Gå direkt till innehållet

Så här gör du kontantuttag och kontantinsättningar

Som S-Bankens kund kan du ta ut kontanter med bankkort avgiftsfritt i kassorna på närmare 1 000 av S-gruppens serviceställen. Vid behov kan du också göra större uttag vid ett av våra kundtjänstställen. Uttagen debiteras ditt bankkonto i S-Banken, dvs. S-Kontot. Du kan inte göra kontantuttag från eller kontantinsättningar på kreditkontot i kassorna eller vid kundtjänstställena.

För att styrka din identitet vid kontantuttag behöver du körkort av plast, identitetskort eller pass. För insättningar behöver du identitetskort eller pass.

HITTA DET NÄRMASTE SERVICESTÄLLET

Så här gör du kontantuttag och kontantinsättningar i S-gruppens butiker:

    • Du kan ta ut och sätta in kontanter på Sale, Alepa, S-market, Prisma och ABC. Dessutom kan du göra kontantuttag i automat.*
    • Du kan ta ut eller sätta in högst 200 euro på en gång, på vissa serviceställen även större belopp. Du kan sätta in högst 1 000 euro eller göra högst fem insättningar under en kalendermånad.
    • Du behöver ett S-Förmånskort Visa Debit eller S-Förmånskort Visa Credit/Debit som är anslutet till ditt S-Konto.
    • Dessutom behöver du PIN-koden till ditt kort samt identitetskort eller pass för att styrka din identitet. Vid kontantuttag godtas även körkort i plast.
    • Du kan kontrollera ditt kontosaldo på webbanken, i S-mobil, på ett kundtjänstställe eller i en S-Förmånskortsterminal på ett kundtjänstställe samt i samband med uttag i automat.

*I EU-länderna kan du göra fyra avgiftsfria uttag i euro i automat i månaden. Samtidigt kan du kontrollera ditt kontosaldo avgiftsfritt. Överskridande uttag kostar 1,50 €/st. och separata saldoförfrågningar 1 €/st.

Kontantuttag och beställning av kontantbelopp vid S-Bankens kundtjänstställen

Under 2 000 euro

  • Du kan ta ut och sätta in kontanter också vid S-Bankens kundtjänstställen. Du kan kontrollera var ditt närmaste kundtjänstställe finns genom att använda sökfunktionen för serviceställen. Observera att det inte tillhandahålls några kontanttjänster på S-Bankirernas kontor.
  • Du kan ta ut högst 2 000 euro per dygn inom ramen för ditt kontosaldo.
  • Förbered dig på att vid behov lämna en utredning om användningsändamålet för de medel som tas ut.

Över 2 000 euro

  • Större kontantbelopp (2 000–10 000 euro) samt mindre belopp, till exempel sedlar av en viss valör, kan du beställa på förhand till ett av våra kundtjänstställen.
  • Observera att du ska göra beställningen personligen vid det kundtjänstställe från vilket du vill ta ut pengarna. Du kan kontrollera var ditt närmaste kundtjänstställe finns genom att använda sökfunktionen för serviceställen.
  • Beställningen ska göras 2 veckor innan du vill ta ut pengarna.
  • Förbered dig på att lämna en utredning om användningsändamålet för de medel som tas ut. Ta med dig också eventuella intyg och utredningar om medlens ursprung. Observera att intygen och utredningarna ska vara skrivna på finska, svenska eller engelska. Om det är fråga om översättningar, ska översättningarna vara gjorda av en legitimerad (auktoriserad) översättare.

Insättning av kontanter vid kundtjänstställen

Under 10 000 euro

  • Du kan sätta in kontanter också vid S-Bankens kundtjänstställen. Du kan kontrollera var ditt närmaste kundtjänstställe finns genom att använda sökfunktionen för serviceställen. Observera att det inte tillhandahålls några kontanttjänster på S-Bankirernas kontor.
  • Förbered dig på att lämna en utredning om medlens ursprung. Om du så önskar kan du redan färdigt fylla i utredningen på den bifogade blanketten, skriva ut och ta med den vid ditt besök. Ta med dig också eventuella intyg och utredningar om medlens ursprung. Observera att intygen och utredningarna ska vara skrivna på finska, svenska eller engelska. Om det är fråga om översättningar, ska översättningarna vara gjorda av en legitimerad (auktoriserad) översättare.

Över 10 000 euro

  • Om du ska sätta in ett större belopp (över 10 000 euro), ska du på förhand boka en tid till ett kundtjänstställe på vår webbplats. Välj Koder och S-mobil som orsak för besöket och skriv ”Kontantinsättning, stor summa” i fältet för ytterligare information om bokningen. Om just denna orsak inte kan väljas vid det serviceställe du har valt, kan du även välja någon annan orsak. Kom ihåg att skriva ”Kontantinsättning, stor summa” i ytterligare information om bokningen.
  • Förbered dig på att lämna en utredning om medlens ursprung. Om du så önskar kan du redan färdigt fylla i utredningen på den bifogade blanketten, skriva ut och ta med den vid ditt besök. Ta med dig också eventuella intyg och utredningar om medlens ursprung. Observera att intygen och utredningarna ska vara skrivna på finska, svenska eller engelska. Om det är fråga om översättningar, ska översättningarna vara gjorda av en legitimerad (auktoriserad) översättare.

Myntinsättningar

  • Vi mottar inte sparbössinsättningar eller myntredovisningar från företag. Myntinsättningar från privatkunder kan mottas för upp till 20 euro eller 50 stycken.

Kom ihåg att du behöver ett giltigt identitetskort eller pass när du uträttar ärenden vid våra kundtjänstställen.

Du kan kontrollera vilka identitetsbevis vi godtar här
Du kan också identifiera dig med S-mobil

Kontantuttag i samband med kortköp i andra butiker än S-gruppens

Med S-Förmånskort Visa kan du också ta ut kontanter i samband med köp med bankkort i kassan i andra butiker än S-gruppens. Kontantuttag är möjliga i de butiker i Finland som tillhandahåller tjänsten Cash back.

Kontantuttag är en tjänst som en butik eller ett företag väljer att tillhandahålla. Det är den som tillhandahåller tjänsten som fastställer en eventuell avgift för tjänsten och maxbeloppet för kontantuttag. När korttransaktionen auktoriseras med PIN-koden omfattar den beloppet av både kontantuttaget och kortköpet. Det går inte att göra kontantuttag med kreditkort.

Mångsidiga S-Förmånskort Visa

S-Förmånskort Visa är de många möjligheternas kort. Utöver att du kan göra kontantuttag och -insättningar med kortet kan du även bland annat betala med kortet över hela världen.

Ring oss på 010 76 5810

Vår kundtjänst är öppen må–fr kl. 9–16 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut). Under samtalet kan du identifiera dig med dina personliga webbankskoder eller genom identifiering med S-mobil.

Boka tid och besök oss

Vi har närmare 100 kundtjänstställen på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och lördagar. Du kan sköta dina ärenden utan att behöva köa om du bokar tid till ett serviceställe.

Hitta närmaste serviceställe