Gå direkt till innehållet

Hej företagskund som flyttas över från Handelsbanken till S-Banken

Vi ser fram emot att få välkomna dig som kund när förvärvet sker den 1 december 2024. Efter detta kan du sköta dina bankärenden såväl på internet som tillsammans med S-Bankens nuvarande experter och de kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken. Vi vill gemensamt att förändringen ska gå så smidigt som möjligt för dig. På denna sida hittar du aktuell information om överföringen av dina tjänster. Sidan uppdaterad 7.10.2024
Är ditt företag Private Banking-kund?
Som Private Banking-investeringskund kan ditt företag också förbereda överföringen av kundrelationen på ett möte med en av våra experter. Läs mer om överföringen av Private Banking-kundrelationen och boka vid behov tid till en expert.
Uppdatera kunduppgifterna om företaget
Det är vår skyldighet att tillsammans med våra kunder se till att uppgifterna om bankärenden är aktuella. Därför ber vi dig uppdatera kunduppgifterna om företaget genom att besvara några frågor.

Aktuellt – Bra att veta just nu

Handelsbankens kunder flyttas över till S-Banken först efter att förvärvet har genomförts. Överföringen förväntas ske den 1 december 2024. I september 2024 skickade S-Banken per brev information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor till de företagskunder som flyttas över från Handelsbanken som huvudbankskunder till S-Banken samt till de kunder som endast har vissa tjänster, bland annat fonder eller kapitalförvaltningsavtal, som överförs till S-Banken.

I juni 2024 skickade Handelsbanken mer information om hur överföringen påverkar de privat- och företagskunder (sm-företag och sm-företagare) i Handelsbanken vars privata banktjänster (till exempel konto- och nätbanksavtal) överförs till Oma Sparbank den 1 september 2024, med undantag för kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna. Sm-företagens och sm-företagarnas kapitalförvaltnings- och investeringstjänster, det vill säga fondinnehav eller kapitalförvaltningsavtal, överförs till S-Banken i samband med förvärvet, vilket förväntas ske den 1 december 2024.

Under tiden mellan överföringarna, i september-november, kan ditt företags fondinnehav eller investeringar följas upp i Handelsbankens nätbank. Handelsbanken har gett anvisningar om att senast den 15 augusti via den egna kundansvarige ingå ett nytt avgiftsfritt nätbanksavtal och/eller konto för detta ändamål, beroende på om det endast är företagets fonder eller kapitalförvaltningsavtal som överförs till S-Banken.

Observera att det nya, tillfälliga avtalet om nätbanken för företag förblir i Handelsbanken efter att tjänsterna för ditt företag har överförts till S-Banken, vilket Handelsbanken säger upp inom en tidsram som meddelas separat. Om dina fondinnehav överförs till S-Banken, överförs det nya konto som öppnas till S-Banken när förvärvet genomförs, vilket förväntas ske den 1 december 2024.

Kapitalförvaltningsavtalen överförs till S-Banken när förvärvet genomförs, vilket förväntas ske den 1 december 2024. Efter överföringen tillämpas på företagets kapitalförvaltningsavtal S-Bankens allmänna villkor för kapitalförvaltningsavtal om diskretionär kapitalförvaltning och/eller de allmänna villkoren för avtal om konsultativ kapitalförvaltning, beroende på företagets aktuella kapitalförvaltningsavtal. Villkoren träder i kraft den 1 december 2024.

I augusti 2024 skickade Handelsbanken S-Bankens villkoren samt mer information om hur överföringen påverkar kapitalförvaltningstjänsterna per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank till de företagskunder som berörs av förändringen.

Om ditt företag godkänner villkoren i S-Bankens kapitalförvaltningsavtal behöver ni vidta några åtgärder. Om ditt företag inte godkänner S-Bankens villkor har ditt företag rätt att säga upp kapitalförvaltningsavtalet innan de nya villkoren träder i kraft. Företaget ska då kontakta Handelsbanken senast den 15 november 2024.

Fondförvaret och tillhörande avtal om investeringstjänster och förvar överförs till S-Banken i samband med förvärvet, vilket förväntas ske den 1 december 2024. Om ditt företag har fondinnehav på Handelsbanken, sker det inga ändringar i dem efter överföringen. Efter att förvärvet genomförts kan företaget lämna order till Handelsbankens fonder via S-Banken. Överföringen av Handelsbanken-fonderna till S-Banken medför inga skattepåföljder. S-Banken tar inte ut några avgifter för teckning eller inlösen av Handelsbanken-fonderna, så det sker inga ändringar i fondernas kostnader. S-Banken erbjuder inte byte av Handelsbanken-fonderna. Beslut om förvaltningsavgifterna för fonderna fattas av Handelsbanken Fonder AB och S-Banken kan inte påverka eventuella ändringar av dessa. Efter överföringen omfattas fondförvaret och handeln av villkoren i avtalet om S-Bankens investeringstjänster. Villkoren börjar gälla den 1 december 2024.

