Gå direkt till innehållet

Den 15 år gamla S-Banken är det mest ansedda varumärket inom finansbranschen för femte året i rad

2022-09-08

S-Banken som inledde sin verksamhet 2007 firar ett femtonårsjubileum i oktober. Utifrån en ny undersökning är S-Banken för femte året i rad det mest ansedda varumärket inom finansbranschen bland finländarna.

Finländarna litar på S-Banken, framgår det av Taloustutkimus undersökning Brändien arvostus 2022 (Värdering av varumärken 2022). Enligt undersökningen är S-Banken det mest ansedda varumärket bland bolagen inom finansbranschen i Finland.

Det är femte året i rad när finländarna utser S-Banken till det mest ansedda bankvarumärket.

”I oktober fyller S-Banken 15 år och under årens lopp har vi expanderat till en bank med komplett service för ägarkunder. Jag är stolt och glad över att finländarna har uppmärksammat vårt målmedvetna arbete”, säger Hanna Porkka, tf. verkställande direktör för S-Banken, om undersökningsresultaten.

Utifrån undersökningen anser finländarna att S-Banken är en säker, tillförlitlig och ansvarstagande inhemsk aktör. Ju oftare en deltagare använde S-Bankens tjänster, desto mer uppskattade deltagaren banken. I slutet av juni hade S-Banken 3,1 miljoner kunder av vilka cirka 560 000 var aktiva kunder.

”Jag är nöjd med att allt flera av våra kunder har insett att de har tillgång till alla nödvändiga banktjänster, bland annat lönekonto, betalkort som ger S-gruppens Bonus, omfattande lånetjänster och spar- och investeringstjänster, i den egna banken”, säger Porkka.

S-Banken är till för att alla ska ha möjlighet till en lite mer välbärgad morgondag.

”Under innevarande år har vi genomgått mycket exceptionella händelser och den allmänna prisnivån har stigit betydligt på olika livsområden. I detta sammanhang vill jag påpeka att S-Banken tillhandahåller alla ägarkunder i S-gruppens handelslag konto, kort, webbankskoder och mobilapp utan avgift. Utifrån våra beräkningar är fördelen för en typisk ägarkund cirka 200 euro per år, när kunden överför sina bankärenden till S-Banken och aktivt använder sitt S-Förmånskort Visa.”

Utöver S-Banken var S-gruppens övriga varumärken också framgångsrika i undersökningen. Exempelvis var S-Förmånskort det mest uppskattade stamkundskortet, Prisma den mest uppskattade matbutiken och Sokos Hotels den mest uppskattade hotellkedjan.

I undersökningen Brändien arvostus 2022 utreddes hur finländarna värderar 585 varumärken. Undersökningen genomfördes i maj–juni 2022 och målgruppen var finländare i åldern 15–79 år i Finland, med undantag för Åland.

Taloustutkimus: Brändien arvostus 2022 

 

Mer information:
S-Bankens kommunikation, tfn 050 573 5855, viestinta@s-pankki.fi