
8/2024: Mer information till privatkunder om överföring av fonder till S-Banken och om villkoren för S-Bankens investeringstjänstavtal
8/2024: Mer information till företagskunder om överföring av fonder till S-Banken och om villkoren för S-Bankens investeringstjänstavtal
8/2024: Mer information till privatkunder om överföring av kapitalförvaltningsavtal till S-Banken och om villkoren för S-Bankens kapitalförvaltningsavtal och avtal om konsultativ kapitalförvaltning
8/2024: Mer information till företagskunder om överföring av kapitalförvaltningsavtal till S-Banken och om villkoren för S-Bankens kapitalförvaltningsavtal och avtal om konsultativ kapitalförvaltning
9/2024: Information om att e-fakturaavtal upphör
11/2024: Meddelande och information om avslutande av tjänster på Handelsbanken 

Vid behov kan du kontakta Handelsbankens kundtjänst.

 

Meddelanden om förvärvet

The Finnish Competition and Consumer Authority has approved S-Bank’s acquisition (18.7.2023)

S-Banken förvärvar Handelsbankens privatkunds- samt förmögenhetsförvaltnings- och investeringsverksamhet i Finland (31.5.2023)

 

Villkor och priser för S-Bankens produkter

Villkor för alla produkter

Servicetariff

 

Mer information finns också på www.handelsbanken.fi/s-banken.