Gå direkt till innehållet

Välkommen som företagskund hos S-Banken!

Nu kan du använda tjänster på S-Banken och se ditt konto på webbanken. För att du smidigt ska kunna börja använda alla dina tjänster bör du ännu beakta vissa saker för att säkerställa en smidig skötsel av bankärenden. Läs tipsen nedan! Sidan uppdaterad 1.12.2024
Är ditt företag Private Banking-kund?

Bra att veta just nu

De konton och kontomedel som skulle överföras från Handelsbanken överfördes från Handelsbanken till S-Banken den 1 december 2024 och är nu tillgängliga.

I november skickade vi nya kontonummer och mer information om överföringen av kontona per brev till de kunder som berörs av förändringen. Ni behöver vidta några åtgärder för att kontona ska kunna överföras:

  • Meddela de nya kontonumren på S-Banken till relevanta parter. Vidta ovannämnda åtgärder så snart som möjligt efter att kontona har överförts till S-Banken, men tidigast den 1 december, eftersom gireringar som gjorts innan dess returneras till betalarna.
  • Lagra vid behov era kontoutdrag från Handelsbanken. Kontoutdragen och de tidigare kontotransaktionerna på Handelsbanken överförs inte till S-Banken, och ni ser dem inte på S-Bankens webbank. Lagra vid behov kontoutdragen och uppgifterna om kontotransaktionerna i Handelsbankens nätbank för företag.
  • Kontrollera dispositionsrätterna till era konton och deras betalkontofunktioner. Informationen om kontots dispositionsrätter överförs till S-Banken utifrån de uppgifter som erhållits från Handelsbanken. Observera att Handelsbankens nätbanksavtal inte överförs till S-Banken. Därför bör ert företag vid behov ingå ett avtal om webbanken för företaget med S-Banken. Ni kan ingå ett avtal om webbanken för företaget och kontrollera dispositionsrätterna till kontot tillsammans med er kundansvarige. För detta kan ni boka tid via er kundansvarige efter att kundrelationen har överförts, från och med den 1 december.

Betalningar som förfaller och återkommande betalningar, som ni har matat in på konton på Handelsbanken, överförs inte till det nya kontot på S-Banken (med undantag för återkommande månadssparande i fonder, som överförs automatiskt). S-Banken tillhandahåller inte e-faktureringstjänster eller filtjänster på sin webbank.

Informationen om låneskötselkonton överförs till S-Banken. För att amorteringarna på ert lån ska kunna debiteras från ett låneskötselkonto automatiskt krävs ett gällande låneskötselkonto. Skötselkontot överförs från Handelsbanken till S-Banken automatiskt. När era konton har överförts, debiteras avgifterna för lånet från det nya konto på S-Banken som motsvarar ert tidigare låneskötselkonto på Handelsbanken. Ni kan kontrollera ert låneskötselkonto på S-Bankens webbank för företag. Om ni inte har ett aktivt låneskötselkonto, skickar vi en pappersfaktura på amorteringen av ert lån och tar ut en avgift för fakturan enligt vår prislista över krediter och säkerheter. Ni kan ta del av prislistan över krediter och säkerheter (Servicetariff, Lån och säkerheter, företagskunder) på s-banken.fi/sv/bolag/kundtjanst. Uppgifterna om betalningshistoriken för era lån överförs inte till S-Banken och ni ser inte dem på S-Bankens webbank. Lagra vid behov transaktionerna på ert låneskötselkonto i Handelsbankens nätbank för företag. Låneamorteringarna och andra tidigare transaktioner på skötselkontot visas på kontoutdragen i Handelsbankens nätbank för företag till sommaren 2025. De övriga uppgifterna på fliken Lån visas inte i Handelsbankens nätbank för företag efter överföringen.

Ert nya lånenummer ser ni på S-Bankens webbank för företag. Om ni inte använder S-Bankens digitala kanaler, kan ni se ert lånenummer på fakturan på amorteringen.

Handelsbankens kunder flyttas över till S-Banken först efter att förvärvet har genomförts. Överföringen förväntas ske den 1 december 2024. I september 2024 skickade S-Banken per brev information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor till de företagskunder som flyttas över från Handelsbanken som huvudbankskunder till S-Banken samt till de kunder som endast har vissa tjänster, bland annat fonder eller kapitalförvaltningsavtal, som överförs till S-Banken.

I juni 2024 skickade Handelsbanken mer information om hur överföringen påverkar de privat- och företagskunder (sm-företag och sm-företagare) i Handelsbanken vars privata banktjänster (till exempel konto- och nätbanksavtal) överförs till Oma Sparbank den 1 september 2024, med undantag för kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna. Sm-företagens och sm-företagarnas kapitalförvaltnings- och investeringstjänster, det vill säga fondinnehav eller kapitalförvaltningsavtal, överförs till S-Banken i samband med förvärvet, vilket förväntas ske den 1 december 2024.

