S-Pankki säilytti paikkansa Suomen vastuullisimpana pankkina vuosittaisessa Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, jossa tutkitaan suomalaiskuluttajien näkemyksiä eri alojen vastuullisimmista toimijoista.
”Tämä on hieno luottamuksen osoitus S-Pankissa päivittäin tehtävälle työlle ja haluamme olla reiluin pankki myös tulevaisuudessa. Uskon, että suomalaiset arvostavat helppoutta pankkiasioiden hoitamisessa, maksuttomia palveluitamme sekä laajaa verkostoamme ja aukioloaikojamme”, kertoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.
Kotimaisuus ja osuustoiminnallisuus kovaa valuuttaa pankkimaailmassa
S-Pankin jälkeen seuraaville sijoille vertailussa tulivat OP, Säästöpankki ja POP Pankki.
”Suomalaiskuluttajat arvostavat kotimaisuutta ja osuustoiminnallista arvopohjaa. Tämä näkyy erityisen hyvin pankkeja vertailtaessa: suomalainen pankki herättää kuluttajissa enemmän luottamusta”, sanoo Sustainable Brand Indexin toimitusjohtaja Erik Hedén.
Sustainable Brand Index on Pohjoismaiden laajin vastuullisuustutkimus, jossa kuluttajat arvioivat brändejä sen mukaan, kuinka vastuullisina niitä pitävät. S-ryhmä pärjäsi muutenkin hyvin vertailussa, sillä oman alansa kärkeen nousivat myös Sokos Hotellit ja Prisma.
Suomessa tutkimukseen vastasi 9 600 yli 16-vuotiasta vastaajaa. Brändien lisäksi tutkimuksessa selvitetään trendejä ja vastuullisen kuluttamisen ajureita. Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkina-aseman, liikevaihdon, markkinaosuuden sekä yleisen bränditietoisuuden perusteella. Kysely pohjautuu sosiaalisen- ja ympäristövastuun osalta YK:n Global Compact -aloitteen kymmeneen periaatteeseen.
Lisätietoja Sustainable Brand Index –tutkimuksesta
Suomen vastuullisimmat pankit 2018, Sustainable Brand Index -tutkimus
- S-Pankki
- OP
- Säästöpankki
- POP Pankki
- Aktia
- Danske Bank
- Nordea
- Handelsbanken
Sustainable Brand Index on Pohjoismaiden laajin vastuullisuustutkimus, joka on toteutettu vuosittain vuodesta 2011 lähtien. Vuoden 2018 tutkimuksessa haastateltiin yhteensä noin 40 000 vastaajaa Pohjoismaissa: 16 600 Ruotsissa, 6 200 Norjassa, 7 000 Tanskassa ja 9 600 Suomessa. Tutkimusten kohderyhmänä ovat 16–70-vuotiaat kyseisissä maissa. Otos edustaa kyseisen maan väestörakennetta. Haastattelut tehtiin tammi–maaliskuussa 2018.