Uusi maksupalvelulaki: lisää helppoutta ja uusia palveluita

20.5.2019

Uuden maksupalvelulain mukanaan tuomat ensimmäiset muutokset maksamiseen ja pankkiasiointiin tulivat voimaan tammikuussa 2018. Suurimmat uudistukset nähdään kuitenkin tämän vuoden aikana, kun voit esimerkiksi nähdä omat tilitietosi myös muiden kuin oman pankkisi palveluissa.

Maksupalvelulain muutos tammikuussa 2018 toi mukanaan konkreettisia parannuksia pankkipalveluihin. Asiakkaan vastuu kortin väärinkäyttötapauksissa esimerkiksi pieneni 150 eurosta 50 euroon ja kauppiailta poistui mahdollisuus veloittaa lisäkuluja Visan tai Mastercardin käytöstä.

Suurimmat muutokset nähdään kuitenkin tämän vuoden aikana, maksupalveludirektiivin siirtymäajan päättyessä syyskuussa 2019. Jatkossa osa perinteisistä pankkipalveluista ei ole enää sidoksissa yhteen pankkiin, vaan voit nähdä tilitietosi myös muiden toimijoiden kuin oman pankkisi palveluissa.

S-Pankin asiakkaana tämä tarkoittaa sinulle sitä, että viimeistään syksyllä voit saada S-Pankin tilitietosi näkyviin myös muiden toimijoiden kuin S-Pankin palveluissa. Näitä muita toimijoita eli niin sanottuja kolmansia osapuolia voivat olla muiden pankkien lisäksi esimerkiksi finanssialan start-up-yritykset eli fintechit niin Suomesta kuin ulkomailta. Eli halutessasi voit valita laskun maksutiliksi S-Pankin tilin, vaikka olisit maksamassa laskua jonkun uuden toimijan tai muun pankin verkko- tai mobiilipankissa.

Tulevina vuosina raha-asioiden hoitaminen helpottuu entisestään, kun voit esimerkiksi S-Pankin palvelun kautta käyttää myös muissa pankeissa olevia tilejäsi.

Sinä päätät, miten tietojasi käytetään – vai käytetäänkö mitenkään

Uusien palveluiden käyttäminen ei kuitenkaan ole pakollista. S-Pankin digitaalisesta kehityksestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg muistuttaa, että kaiken pohjana on asiakkaan kiinnostus uusia palveluita kohtaan.

”Päätät aina itse, mitä palveluita otat käyttöösi. Jokaisen uuden palvelun käyttöönotosta on sovittava erikseen ja lupaa ei ole pakko antaa. Jo annetun suostumuksen voi halutessaan myös myöhemmin peruuttaa.”

Muutosten taustalla maksupalveludirektiivi PSD2

Maksupalvelulain muutokset pohjautuvat maksupalveludirektiiviin (PSD2, Payments Services Directive 2), jonka tarkoituksena on muun muassa parantaa kuluttajan oikeuksia ja tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa. Yhtenä tavoitteena on myös lisätä kilpailua tiukkaan säännellyllä pankkitoimialalla – ja sitä kautta tarjota asiakkaille aiempaa monipuolisempia ja parempia palveluita.

Tähän asti asiakkaan tilitiedot ovat olleet vain oman pankin käytettävissä. Jatkossa direktiivi velvoittaa avaamaan pääsyn näihin tietoihin myös muille pankeille tai uusille toimijoille, jotka voivat kehittää sen kautta omia palveluitaan. Tiedot tarjotaan tarkkaan valvottujen yhteisten rajapintojen kautta.

”Tulevaisuudessa tulemme todennäköisesti näkemään aivan uudenlaisia palveluita esimerkiksi oman talouden hallintaan tai maksamiseen. Eri palveluntarjoajat saattavat kehittää uusia palveluita myös yhteistyössä. Tämä kirittää meitä pankkejakin kehittämään yhä parempia ja helpommin käytettäviä palveluita”, Carl-Edvard Holmberg kertoo.

S-Pankki käsittelee tietojasi turvallisesti

Kaikilla palveluita tarjoavilla toimijoilla tulee olla toimilupa, jotta he voivat tarjota palveluitaan maksupalvelulain mukaisesti. Maksupalvelulain muutoksissa korostetaan kaikkien toimijoiden osalta maksamiseen liittyvää asiakkaan tuntemista ja maksujen vahvistamista.

”Turvallisuus jopa paranee, kun sääntely direktiivin myötä kiristyy. S-Pankki käsittelee asiakkaiden tietoja ja rahoja ehdottoman turvallisesti”, Holmberg painottaa.

Uusista mahdollisuuksista huolimatta voit myös jatkaa tiliesi ja muiden palvelujesi käyttöä entiseen tapaan S-Pankin palveluissa.

”Muutokset tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia ja jatkamme palveluidemme kehittämistä, jotta asiakkaidemme arki olisi entistäkin sujuvampaa”, Carl-Edvard Holmberg toteaa lopuksi.

Lue lisää Finanssialan verkkosivuilta

Usein kysyttyä

Minkälaisia tuotteita tai palveluita minulla pitää olla, jotta voin hyödyntää maksamisen uusia toiminnallisuuksia?

Jotta voit nähdä S-Pankin tilisi toisen pankin tai muiden uusien palveluntarjoajien palveluissa, sinulla tulee olla S-Pankin verkkopankkitunnukset käytössäsi. Tarvitset myös tunnukset toisen pankin tai palveluntarjoajan verkkopalveluun. Huomaathan, että toisen palveluntarjoajan palvelussa näytettävän tilin on oltava verkkopankissa käytettävä maksamiseen soveltuva tili. Tämä tarkoittaa S-Pankissa S-Tiliä. Tilit tulevat näkyviin, kun olet hyväksynyt tilitietojen näyttämisen. Jokainen pankki tai palveluntarjoaja tulee hyväksyä erikseen. Tilejä ei siis automaattisesti tuoda näkyville. Tilitietojen näkyminen tulee mahdolliseksi loppuvuoden 2019 aikana. Uusien mahdollisuuksien käyttäminen ei ole pakollista ja voit jatkaa tiliesi käyttöä myös entiseen tapaan.

Ovatko maksupalvelulain tuomat muutokset turvallisia?

Kaikilla palveluita tarjoavilla toimijoilla tulee olla toimilupa, jotta he voivat tarjota maksupalvelulain mukaisia palveluita. Luvalliset toimijat voit tarkistaa Finanssivalvonnan verkkosivuilta. Kaikkien toimijoiden on myös noudatettava entistä tarkempia tietoturvakäytäntöjä ja turvatoimia, jotta asiakkaan henkilöllisyys ja varat pysyvät suojattuina. Sinun on sovittava erikseen kaikkien uusien palveluntarjoajien käyttämisestä. Yksikään palveluntarjoaja ei siis voi käsitellä tietojasi, ellet ole itse antanut sille siihen lupaa. Myös jo annetun suostumuksen voi myöhemmin peruuttaa olemalla yhteydessä palvelun tuottaneeseen palveluntarjoajaan. Uusien palveluiden käyttäminen ei ole pakollista ja voit jatkaa esimerkiksi tilien ja muiden palveluiden käyttöä entiseen tapaan.