Under tiden mellan överföringarna, i september-november, kan ditt företags fondinnehav eller investeringar följas upp i Handelsbankens nätbank. Handelsbanken har gett anvisningar om att senast den 15 augusti via den egna kundansvarige ingå ett nytt avgiftsfritt nätbanksavtal och/eller konto för detta ändamål, beroende på om det endast är företagets fonder eller kapitalförvaltningsavtal som överförs till S-Banken.

Observera att det nya, tillfälliga avtalet om nätbanken för företag förblir i Handelsbanken efter att tjänsterna för ditt företag har överförts till S-Banken, vilket Handelsbanken säger upp inom en tidsram som meddelas separat. Om dina fondinnehav överförs till S-Banken, överförs det nya konto som öppnas till S-Banken när förvärvet genomförs, vilket förväntas ske den 1 december 2024.

Kapitalförvaltningsavtalen överförs till S-Banken när förvärvet genomförs, vilket förväntas ske den 1 december 2024. Efter överföringen tillämpas på företagets kapitalförvaltningsavtal S-Bankens allmänna villkor för kapitalförvaltningsavtal om diskretionär kapitalförvaltning och/eller de allmänna villkoren för avtal om konsultativ kapitalförvaltning, beroende på företagets aktuella kapitalförvaltningsavtal. Villkoren träder i kraft den 1 december 2024.

I augusti 2024 skickade Handelsbanken S-Bankens villkoren samt mer information om hur överföringen påverkar kapitalförvaltningstjänsterna per brev och som meddelande på Handelsbankens nätbank till de företagskunder som berörs av förändringen.

Om ditt företag godkänner villkoren i S-Bankens kapitalförvaltningsavtal behöver ni vidta några åtgärder. Om ditt företag inte godkänner S-Bankens villkor har ditt företag rätt att säga upp kapitalförvaltningsavtalet innan de nya villkoren träder i kraft. Företaget ska då kontakta Handelsbanken senast den 15 november 2024.

Fondförvaret och tillhörande avtal om investeringstjänster och förvar överförs till S-Banken i samband med förvärvet, vilket förväntas ske den 1 december 2024. Om ditt företag har fondinnehav på Handelsbanken, sker det inga ändringar i dem efter överföringen. Efter att förvärvet genomförts kan företaget lämna order till Handelsbankens fonder via S-Banken. Överföringen av Handelsbanken-fonderna till S-Banken medför inga skattepåföljder. S-Banken tar inte ut några avgifter för teckning eller inlösen av Handelsbanken-fonderna, så det sker inga ändringar i fondernas kostnader. S-Banken erbjuder inte byte av Handelsbanken-fonderna. Beslut om förvaltningsavgifterna för fonderna fattas av Handelsbanken Fonder AB och S-Banken kan inte påverka eventuella ändringar av dessa. Efter överföringen omfattas fondförvaret och handeln av villkoren i avtalet om S-Bankens investeringstjänster. Villkoren börjar gälla den 1 december 2024.

I augusti 2024 skickade Handelsbanken villkoren samt mer information om hur överföringen påverkar investeringstjänsterna per brev och som meddelande på sin nätbank till de företagskunder som berörs av förändringen. I september 2024 skickade S-Banken per brev information om kundrelationen på S-Banken och om praktiska frågor, som aktivering av webbankskoder och uppdatering av investeraruppgifter, till de företagskunder som flyttas över från Handelsbanken som huvudbankskunder till S-Banken samt till de kunder som endast har vissa tjänster, bland annat fonder eller kapitalförvaltningsavtal, som överförs till S-Banken.

Om ditt företag godkänner villkoren i S-Bankens avtal om investeringstjänster, behöver du inte vidta några åtgärder. Om ditt företag inte godkänner S-Bankens villkor, har företaget rätt att säga upp investeringstjänstavtalet innan de nya villkoren träder i kraft. Företaget ska då kontakta Handelsbanken senast den 15.11.2024. Företagets fondinnehav ska lösas in i samband med uppsägningen av avtalet.

Uppdatera kunduppgifterna om företaget
Det är vår skyldighet att tillsammans med våra kunder se till att uppgifterna om bankärenden är aktuella. Därför ber vi dig uppdatera kunduppgifterna om företaget genom att besvara några frågor.

Vi finns här för dig

På S-Banken kan du sköta nästan alla dina bankärenden via digitala kanaler när det passar dig bäst. Som ägarkund kan du använda den praktiska S-mobilappen vid sidan av webbanken. I S-mobil kan du se de viktigaste uppgifterna om dina tjänster och enkelt sköta dina dagliga bankärenden.

