Gå direkt till innehållet

Finländarna har röstat fram S-Banken till Finlands mest ansvarsfulla bank för sjunde gången i rad

2019-05-20

Finländarna har röstat fram S-Banken till Finlands mest ansvarsfulla bank för sjunde gången i rad.

S-Bankens mål är att möjliggöra en lite mer förmögen morgondag för var och en oberoende av plånbokens tjocklek. Ett erkännande för detta arbete är att finländarna har utsett S-Banken till Finlands mest ansvarsfulla bank för inte mindre än sjunde gången i rad i Europas mest omfattande undersökning om ansvarstagande.

S-Banken försvarade sin plats som Finlands mest ansvarsfulla bank i undersökningen Sustainable Brand Index, som fokuserar på finländarnas åsikter om de mest ansvarsfulla aktörerna inom olika branscher. S-gruppen klarade sig även i övrigt väl, eftersom S-market var etta bland matbutikerna och Sokos Hotels etta bland hotellkedjorna.

S-Banken vill vara med om att skapa en bättre morgondag bland annat genom att göra det så lätt och förmånligt som möjligt att börja spara. Hörnstenen i S-Bankens ansvarsfullhet utgörs av avgiftsfria dagliga banktjänster, som S-Banken erbjuder alla ägarkunder och deras familjemedlemmar.

”Vi anser att man inte ska vara tvungen att betala för att använda sina egna pengar. Ägarkunderna sparar i genomsnitt över 100 euro om året genom att de får konton, kort och bankkoder avgiftsfritt. Jag tror att detta i kombination med att vi utgör en del av den kundägda S-gruppen gör S-Banken till den mest ansvarsfulla banken enligt finländarna. Tack till alla för förtroendet”, säger S-Bankens vd Pekka Ylihurula.

Sustainable Brand Index som genomförs av svenska SB Insight är Europas mest omfattande undersökning av ansvarstagande. Den har genomförts årligen sedan 2011. I undersökningen 2019 intervjuades cirka 50 000 personer över 16 år i Finland, Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna. Över 10 000 av dem kom från Finland. Varje varumärke har bedömts av minst tusen personer. Intervjuerna gjordes i januari–mars 2019.

Ytterligare information:
Läs mer om S-Bankens ansvar
Sustainable Brand Index 2019 resultat