Gå direkt till innehållet

Hej kund hos Handelsbanken

Dina tjänster överförs till oss när förvärvet genomförs den 1 december 2024. Efter detta kan du sköta dina bankärenden såväl på internet som tillsammans med S-Bankens nuvarande experter och de kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken. Vi vill gemensamt att förändringen ska gå så smidigt som möjligt för dig. För detta syfte finns också denna sida som även framöver innehåller aktuell information om kommande händelser. Så här börjar vår gemensamma färd - passa på att vara vaken för nyheter! Sidan uppdaterad 15.10.2024

Så här gör du:

Ja, jag är redan kund
Om du redan är kund, kan du kontrollera att dina webbankskoder till S-Banken fungerar. Samtidigt kan du beställa en ny kodtabell som ersätter den förkomna tabellen.
Jag är ännu inte kund
Om du ännu inte är kund hos S-Banken eller om du är osäker på om dina bankkoder fungerar, ber vi dig förbereda din kundrelation som överförs.

Är du redan kund hos S-Banken?

Försäkra dig i god tid om att du har ett konto på S-Banken och att dina webbankskoder fungerar innan dina tjänster överförs till S-Banken. Om du inte har varit kund hos S-Banken tidigare, kan du aktivera de tjänster du behöver på internet och samtidigt bli ägarkund. Vid behov kan du genast börja utnyttja förmånerna för ägarkunder när du har laddat ned S-mobil i din telefon.

Om du redan har S-mobil i din telefon, ska du kontrollera att du har den senaste versionen av appen. Du kan uppdatera appen i din appbutik.

S-Bankens dagliga banktjänster är avgiftsfria för S-gruppens ägarkunder och personer som hör till ägarkundshushåll. Genom att koncentrera dina inköp till S-gruppen får du dessutom värdefulla förmåner och samlar Bonus på ditt konto. Du kan samla Bonus på dina inköp genom att visa upp ditt S-Förmånskort i betalterminalen.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Enklast kan du kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att ladda ner appen S-mobil från din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du efter aktiveringen av S-mobil att bli ägarkund i webbtjänsten.

Du kan också kontrollera om du är ägarkund eller hör till ett ägarkundshushåll genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat. Mer information om S-användarkontot finns på S-gruppens webbplats https://www.s-kanava.fi/sv/kundtjanst/s-anvandarkonto.

Utöver i S-mobil och på S-användarkontot kan du kontrollera om du är ägarkund genom att ringa S-gruppens Ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (msa/lna) eller genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt på S-gruppens verksamhetsställe.

Om du har fyllt 18 år ska huvudmedlemmen i ägarkundshushållet, till exempel din familjemedlem, i S-mobil eller på S-användarkontot skicka dig en inbjudan till sitt ägarkundshushåll. Du får inbjudan som innehåller huvudmedlemmens namnuppgifter per e-post. När du har godkänt inbjudan har du anslutits till ägarkundshållet. Observera att om du vill höra till samma ägarkundshushåll med din familjemedlem, ska du godkänna huvudmedlemmens inbjudan innan du på s-banken.fi/handelsbanken förbereder överföringen av din kundrelation till S-Banken. Då kan vårt system identifiera att du hör till ett ägarkundshushåll.

Om du är minderårig, kan din vårdnadshavare ansluta dig till ett ägarkundshushåll i sin S-mobil eller genom att logga in på S-kanava på s-kanava.fi. Om din vårdnadshavare är en kund som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken, kan hen ansluta dig till ett ägarkundshushåll på samma gång som hen aktiverar sin kundrelation till S-Banken på s-banken.fi/handelsbanken. 

Bra att veta just nu

För tillfället förbereder vi tillsammans med Handelsbanken överföringen av dina tjänster i slutet av året.

Vi håller dig uppdaterad om överföringen, oavsett om du är privatkund, företagskund eller Private Banking-kund. Sidorna nedan innehåller mer detaljerad information om din kundrelation.

E-fakturor
Din tjänst för mottagning av e-fakturor upphör på Handelsbanken den 18 november 2024. Efter detta får du inte längre e-fakturor och du kan inte beställa nya e-fakturor på Handelsbankens nätbank. Uppsägningen infaller så nära överföringen av din kundrelation till S-Banken som möjligt. Om du får räkningar efter den 18 november, innan dina tjänster överförs, kan du få dem som pappersfakturor eller e-postfakturor, beroende på fakturautställare. Du kan beställa nya e-fakturor genast när din kundrelation har överförts till S-Banken och du har börjat använda S-Bankens webbank. Du får närmare anvisningar när det blir aktuellt att göra nya e-fakturabeställningar.
Vanliga frågor
Funderar du över den kommande ändringen? Vi uppdaterar regelbundet vår webbplats med nya frågor och svar.

Välkommen till S-Banken

S-Banken är en fullservicebank, som erbjuder överlägsen smidighet och nytta för sina ägarkunder. Vi är känd för våra lättillgängliga tjänster, som möter kundernas olika behov och livssituationer.

