Siirry suoraan sisältöön

S-Pankin tulostiedote: jo 73 prosenttia sähköisestä asioinnista mobiilissa

8.2.2018

S-Pankki-konserni teki viime vuonna 16,0 miljoonan euron liiketuloksen, ja pankkikonsernin vakavaraisuusaste oli 16,7 prosenttia. Vertailukelpoinen tulos nousi viime vuodesta 8,3 miljoonaa euroa. Sekä talletukset että luotot kasvoivat voimakkaasti.

"S-Pankki on hyvällä polulla. Tarjoamme maksuttomat peruspankkipalvelut eli tilin, maksukortin ja pankkitunnukset S-ryhmän asiakasomistajille ja samaan aikaan vertailukelpoiset nettotuottomme kasvoivat ja kulut laskivat", kertoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

S-Pankin talletukset ja luotot kasvoivat voimakkaasti. Sekä talletuksissa että kotitalouksille myönnetyissä luotoissa kasvu oli selvästi markkinaa nopeampaa. S-Pankin talletuskanta kasvoi tilikaudella 10,1 prosenttia ja oli vuoden lopussa 5 005,8 miljoonaa euroa (4 547 miljoonaa euroa vuonna 2016). Antolainauskanta kasvoi vuoden aikana 6,7 prosenttia ja oli vuoden lopussa 3 724,9 miljoonaa euroa (3 492 miljoonaa euroa vuonna 2016).

Joulukuun lopussa S-Pankilla oli yli 3 miljoonaa asiakasta, ja heillä oli käytössään 2,1 miljoonaa S-Pankin kansainvälistä maksukorttia.

Asiakkaat ovat vaihtaneet verkkopankin mobiiliin

Asiakkaiden pankkipalveluiden käytössä näkyy selkeä muutos. Kun pankkiasiat hoidettiin ennen kotikoneelta, nyt ne nivoutuvat tiiviimmin osaksi muuta elämää mobiilipalveluiden mahdollistaessa laskujen maksamisen vaikka kassajonossa. Pankin ja kaupan asiakkuudet sekä LähiTapiolan vakuutukset yhdistävä S-mobiili oli vuoden loppuun mennessä ladattu yli 1,3 miljoonaan puhelimeen ja tablettiin.

"Hyvä mobiilipalvelu yhdistää useamman, asiakkaalle tärkeän toiminnon samaan pakettiin. Uskon, että juuri tämä on S-mobiilin suosion takana. Viime vuoden lopussa 73 prosenttia S-Pankin sähköisestä asioinnista tapahtui S-mobiilissa", Ylihurula kertoo.

Vuoden 2017 uudet tuotteet laajensivat S-mobiilin palveluita. Siirto-palvelulla rahan siirtäminen tililtä toiselle onnistuu kännykällä puhelinnumeron perusteella ja S-mobiilin tunnistaminen mahdollistaa asioinnin verkkopankkitunnuksia vaativissa palveluissa sormenjäljellä tai itse valitulla tunnusluvulla. Lisäksi jo aiemmin lanseerattu ABC-mobiilitankkaus laajeni kaikille ABC-asemille ympäri Suomen.

Robotiikkaa ja tekoälyä

S-Pankki alkoi laajamittaisesti käyttää robotiikkaa vuoden 2017 aikana. Robotteja hyödynnettiin yksinkertaisissa, manuaalityötä sisältäneissä prosesseissa, kuten tietojen siirrossa järjestelmästä toiseen. Näin säästynyt työaika pystyttiin käyttämään asiakaspalveluun ja toimintojen kehittämiseen.

"Tulemme satsaamaan robotiikkaan ja tavoitteena on tämän vuoden aikana hyödyntää robotteja useissa kymmenissä kohteissa", Ylihurula kertoo.

Teknologia tulee myös avuksi paikkaamaan ihmismielen rajoitteita. FIM Tekoäly -rahasto on ensimmäinen täysin tekoälyyn perustuva sijoitusrahasto Pohjoismaissa. Marraskuussa markkinoille tullut rahasto hyödyntää tekoälyä sekä koneoppimista löytääkseen markkinoilta ihmissilmille havaitsemattomia syy-seuraussuhteita. Rahaston osakevalinnat perustuvat tekoälyn tekemiin havaintoihin.

"Teknologia tulee avuksi moneen kohtaan, on kyse sitten maksamisesta, sijoittamisesta tai taloudenhallinnasta. On ihan hyvä ajatus jättää osa hommista koneille ja keskittyä itse mukavampiin juttuihin", Ylihurula summaa.

 

S-Pankki numeroina 31.12.2017

3,0 miljoonaa asiakasta
2,1 miljoonaa kansainvälistä maksukorttia
1,8 miljoonaa kappaletta verkkopankkitunnuksia
5 005,8 miljoonaa euroa talletuksia
3 724,9 miljoonaa euroa myönnettyä luottoa
6 892 miljoonaa euroa hallinnoitavia varoja (FIM)
16,7 prosentin vakavaraisuusaste
16,0 miljoonan euron liiketulos

 

S-Pankin vuosikertomus 2017

 

Lisätietoa:
Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki Oy, puh. 010 76 82100, pekka.ylihurula@s-pankki.fi