I augusti 2024 skickade Handelsbanken villkoren samt mer information om hur överföringen påverkar investeringstjänsterna per brev och som meddelande på sin nätbank till de företagskunder som berörs av förändringen. I september 2024 skickade S-Banken per brev information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder och uppdatering av investeraruppgifter, till de företagskunder som flyttas över från Handelsbanken som huvudbankskunder till S-Banken samt till de kunder som endast har vissa tjänster, bland annat fonder eller kapitalförvaltningsavtal, som överförs till S-Banken.

Om ditt företag godkänner villkoren i S-Bankens avtal om investeringstjänster, behöver du inte vidta några åtgärder. Om ditt företag inte godkänner S-Bankens villkor, har företaget rätt att säga upp investeringstjänstavtalet innan de nya villkoren träder i kraft. Företaget ska då kontakta Handelsbanken senast den 15.11.2024. Företagets fondinnehav ska lösas in i samband med uppsägningen av avtalet.

Så här framskrider flytten till S-Banken

De företagskunder som blir huvudbankskunder hos S-Banken eller som endast har vissa tjänster, bland annat fonder eller kapitalförvaltningsavtal, som överförs till S-Banken, fick i september 2024 per brev information om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder och överföring av tjänster, från S-Banken.

Du kan uppdatera kunduppgifterna om ditt företag från och med den 7 oktober på denna sida.

Uppdatera kunduppgifterna om företaget

Efter att förvärvet genomförts betjänar S-Banken de företagskunder som flyttats över från Handelsbanken till S-Banken.

Kontoren och de kundansvariga ger dig service även framöver

Vid företagsförvärvet överförs Handelsbankens kontor till S-Banken, utom kontoren i Munksnäs, Fiskehamnen, Böle och Aviapolis i huvudstadsregionen.

De kundansvariga som förflyttas från Handelsbanken till S-Banken fortsätter i regel som kontaktpersoner för sina kunder. Det innebär att du kan fortsätta att sköta dina ärenden på det kontor och med den kontaktperson du känner till.

Observera att det sker ändringar i de kundansvarigas kontaktuppgifter. De nuvarande kontaktuppgifterna gäller tills vidare. Efter att kundrelationen överförts får du de kundansvarigas kontaktuppgifter via denna webbplats.

De uppdaterade kontaktuppgifterna finns på denna sida från den 1 december 2024

Bra att veta om tjänsterna

  • Konton (inkl. Placeringsdeposition, Penningmarknadskonton och Primekonton)
  • Lån jämte säkerheter 
  • Fonder  
  • Kapitalförvaltningsavtal 
  • Avtal om nätbanken
  • Avtal om betalningsrörelse
  • Materialöverföringstjänster för betalningsrörelse (WebServices)
  • Kort anslutna till företagskonton
  • Avtal om kontanthantering

Till S-Banken överförs inte valutakonton, kontokrediter, bankgarantier, derivat och internationella cash management-tjänster, såsom GlobalOn-Line, räntestödslån samt förmedling och förvaring av värdepapper (inklusive värdeandelskonton).

Vid behov kan S-Banken aktivera konto- och betalningsrörelsetjänster för de företagskunder som flyttas över.

Om du har dispositionsrätt till ett konto tillhörande ett företag som är kund i Handelsbanken, överförs kontot inklusive kontodispositionsrätten till S-Banken när förvärvet genomförs. Det enda som förändras är kontonumret.

I juni 2024 skickade Handelsbanken mer information om påverkan av överföringen till de som har kontodispositionsrätt och som berörs av ändringen. Meddelandena skickades per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank.

Insättningsgarantin överförs från Sverige till Finland

Ditt företags insättningar i Handelsbanken omfattas just nu av insättningsgarantin i Sverige. De insättningar som överförs i samband med att affären med S-Banken slutförs kommer i framtiden att ersättas ur Finlands insättningsgarantifond. Förändringen har liten praktiskt betydelse. Efter att affären slutförts täcks ditt företags ersättningsbara insättningar i sin helhet ur Finlands insättningsgarantifond med upp till 100 000 euro. Om företagets insättningar i Handelsbanken och S-Banken överstiger insättningsgarantins maximibelopp på 100 000 euro, kan ditt företag till och med den 20 augusti 2024 kostnadsfritt och utan hinder av insättningsvillkoren säga upp eller överföra insättningen i Handelsbanken inklusive upplupen ränta till en annan bank, till den del företagets sammanlagda insättningar i Handelsbanken och S-Banken överstiger insättningsgarantins maximibelopp. Vi ber dig observera att en firma inte har en självständig, från firmaägaren separat insättningsgaranti.

