Logga in i tjänster med fingeravtryck, en kod eller Face ID

 

Identifiering med S-mobil påskyndar inloggningen i webbanken och tjänster som kräver identifiering med webbankskoder. Du kan logga in i tjänsten med fingeravtryck, med en PIN-kod som du själv har valt eller med Face ID i iOS-enheter som har ansiktsigenkänning.

Identifiering med S-mobil är en säker och avgiftsfri tjänst. Du får tillgång till identifieringen i S-mobil med Apple iPhone-telefoner samt Android-telefoner med Googles tjänster antingen med webbankskoder till S-Banken eller en annan bank, eller med mobilcertifikat, om du är kund hos S-Banken.

Så här aktiverar du identifiering

Logga in i tjänster och bekräfta betalningar

Med identifiering med S-mobil kan du:

    • logga in på S-Bankens webbank, i bankavsnittet i S-mobil och i andra tjänster som kräver TUPAS-identifiering (t.ex. FPA och Skatteförvaltningen).
    • bekräfta betalningar och andra transaktioner på webbanken och i S-mobil. 
    • bekräfta betalningar i webbutiker.
    • identifiera dig när du sköter bankärenden per telefon i vår kundtjänst. 

När du ska logga in i tjänster eller identifiera dig i samband med ett samtal, öppna först S-mobil och logga in. När du sedan loggar in i önskad tjänst får du en identifieringsförfrågan i S-mobil. Godkänn den med kod, fingeravtryck eller Face ID (iOS). Om du vill kan du fortsättningsvis även identifiera dig med hjälp av den traditionella kodtabellen enbart eller parallellt med identifiering med S-mobil.

Så här loggar du in på webbanken med S-mobil

Så här aktiverar du identifieringen

Med webbankskoder till S-Banken

  1. Ladda ned avgiftsfria S-mobil från appbutiken i din telefon. S-mobil är en mobilapp som kombinerar S-gruppens butikstjänster och S-Bankens tjänster. Med hjälp av appen får du via mobiltelefonen tillgång till tjänster som underlättar din vardag.
  2. Aktivera S-mobil med dina webbankskoder till S-Banken (användarnamn, lösenord
    och kodtabell). Du kan aktivera identifieringen i S-mobil samtidigt som du tar
    i bruk appen. Om du inte har webbankskoder till S-Banken kan du ansöka om koder
    på vårt närmaste kundtjänstställe.
  3. Uppdatera dina kontaktuppgifter och godkänn användarvillkoren för elektronisk identifiering med kodtapellen. 
  4. Välj sedan en fyrsiffrig kod som du i fortsättningen använder bland annat för att identifiera dig och bekräfta betalningar i S-mobil. Ange ditt mobiltelefonnummer och du får per sms en kod för att bekräfta aktiveringen av identifieringen i S-mobil.

    I fortsättningen kan du logga in i S-mobil med din kod, med ditt fingeravtryck om din enhet har fingeravtrycksläsare eller med Face ID om du har en iOS-enhet med ansiktsigenkänning.

Du får även tillgång till identifiering med S-mobil med webbankskoderna till en annan bank

Du kan aktivera S-mobils banktjänster med webbankskoder till en annan bank eller med mobilcertifikat, om du redan har konto och webbankskoder i S-Banken.

Gör så här:

Om du inte ännu har S-mobil, gör så här:

  1. Ladda ned S-mobil i appbutiken i din telefon.
  2. Aktivera S-mobil med webbankskoderna till din bank, varvid butikstjänsterna (avsnittet Min egen butik) blir tillgängliga för dig. Följ instruktionerna nedan för att aktivera banktjänsterna (avsnittet S-Banken).

 

Om du redan aktiverat butikens tjänster i S-mobil, gör så här:

  1. Logga in i S-mobil och aktivera S-Bankens tjänster på förstasidan i avsnittet S-Banken eller genom att klicka på låssymbolen.
  2. Välj identifieringssätt (här kan du identifiera dig med bankkoder till en annan bank eller med mobilcertifikat).
  3. Godkänn villkoren och aktivera identifieringen i S-mobil genom att välja en fyrsiffrig PIN-kod, igenkänning av fingeravtryck eller Face ID (iOS).
  4. I fortsättningen kan du enkelt logga in i S-mobil med din PIN-kod, ditt fingeravtryck eller Face ID.

Aktivera din kod till S-mobil på nytt om du har glömt den

Har du aktiverat identifiering med S-mobil, men kommer inte ihåg koden du har valt? Nu kan du förnya din kod till S-mobil gratis med bankkoder till en annan bank eller mobilcertifikat i S-mobil.

Så här förnyar du koden till S-mobil:

  1. Öppna S-mobil och klicka på länken Har du glömt din kod? på inloggningssidan.
  2. Välj identifieringssätt (här kan du identifiera dig med bankkoder till en annan bank).
  3. När du har identifierat dig, välj önskad ny fyrsiffrig kod till S-mobil.
  4. Klart! Nu kan du logga in i S-mobil med din nya kod.

Spara kodtabellen

Du behöver fortfarande den traditionella kodtabellen då du ska aktivera identifiering med S-mobil i en ny enhet eller om du glömmer din kod för elektronisk identifiering. Om du vill kan du fortsätta att använda papperskodtabellen på normalt sätt. 

När du använder kodtabellen för att uträtta ärenden ska du vid behov bekräfta inloggningen eller betalningarna med en bekräftelsekod som skickas per sms. När du använder kodtabellen behöver du alltså en enhet till vilken du kan ta emot sms.

Gör så här om din telefon eller kod hamnar i fel händer

Om din telefon eller kod hamnar i fel händer kan du själv spärra identifiering med S-mobil på webbanken eller i S-mobil. Alternativt kan du spärra tjänsten genom att ringa vår kundtjänst på 010 76 5810 må–to kl. 9–20, fr kl. 9–18 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut) eller spärrtjänsten för bankkoder på +358 9 6964 6820 (öppen 24 h/dygn) eller genom att besöka vårt kundtjänstställe.

Vanliga frågor

Du kan logga in på webbanken med hjälp av identifiering med S-mobil, när du har börjat använda tjänsten i S-mobil. Inloggningen sker på följande sätt:

  1. Gå till webbankens inloggningssida.
  2. Välj inloggning med S-mobil.
  3. Mata in din användarkod eller läs av QR-koden som syns på datorskärmen med din mobil.
  4. Öppna S-mobil och välj Identifiering i menyn i det högra övre hörnet.

Identifiering med S-mobil ersätter kodtabellen. Med hjälp av tjänsten kan du:

    • logga in på S-Bankens webbank och i bankavsnittet i S-mobil
    • logga in i andra tjänster som kräver TUPAS-identifiering, t.ex. FPA och Skatteförvaltningen
    • bekräfta betalningar och avtal på S-Bankens webbank och i S-mobil
    • bekräfta betalningar på internet, t.ex. vid köp i webbutiker

Förstör inte kodtabellen. Du behöver den fortfarande bland annat för identifiering när du sköter dina bankärenden genom att ringa vår kundtjänst eller när du börjar använda identifiering med S-mobil. Om du tappar bort din mobila enhet, behöver du kodtabellen för identifiering exempelvis i webbanken.

Villkor och dokument