Ersätt bankkoderna med identifiering med fingeravtryck eller en kod som du själv väljer

I fortsättningen kan du logga in i tjänster som kräver webbankskoder och bekräfta betalningar med ditt fingeravtryck eller en kod som du själv har valt. Tjänsten är säker och avgiftsfri. Den kan användas med Android- och iPhone-telefoner. 

Du kan ta i bruk tjänsten genom att logga in i S-mobil med dina webbankskoder till S-Banken.

Logga in i tjänster och bekräfta betalningar

Med identifiering med S-mobil kan du:

    • logga in på S-Bankens webbank, i bankavsnittet i S-mobil och i andra tjänster som kräver TUPAS-identifiering (t.ex. FPA och Skatteförvaltningen).
    • bekräfta betalningar och andra transaktioner på webbanken och i S-mobil. 
    • bekräfta betalningar i webbutiker.
    • identifiera dig när du sköter bankärenden per telefon i vår kundtjänst. 

När du loggar in i tjänster, bekräftar till exempel betalningar eller identifierar dig i samband med ett samtal eller bekräftar till exempel betalningar skickas en identifieringsförfrågan till dig i S-mobil. Öppna appen och identifiera dig med din kod eller ditt fingeravtryck. Om du vill kan du naturligtvis fortsätta att använda den traditionella kodtabellen, uteslutande eller vid sidan av identifiering med S-mobil.

Så här loggar du in på webbanken med S-mobil

Så här aktiverar du identifiering med S-mobil

  1. Ladda ned avgiftsfria S-mobil från appbutiken i din telefon. S-mobil är en mobilapp som kombinerar S-gruppens butikstjänster och S-Bankens tjänster. Med hjälp av appen får du via mobiltelefonen tillgång till tjänster som underlättar din vardag.
  2. Aktivera S-mobil med dina webbankskoder till S-Banken (användarnamn, lösenord
    och kodtabell). Du kan aktivera identifieringen i S-mobil samtidigt som du tar
    i bruk appen. Om du inte har webbankskoder till S-Banken kan du ansöka om koder
    på vårt närmaste kundtjänstställe.
  3. Uppdatera dina kontaktuppgifter och godkänn användarvillkoren för elektronisk identifiering med kodtapellen. 
  4. Välj sedan en fyrsiffrig kod som du i fortsättningen använder bland annat för att identifiera dig och bekräfta betalningar i S-mobil. Ange ditt mobiltelefonnummer och du får per sms en kod för att bekräfta aktiveringen av identifieringen i S-mobil.

    I fortsättningen kan du logga in i S-mobil med den kod som du valt eller med ditt fingeravtryck, om din enhet har fingeravtrycksläsare.

Spara kodtabellen

Du behöver fortfarande den traditionella kodtabellen när du ska aktivera identifiering med S-mobil i en ny enhet eller om du glömmer din kod för elektronisk identifiering. Om du vill kan du också fortsätta att använda papperskodtabellen på normalt sätt. 

Gör så här om din telefon eller kod hamnar i fel händer

Om din telefon eller kod hamnar i fel händer kan du själv spärra identifiering med S-mobil på webbanken eller i S-mobil. Alternativt kan du spärra tjänsten genom att ringa vår kundtjänst på 010 76 5810 må–fr kl. 9–20 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut) eller spärrtjänsten för bankkoder på +358 9 6964 6820 (öppen 24 h/dygn) eller genom att besöka vårt kundtjänstställe.

Vanliga frågor

Ja. Ditt fingeravtryck sparas inte i bankens system, utan endast i din telefon i krypterad form. Bara du känner till den kod du har valt och den sparas inte på din mobila enhet. I bankens system sparas koden bara i krypterad form. Om du har glömt koden kan den inte heller återställas, utan då måste du aktivera identifiering med S-mobil på nytt.

Du kan logga in på webbanken med hjälp av identifiering med S-mobil, när du har börjat använda tjänsten i S-mobil. Inloggningen sker på följande sätt:

  1. Gå till webbankens inloggningssida.
  2. Välj inloggning med S-mobil.
  3. Mata in din användarkod eller läs av QR-koden som syns på datorskärmen med din mobil.
  4. Öppna S-mobil och välj Identifiering i menyn i det högra övre hörnet.

Öppna appbutiken i din enhet och ladda ned den senaste versionen av S-mobil. Därefter kan du börja använda identifieringen genom att välja Aktivera identifiering i S-mobil i menyn i det övre högra hörnet av S-mobil.

Identifiering med S-mobil ersätter kodtabellen. Med hjälp av tjänsten kan du:

    • logga in på S-Bankens webbank och i bankavsnittet i S-mobil
    • logga in i andra tjänster som kräver TUPAS-identifiering, t.ex. FPA och Skatteförvaltningen
    • bekräfta betalningar och avtal på S-Bankens webbank och i S-mobil
    • bekräfta betalningar på internet, t.ex. vid köp i webbutiker

Nej. Du kan bara bekräfta betalningar med samma identifieringssätt som du har använt för att logga in på webbanken. Om du exempelvis använder fingeravtryck eller en kod du valt själv för att logga in, kan du bara bekräfta betalningar och avtal med fingeravtrycket eller koden.

Förstör inte kodtabellen. Du behöver den fortfarande bland annat för identifiering när du sköter dina bankärenden genom att ringa vår kundtjänst eller när du börjar använda identifiering med S-mobil. Om du tappar bort din mobila enhet, behöver du kodtabellen för identifiering exempelvis i webbanken.

Villkor och dokument