Försäkringarna överförs till Fennia Liv

Om ditt företag har försäkringsavtal (bl.a. pensions- och placeringsförsäkringar) överförs de till Fennia Liv. Handelsbanken skickar mer information om överföringen av försäkringsavtalen per brev innan affären slutförs.

Vanliga frågor om tjänster för företagskunder

I maj 2024 skickade Handelsbanken de företagskunder som berörs av förändringen mer information om banktjänsterna samt om de villkor och priser som tillämpas efter överföringen.

Om du godkänner att era kontoavtal överförs till S-Banken, behöver du inte vidta några åtgärder just nu.

Om du motsätter dig överföringen av era kontoavtal till S-Banken, kan du göra det genom att meddela Handelsbanken innan förvärvet genomförs. Observera att om du motsätter dig överföringen i detta skede har överföringen av kunduppgifterna om ert företag från Handelsbanken till S-Banken redan inletts. Handelsbanken lämnar S-Banken information om ert företag, dess företrädare och verkliga förmånstagare samt om företagets avtal med Handelsbanken, så att tjänsterna finns till ert förfogande vid den tidpunkt då förvärvet genomförs. 

Om du motsätter dig överföringen av era kontoavtal kommer avtalen att fortsätta att gälla på Handelsbanken. Avtalen sägs dock upp enligt ett separat tidsschema, eftersom Handelsbanken har meddelat att banken ska upphöra med sin verksamhet i Finland.

Vi ber dig dock observera att lån, fondförvar och kapitalförvaltningsavtal som finns på Handelsbanken vid tidpunkten för förvärvet kommer att överföras till S-Banken.

Handelsbankens kunder flyttas över till S-Banken först efter att förvärvet har genomförts. Överföringen förväntas ske den 1 december 2024.

Nej. Bara privatkunder i S-Banken kan bli ägarkunder.

S-Bankens dagliga banktjänster, dvs. konto, kort, webbankskoder och mobilbanken S-mobil, är avgiftsfria för de av S-bankens privatkunder som är ägarkunder i S-gruppen eller hör till ett ägarkundshushåll. En privatkund kan bli ägarkund genom att ladda ner S-mobil från appbutiken i en mobil enhet eller genom att gå till webbtjänsten för att bli ägarkund på s-kanava.fi/sv. En privatkund i S-Banken kan också bli ägarkund på Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkterna på S-gruppens verksamhetsställen.

Produkterna och tjänsterna i Handelsbanken överförs till S-Banken för de företagskunder vars hela kundrelation överförs till S-Banken:

  • Konton (inkl. Placeringsdeposition, Penningmarknadskonton och Primekonton)
  • Lån jämte säkerheter 
  • Fonder  
  • Kapitalförvaltningsavtal 

Handelsbankens nätbanksavtal överförs inte till S-Banken i samband med förvärvet, utan företaget bör ingå ett nytt avtal om S-Bankens webbank.

I september 2024 skickade S-Banken information om kundrelation i S-Banken och om praktiska frågor, såsom aktivering av webbankskoder för företag och uppdatering av investeraruppgifter, till de företagskunder som flyttas över från Handelsbanken. Informationen skickades per brev till de företagskunder som berörs av förändringen.

Lån bundna till referensräntan Euribor överförs till S-Banken med oförändrade villkor, säkerheter och borgen och ni behöver inte göra någonting. Räntemarginalerna för de lån som överförs är oförändrade.

Avtal om betaltjänster överförs inte till S-Banken. På hösten 2024 får företaget information om S-Bankens betaltjänster och hur ni kan börja använda dem.

S-Banken erbjuder inte kassatjänster för företagskunder. Det är inte möjligt att ta ut kontanter från företagskontot eller sätta in kontanter på kontot.

Kapitalförvaltning och investeringslösningar för företag

Vi tillhandahåller kapitalförvaltning och investeringslösningar också för företag och institutioner. Läs mer på våra sidor S-Banken Private Banking och S-Banken Institutioner.

Se till att uppgifterna om dig är i säkert förvar

Säker hantering av bankärenden

Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Läs mer

Behandling av personuppgifter

När Handelsbankens tjänster överförs till S-Banken, behöver S-Banken uppgifter om vilka banktjänster och avtal som Handelsbankens kunder har, för att kunna förbereda och genomföra förändringen. Handelsbanken skickar dessa uppgifter till S-Banken. På så sätt kan vi försäkra oss om att tjänsterna fungerar smidigt genast när affären slutförts.

Läs mer om behandling och skydd av uppgifter