Tämä tarkoittaa sitä, että pankin on ensinnäkin tunnistettava asiakas aina huolellisesti. Ja se tapahtuu voimassaolevasta henkilöllisyystodistuksesta. Ei muutama vuosi sitten vanhentuneesta tai kerran pari pesukoneessa pyöräytetystä paperisesta ajokortista vaan sellaisesta, jossa kuva, ikä ja muut tekijät täsmäävät asiakkaaseen. Tämä siksi, ettei naapurin Pertti voi nostaa rahojasi. Aika ymmärrettävää, eikö totta?
Toisaalta pankin täytyy tuntea asiakkaidensa normaali rahaliikenne. Taustalla tässä on tavoite rahanpesun ehkäisemisestä, mutta kyse on myös ihan tavallisen, rehellisen asiakkaan rahojen turvaamisesta. Otetaanpa esimerkiksi tavanomaista suurempi ulkomailla tehty korttimaksu. Kun pankki tuntee tapasi ja toimintasi, voimme päätellä, ettei tämä vaikuta sinun normaalilta toiminnaltasi, ja että korttisi saattaa olla väärissä käsissä. Näin pystymme sulkemaan kortin nopeasti, jo ennen kuin itse ennätät huomata sillä tehtyjä ostoja, ja estämään lisävahingon syntymisen.
Asiakkaan toiminnan tunteminen ei ole yksittäinen toimenpide vaan koostuu useista eri tekijöistä. Pankki voi esimerkiksi kysyä asiakkaalta tietoja hänen normaalista rahaliikenteestään tai hänen taustoistaan, mikä onkin viime aikoina herättänyt paljon keskustelua julkisuudessa. Lisäksi pankki voi kysymisen ohella tarkkailla rahan liikkumista ja näin varmistua, että kaikki sujuu kuten pitääkin ja asiakkaiden rahat ovat turvassa. Me S-Pankissa olemme rakentaneet asiakkaan tuntemisesta kokonaisuuden, joka on paitsi turvallinen, myös sinulle vaivaton. Onhan tavoitteenamme tehdä ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita.
Tuttu asiakas saa parempaa palvelua
Velvollisuuden lisäksi me haluamme tuntea sinut ja tapasi käyttää palveluitamme. Emme uteliaisuuttamme vaan siksi, että näin pystymme tarjoamaan sinulle parempia palveluita ja sujuvampaa asiointia. Samasta syystä haluamme tietää myös kuinka asiakkaamme käyttävät palveluitamme verkkopankissa ja verkkosivuillamme. Tähän käytämme verkkoanalytiikkatyökaluja.
Työkalujen tuottaman tiedon avulla huomaamme esimerkiksi sen, että jokin aihe kiinnostaa asiakkaitamme kovasti, mutta tieto on vähän hankala löytää sivuiltamme. Kun tiedämme tämän, voimme nostaa kyseisen tiedon sivustolla parempaan paikkaan ja näin auttaa sinua löytämään sen. Tai voimme huomata tuotteeseen tutustumisen usein tyssäävän johonkin tiettyyn kohtaan sivustollamme, jolloin voimme analysoida tuota kohtaa tarkemmin: puuttuuko sieltä jokin tarpeellinen tieto, onko asia avattu riittävän selkeästi tai puuttuuko linkkaus jatkamaan palveluun tutustumista? Näin voimme jatkuvasti kehittää sivustoamme ja tarjota sinulle yhä sujuvampaa asiointia.
Ymmärrämme, että ajatus siitä, että joku tarkkailee verkkosivustolla liikkumistasi, voi tuntua hieman kiusalliselta. Tietoon ja tiedon keräämiseen liittyy luonnollisesti aina luottamus. Näinhän se on ihmisten välisissäkin suhteissa ja pankkitoiminnassa tämä on kaiken lähtökohta. Siksi käytämme analytiikkatyökaluja, jotka ovat ehdottoman luotettavia. Luottamuksellisia tietoja käsittelee vain valittu joukko S-Pankin työntekijöitä, ja tietoja käsitellään aina kokonaisuuksina tai asiakasryhminä. Yksittäisen asiakkaan liikkumista verkkosivuillamme tai verkkopankissa emme siis seuraa.
Kun asiointi siirtyy yhä enemmän digitaalisiin kanaviin, verkkopankin lisäksi mobiiliin ja erilaisiin elämää helpottaviin sovelluksiin, on asiakkaan tunteminenkin saanut uudenlaisia muotoja. Haluamme olla sinulle se helpoin ja hyödyllisin pankkikumppani ja tarjota parasta palvelukokemusta niin digitaalisissa kanavissa kuin paikan päällä kasvokkain. Tämä onnistuu vain, jos tunnemme sinut riittävän hyvin. Tapaamisiin ja tutustumisiin!
Tutustu tarkemmin käyttämiimme evästeisiin ja analytiikkatyökaluihin
Lue lisää asiakkaan tunnistamisesta ja tuntemisesta Finanssiasiakas.fi-sivustolta