Gå direkt till innehållet

Välkommen till S-Banken!

Denna sida innehåller information och tips om hur du kan dra full nytta av din kundrelation. För att säkerställa en smidig överföring av tjänsterna slopade vi tillfälligt vissa serviceavgifter för kunder som överförts från Handelsbanken. Nu har övergångsperioden gått ut, och vi börjar debitera serviceavgifterna på normalt sätt enligt vår servicetariff från och med 1.6.2025. Konto, kort, webbankskoder och mobilbanken är avgiftsfria för ägarkunder. Se till att du inte betalar för banktjänster i onödan.
Model.AnchorLinkTargetDescription agarkund

Konton, kort, webbankskoder och mobiltjänster är avgiftsfria för ägarkunder

Som ägarkund får du konto, kort, webbankskoder samt webb- och mobilbank i S-Banken avgiftsfritt. För kunder som flyttats över från Handelsbanken är dessa tjänster avgiftsfria till och med 31.5.2025, varefter en avgift enligt vår tariff tas ut för tjänsterna. Dessa tjänster är avgiftsfria även efter detta för ägarkunder och personer som hör till ett ägarkundshushåll.

 

 

Säkerdtäll avgiftsfria banktjänster även för familjemedlemmarna

Kontrollera att alla dina familjemedlemmar är anslutna till ägarkundshushållet före övergångsperiodens slut. Huvudmedlemmen i ett ägarkundshushåll kan bjuda in eller ansluta familjemedlemmar som bor i samma hushåll till sitt ägarkundshushåll i S-mobil eller på S-användarkontot.

Lägg till medlemmar:

  • i S-mobil under Jag > Mina uppgifter > Medlemskapsinformation
  • genom att logga in på det egna S-användarkontot på s-kanava.fi

Vilka är fördelarna med ägarkundsrelationen för S-Bankens kunder?

S-Bankens dagliga banktjänster, dvs. konto, kort och webbank, är avgiftsfria för S-gruppens ägarkunder och personer som hör till ägarkundshushåll.

Om du hör till ett ägarkundshushåll får du även tillgång till S-mobil som ger dig banktjänster i din telefon. Med S-mobil kan du identifiera dig i tjänster som kräver stark autentisering, se ditt kontosaldo och dina transaktioner, betala räkningar, följa upp dina korttransaktioner och ändra säkerhetsgränserna för ditt kort samt börja spara och investera. Samtidigt lagrar S-mobil enkelt dina inköpskvitton, Bonus och förmåner i en och samma app. Ditt S-Förmånskort finns också i appen.

Genom att koncentrera dina inköp till S-gruppen får du dessutom värdefulla förmåner och samlar Bonus som pengar på kontot. Du kan samla Bonus på dina inköp genom att blippa ditt S-Förmånskort mot betalterminalen.

Om du har S-mobil eller ett giltigt S-Förmånskort Visa med ditt eget namn på, är det ett tecken på att du hör till ett ägarkundshushåll. Om du inte har något av detta, är det bra att kontrollera saken.

Du kan kontrollera om du är ägarkund

  • genom att ladda ner S-mobil i din appbutik. Om ingen ägarkundsrelation finns i dina uppgifter, hänvisas du från S-mobil till att bli ägarkund i webbtjänsten.
  • genom att logga in på S-användarkontot (S-användarkonto.fi), som är ett verktyg för inloggning och identifiering i S-gruppens digitala tjänster. Om du ännu inte har något S-användarkonto, kan du registrera dig i tjänsten med din e-postadress. Under Mina uppgifter på S-användarkontot ser du om det bland dina uppgifter finns ett giltigt S-Förmånskort, vilket innebär att du hör till ett ägarkundshushåll. I tjänsten ser du också om andra personer är anslutna till ditt ägarkundshushåll. Om du har ett S-Förmånskort, dvs. hör till ett ägarkundshushåll, men kortet inte är anslutet till S-användarkontot kan du ansluta kortet till ditt användarkonto genom att identifiera dig med bankkoder till vilken bank som helst eller med mobilcertifikat.
  • genom att ringa S-gruppens ägarkundstjänst på tfn 010 76 5859 må–fr kl. 9–16 (lna/mta) eller genom att besöka Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkterna på S-gruppens verksamhetsställen.

Huvudmedlemmen i ett ägarkundshushåll kan bjuda in familjemedlemmar som bor i samma hushåll eller ansluta dem till sitt ägarkundshushåll.

Inbjudan kan skickas i S-mobil i avsnittet Jag eller på S-kanava genom att logga in på S-användarkontot. Du får inbjudan som innehåller huvudmedlemmens namnuppgifter per e-post. När du har godkänt inbjudan har du anslutits till ägarkundshushållet.

En vårdnadshavare kan ansluta en minderårig familjemedlem till ägarkundshushållet i avsnittet Jag i S-mobil eller i S-kanava genom att logga in på S-användarkontot.

Model.AnchorLinkTargetDescription tips

Samla förmåner med gröna S-Förmånskort Visa

Med gröna S-Förmånskort Visa kan du som ägarkund samla Bonus och betalningssättsförmån på köp inom S-gruppen.