Läs mer om digitala tjänster

Om du vill sköta ärenden personligen eller behöver personliga råd, kan du tillsammans med din kundansvarige sköta ärenden på det bekanta kontoret. Du kan endast sköta ärenden på kontor efter tidsbokning.

De kundansvarigas nya kontaktuppgifter finns på denna sida

S-Banken Private kontaktuppgifter 

Bra att veta om tjänsterna

  • Konton (inkl. Placeringsdeposition, Penningmarknadskonton och Primekonton)
  • Lån jämte säkerheter 
  • Fonder  
  • Kapitalförvaltningsavtal 
  • Avtal om nätbanken
  • Avtal om betalningsrörelse
  • Materialöverföringstjänster för betalningsrörelse (WebServices)
  • Kort anslutna till företagskonton
  • Avtal om kontanthantering

Till S-Banken överförs inte valutakonton, kontokrediter, bankgarantier, derivat och internationella cash management-tjänster, såsom GlobalOn-Line, räntestödslån samt förmedling och förvaring av värdepapper (inklusive värdeandelskonton).

Vid behov kan S-Banken aktivera konto- och betalningsrörelsetjänster för de företagskunder som flyttas över.

Insättningsgarantin överförs från Sverige till Finland

Ditt företags insättningar i Handelsbanken omfattas just nu av insättningsgarantin i Sverige. De insättningar som överförs i samband med att affären med S-Banken slutförs kommer i framtiden att ersättas ur Finlands insättningsgarantifond. Förändringen har liten praktiskt betydelse. Efter att affären slutförts täcks ditt företags ersättningsbara insättningar i sin helhet ur Finlands insättningsgarantifond med upp till 100 000 euro. Om företagets insättningar i Handelsbanken och S-Banken överstiger insättningsgarantins maximibelopp på 100 000 euro, kan ditt företag till och med den 20 augusti 2024 kostnadsfritt och utan hinder av insättningsvillkoren säga upp eller överföra insättningen i Handelsbanken inklusive upplupen ränta till en annan bank, till den del företagets sammanlagda insättningar i Handelsbanken och S-Banken överstiger insättningsgarantins maximibelopp. Vi ber dig observera att en firma inte har en självständig, från firmaägaren separat insättningsgaranti.

Försäkringarna överförs till Fennia Liv

Om ditt företag har försäkringsavtal (bl.a. pensions- och placeringsförsäkringar) överförs de till Fennia Liv. Handelsbanken skickar mer information om överföringen av försäkringsavtalen per brev innan affären slutförs.

Vanliga frågor om tjänster för företagskunder

Företagets fondinnehav kommer inte att ändras. Fondförvaret och de tillhörande avtalen om investeringstjänster och förvar har överförts till S-Banken. Företagskunderna kan nu hantera sina Handelsbankenfonder via S-Banken.

Kapitalförvaltningsavtalen har överförts till S-Banken.

På fondförvar och fondhandel tillämpas villkoren i S-Bankens investeringstjänstavtal och motsvarande villkor i S-Bankens kapitalförvaltningsavtal på kapitalförvaltningsavtal

Nej. Bara privatkunder i S-Banken kan bli ägarkunder.

S-Bankens dagliga banktjänster, dvs. konto, kort, webbankskoder och mobilbanken S-mobil, är avgiftsfria för de av S-bankens privatkunder som är ägarkunder i S-gruppen eller hör till ett ägarkundshushåll. En privatkund kan bli ägarkund genom att ladda ner S-mobil från appbutiken i en mobil enhet eller genom att gå till webbtjänsten för att bli ägarkund på s-kanava.fi/sv. En privatkund i S-Banken kan också bli ägarkund på Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkterna på S-gruppens verksamhetsställen.

Avtal om betaltjänster har inte överförts till S-Banken.

S-Banken erbjuder inte kassatjänster för företagskunder. Det är inte möjligt att ta ut kontanter från företagskontot eller sätta in kontanter på kontot.

Kapitalförvaltning och investeringslösningar för företag

Vi tillhandahåller kapitalförvaltning och investeringslösningar också för företag och institutioner. Läs mer på våra sidor S-Banken Private Banking och S-Banken Institutioner.

Se till att uppgifterna om dig är i säkert förvar

Säker hantering av bankärenden

Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Läs mer

Behandling av personuppgifter

När Handelsbankens tjänster överförs till S-Banken, behöver S-Banken uppgifter om vilka banktjänster och avtal som Handelsbankens kunder har, för att kunna förbereda och genomföra förändringen. Handelsbanken skickar dessa uppgifter till S-Banken. På så sätt kan vi försäkra oss om att tjänsterna fungerar smidigt genast när affären slutförts.

Läs mer om behandling och skydd av uppgifter