Riikka Laine-Tolonen
Verkställande direktör

Så här framskrider flytten till S-Banken

Oavsett om du är privatkund, Private Banking-kund eller företagskund som blir huvudbankskund hos S-Banken, förblir Handelsbankens tjänster för dig än så länge oförändrade tills de flyttas till S-Banken vid förvärvet av Handelsbankens privatkunds-, kapitalförvaltnings- och investeringsserviceverksamheter i Finland. Förvärvet förväntas ske den 1 december 2024.

Alla kunder som flyttas till S-Banken får mer information av Handelsbanken per brev och meddelande på Handelsbankens nätbank. Dessutom skickade S-Banken i september 2024 mer detaljerade praktiska anvisningar. till exempel hur du kan bli ägarkund, hur du får webbankskoder och hur du ansöker om kreditkort. Informationen skickades per brev till alla kunder som flyttas över till S-Banken. I oktober-november skickar S-Banken även nya kontonummer och S-Bankens Visa Debit-kort direkt hem till dig.

När förvärvet är genomfört ger vi alla kunder som har flyttats från Handelsbanken till S-Banken service på S-Banken, och du kan kontakta S-Banken i alla frågor om dina tjänster.

Kontoren och de kundansvariga ger dig service även framöver

Vid företagsförvärvet överförs Handelsbankens kontor till S-Banken, utom kontoren i Munksnäs, Fiskehamnen, Böle och Aviapolis i huvudstadsregionen.

De kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken till S-Banken är fortfarande kontaktpersoner för sina nuvarande kunder. Det innebär att du kan fortsätta att sköta dina ärenden tillsammans med den bekanta kontaktpersonen och det kända kontoret.

Observera att det sker ändringar i de kundansvarigas kontaktuppgifter. De nuvarande kontaktuppgifterna gäller tills vidare. Efter att kundrelationen överförts får du de kundansvarigas kontaktuppgifter via denna webbplats.

De uppdaterade kontaktuppgifterna finns på denna sida från den 1 december 2024

Se till att uppgifterna om dig är i säkert förvar

Säker hantering av bankärenden

Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Läs mer

Behandling av personuppgifter

När Handelsbankens tjänster överförs till S-Banken, behöver S-Banken uppgifter om vilka banktjänster och avtal som Handelsbankens kunder har, för att kunna förbereda och genomföra förändringen. Handelsbanken skickar dessa uppgifter till S-Banken. På så sätt kan vi försäkra oss om att tjänsterna fungerar smidigt genast när affären slutförts.

Läs mer om behandling och skydd av uppgifter

Kundbrev och meddelanden

Till de kunder som flyttas över till S-Banken har S-Banken skickat följande brev

9/2024: Information om din kundrelation
10-11/2024: Nya debit-kortet

Handelsbanken har skickat dessa brev till sina kunder

2/2024: Mer information för privatkunder om företagsförvärvet och överföringen av insättningsgarantin.
4/2024: Mer information för privatkunder om nya tjänster och S-Bankens villkor
4/2024: S-Bankens villkor för dagliga banktjänster för kunder som flyttas över från Handelsbanken
4/2024: Information för privatkunder och företagskunder om uppdateringar av villkoren för konsultativ kapitalförvaltning och diskretionär kapitalförvaltning
5/2024: Allmänt infobrev, information om nya produkter samt nya villkor för de företagskunder som flyttas över som huvudbankskunder till S-Banken
5/2024: Information om uppsägning av Handelsbankens kreditkortsavtal
6/2024: Allmänt infobrev om tillfälliga lösningar för kunder som flyttas över som huvudbankskunder till OmaSp
7/2024: Information för intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige
8/2024: Mer information till privatkunder om överföring av fonder till S-Banken och om villkoren för S-Bankens investeringstjänstavtal
8/2024: Mer information till företagskunder om överföring av fonder till S-Banken och om villkoren för S-Bankens investeringstjänstavtal
8/2024: Mer information till privatkunder om överföring av kapitalförvaltningsavtal till S-Banken och om villkoren för S-Bankens kapitalförvaltningsavtal och avtal om konsultativ kapitalförvaltning
8/2024: Mer information till företagskunder om överföring av kapitalförvaltningsavtal till S-Banken och om villkoren för S-Bankens kapitalförvaltningsavtal och avtal om konsultativ kapitalförvaltning
9/2024: Information om att e-fakturaavtal upphör

Vid behov kan du kontakta Handelsbankens kundtjänst.

 

Meddelanden om förvärvet

The Finnish Competition and Consumer Authority has approved S-Bank’s acquisition (18.7.2023)

S-Banken förvärvar Handelsbankens privatkunds- samt förmögenhetsförvaltnings- och investeringsverksamhet i Finland (31.5.2023)

 

Villkor och priser för S-Bankens produkter

Villkor för alla produkter

Servicetariff

 

Mer information finns också på www.handelsbanken.fi/s-banken.