Som ägarkund eller medlem i ett ägarkundshushåll får du två avgiftsfria S-Förmånskort Visa-kort. Ett av korten kan vara ett Debit-kort som är anslutet till ett bankkonto och det andra till exempel ett kombinerat bank- och kreditkort, dvs. Credit/Debit. För fler kort än så tar vi ut en månadsavgift enligt servicetariffen.

S-Bankens blå debit-kort

Om du varken var ägarkund eller hörde till ett ägarkundshushåll när kortet beställdes, har du fått ett blått Visa Debit-kort från S-Banken. Du kan därför ha fått ett blått Visa Debit-kort per post, ifall du inte var ägarkund då uppgifterna om kunder som flyttades över från Handelsbanken till S-Banken överfördes. Observera att S-Bankens blå debit-kort alltid är avgiftsbelagt, även om du hör till ett ägarkundshushåll.

Kom ihåg att meddela oss om du slutar använda ditt blåa S-Banken Visa-kort så att det raderas från dina kunduppgifter. Om kortet inte raderas från dina uppgifter kommer en serviceavgift att debiteras från och med den 1 juni.

Model.AnchorLinkTargetDescription saga-upp

Hur kan jag säga upp mitt kort?

Du kan avsluta ett onödigt Visa Debit-kort själv i S-mobil eller på internet. Du kan också avsluta ett kort genom att skicka ett meddelande till kundtjänsten i S-mobil eller på webbanken. Observera att kortet inte kan avslutas om det finns köp som ännu inte har debiterats och som visas på ditt konto som en täckningsreservering.

Så här avslutar du ett Debit-kort i S-mobil:

Logga in i S-mobil och välj Bank > Kort > önskat kort > Kortsäkerhet > Spärrning av kort > Säg upp kort > Bekräfta uppsägning av kort.

Så här avslutar du ett Debit-kort på webbanken:

Logga in på webbanken på S-Bankens webbplats > Välj Kort i menyn upptill > Välj det kort du vill avsluta > Säg upp kort > Bekräfta.

Observera att om det är fråga om ett kort med kredit, kan du inte på egen hand säga upp kortet. Skicka i så fall ett meddelande till oss i S-mobil eller på webbanken.

Webbankskoder
Med S-Bankens webbankskoder kan du sköta ärenden på internet och hantera dina konton, kort eller investeringar såväl i S-mobil som på webbanken. Om du ännu inte har S-Bankens webbankskoder, kan du skaffa koderna här. Om du bor utomlands får du webbankskoder genom att besöka en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt. Det går endast att öppna webbankskoder åt personer som bor i EU/EES.
E-fakturor
Dina e-fakturabeställningar på Handelsbanken har inte överförts till S-Banken. Nu kan du beställa nya e-fakturor på S-Bankens webbanken.
Uppge nya kontonummer till olika aktörer
Kom ihåg att uppge dina nya kontonummer exempelvis till din arbetsgivare, FPA och Skatteförvaltningen. Kom också ihåg att byta det kontonummer som du använder i appar för mobilbetalning, såsom MobilePay, till ett nytt. Om det kommer in pengar på ditt konto för månadssparande i en fond, ska du meddela det nya kontonumret till den person som pengarna kommer från. Du ser det nya kontonumret i S-mobil eller på S-Bankens webbank.
Är dina kunduppgifter aktuella?
Det är vår skyldighet att tillsammans med dig se till att de uppgifter om dig som hör samman med dina bankärenden är aktuella. Därför ber vid dig nu uppdatera dina uppgifter på internet genom att besvara några frågor. Om ditt barn eller den person du har vårdnaden om har banktjänster i S-Banken, kom ihåg att också uppdatera barnets eller personens kunduppgifter regelbundet. 

Välkommen till S-Banken

S-Banken är en fullservicebank, som erbjuder överlägsen smidighet och nytta för sina ägarkunder. Vi är känd för våra lättillgängliga tjänster, som möter kundernas olika behov och livssituationer.

Riikka Laine-Tolonen
Verkställande direktör

Vi finns här för dig

På S-Banken kan du sköta nästan alla dina bankärenden via digitala kanaler när det passar dig bäst. Som ägarkund kan du använda den praktiska S-mobilappen vid sidan av webbanken. I S-mobil kan du se de viktigaste uppgifterna om dina tjänster och enkelt sköta dina dagliga bankärenden.

 

Om du vill sköta ärenden personligen eller behöver personlig rådgivning, rekommenderar vi att du bokar tid i förväg. På S-Bankens kontor ger vi service i ärenden som gäller sparande och investering samt finansiering enbart med tidsbokning. I ärenden som gäller ägarkundsrelationen och dagliga banktjänster, som kort och konton, ger vi service på Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkterna även utan tidsbokning.

Kontaktuppgifter till kontoren

Se till att uppgifterna om dig är i säkert förvar

Säker hantering av bankärenden

Vi vill påpeka att banker aldrig ber dig uppge webbankskoder per e-post, sms eller telefon. Logga inte in med webbankskoder under länkar som finns i e-postmeddelanden eller sms. Ta bort tvivelaktiga meddelanden utan att öppna dem. S-Banken använder Signom-signeringstjänsten bland annat för godkännande av avtal.

Läs mer